Väljer du vindruvor – matens värstingar?

Vindruvorna på affären är som billigast just nu. Jag blev förledd att köpa, men ångrar mig när jag jämför smaken med mina mogna krusbär. Bra lika i utseende och söta bägge två, men vindruvorna smakar inte mer än socker. Stora och fina och inte sämre än annars, men de mogna krusbärens arom går inte att överträffa.

Krusbär eller vindruvor

Att vindruvorna är besprutade i mängder gör dem inte bättre. Naturskyddsföreningen kallar dem matens värstingar. Citat: “Vid odling av vindruvor används stora mängder kemiska bekämpningsmedel,närmare 15 procent av alla kemiska bekämpningsmedel i Europa används
till vindruvor. Kemiska bekämpningsmedel är framtagna för att döda oönskade växter och djur. När de sprids i naturen påverkar kemikalierna den biologiskamångfalden negativt och kan på kort och lång sikt påverka människors hälsa. Idag vet vi för lite om de långsiktiga effekterna av bekämpningsmedel på hälsa och miljö, framför allt när flera olika kemikalier används tillsammans. Totalt sprids varje år 220 000 ton kemiska bekämpningsmedel i det europeiskajordbruket. Det blir ungefär ett halvt kilo aktiva ämnen per invånare och år i EU.”  Det varnas också för att ge vindruvor och russin till barn, man tror ju att det är nyttigt godis. HÄR kan du läsa hela uppropet. Mycket läsvärt.

Nu har jag lärt mig att välja mina goda krusbär istället. Råsaftcentifugen står på bänken och ska ge den godaste juice man kan tänka sig! Skalen ska jag testa att göra rårörd saft av. Alla har inte en egen krusbärsbuske, men har du bara en trädgård, så är busken bland det mest lättskötta man kan tänka sig. Ge den bara bra näringsrik jord vid planteringen, gödsla några år tills den vuxit upp, så är det fixat. Buskarna ska egentilgen gallras och stödas, men mina buskarna lever och frodas trots att den enda skötseln består av att dra upp de tistlar som växer mitt i busken.

Visningarna duggar tätt

Ikväll hade jag besök av trevliga Härnösands trädgårdsförening. Och inte duggade det, nej, det regnade helt klart. Skönt att fika inomhus i värmen. Imorgon växlar jag spår när jag håller workshop med Höga Kusten fritidsodlare. Trevligt folk där också. Vi ska träna på att göra buketter av trädgårdens blommor. Hoppas jag har nåt fint att ta med trots regnet. Senare i veckan kommer en busslast på visning, måtte det inte regna då, hur många som helst ryms inte i vår stuga.

Värmen inomhus har i varje fall ökat nu när jag slagit på ugnen och gjort rostade mandlar. Passar en mörk kväll nu när det börjar dra mot höst… HÄR finns receptet.

 

Bästa sommardan på havet i Höga Kusten

En riktig turdag med väder och vind blev det när vi med bekanta tog båten till Mjältön, Sveriges högsta ö. Vad härligt när vattnet är nästan spegelklart, det är medelhavsvärme i luften och fartvinden svalkar. På norrsidan hittade vi en havsvik med sandstrand och klippor alldeles för oss själva. En i sällskapet hittade en skön bergsskreva till solstol.

Sommardag på Mjältön

Inget går upp mot sommar i Sverige, om den än skulle vara regnig så finns alltid några solglimtar. På sommarn sviker inte vi Sverige, men när höstmörkret kommer kan det vara kul med en resa nånstans. Vi reser oftast söderut till sol och värme, men det gör inte alla. Av våra tyska vänner har jag förstått att Skandinavien är populärt bland tyskar som hellre reser norrut. Våra prinsessor är omåttligt populära och de har haft en TVserie med svensk somrig skärgårdsromantik. Inte särskilt realistisk, men det vore ändå kul att se. HÄR kan du läsa mer om den serien. Men visst förstår man att de fascineras av vår vackra orörda natur, med vita björkar och blånande berg. Det är lätt att bli hemmablind.

Vita björkar och blånande berg i Höga Kusten, Mjältön