Soliga minnen från Nordingrå förr

Näsviken var min barndoms badplats, för det mesta väldigt kallt vatten, men minnet fäster sig mest vid det positiva. Hit vill jag komma någon gång varje sommar. Idag var ett av tillfällena med sommarvärme av bästa snitt!

Min barndoms badvik Näsviken i Nordingrå

Vid ett gammalt hus från 1800-talet i min hemby Näsänget står fortfarande några knotiga bärbuskar. Jag minns hur jag som barn fick smaka av de goda fjuniga krusbären och tänk att en sådan buske fanns kvar när vi tittade in och träffade de nya ägarna. De är bägge byggnadsantikvarier och ska nu rusta upp huset. Det blir spännande att se om några år. I det huset var min farfar uppväxt. Hans bröder Johan och Petter, som jag minns som två tjocka gubbar, övertog sedan huset och bodde i var sin del. Förutom krusbären minns jag en gång när jag hälsade på Johans familj och fick saft, var den svår att få ner. Väldigt söt och starkt blandad med gelé i botten. Och minnet från Petters sida är när jag fick semla med varm mjölk. Jag tyckte inte om varm mjölk. Ja, tänk ibland är det bara vissa små detaljer man minns. De nya ägarna lät mig ta några sticklingar från krusbärsbusken som jag ska försöka rota. På bilden ser du den gamla busken och delar av familjen, namnet glömde jag fråga om. Om du läser detta kommentera gärna så jag får namnet! Lycka till med renoveringen!

Hos byggnadsantikvarien

Rösta fram GladiGrönt som veckans blogg!

Bloggen kom med i denna veckas tävling på Besökstoppen. Klicka HÄR så kommer du direkt till röstningssidan. Det går att rösta en gång varje dag. Vad passar då om inte bilder från vårt besök på Gotland. Vi börjar med några vackra vyer över havet, först från Högklint.

Högklint Gotland

DSC_0010

Första kvällens stämningsfulla solnedgång över Östersjön.

Solnedgång över havet utanför gotland

Och så är solen nere den första kvällen. Från dagarna därefter kommer imorgon fler bilder, besök i bloggvännen Susies trädgård, kyrkor från 1200talet och Botaniska trädgården.

Solnedgång

Tack att du röstar i Besökstoppens tävling.

Ny leverans av den härdiga snöbollsbusken!!

Det är stor skillnad på härdigheten hos snöbollsbuskar, Viburnum opulus, men mina gamla snöbollsbuskar har blommat fint denna sommar. De står på husets norrsida, därav den sena blomningen. De är inte av den härdiga sorten så för det mesta blommar de inte alls. Jag planterade dem för 10-15 år sedan och de fryser ner under normalt kalla vintrar, men senaste vintern var ju inte normal.

Min gamla snöbollsbuske

Sorten ‘Strömsund’ kan klara sig till och med i zon 6, av den har jag en liten buske, bara några år gammal. Så småningom ska jag få blommor varje år. De blir väldigt fina i en kompakt bukett, då de har ett hängande växtsätt och behöver andra blommors stöd, om man nu inte vill ha lite häng.

De buskar vi hade hos BillaBlom sålde fort slut, men på onsdag har vi dem åter i lager. De är Norrlandsodlade, så härdigheten är garanterad. Kom bara ihåg att om du vill handla i Överbilla så måste vi avtala tid. Vår ordinarie försäljning är nu i semestertider flyttad till besöksträdgården i Salsåker, Nordingrå.