Tävling om växtbelysning

För den som vill driva upp plantor inomhus brukar det bli svårt att få fönsterbänkarna att räcka till. Med för lite ljus blir växterna veka och taniga och drar sig mot ljuset. Det kallas med ett fint ord för fototropism. Då är en växtbelysning från Ljusbutiken precis vad du behöver! Det kommer att bli chans att vinna ett exemplar vid 3 tillfällen framöver. Första tävlingen startar 31/3 2013 kl 20.00. Under fliken “Tävling” hittar du information om hur du kan vara med.

Denna tävling är avslutad !

Jag skaffade växthus först för ett år sedan, men har med hjälp av växtbelysningar drivit upp plantor under många år. En gammal IKEA-lagerhylla som förr var belamrad med barnens leksaker har fått lysrörsarmaturer på alla våningar. Lysrören motsvarande dagsljus fann jag till bra pris hos Ljusbutiken. Bäst är att använda lysrör med beteckningen dagsljus eller kallvit. Mina rör med beteckningen 865 K 6 500, fungerar till belåtenhet.  K betyder Kelvin vilket visar ljustemperaturen, alltså om ljuset är varmt eller kallt. I bostäder använder vi varmt ljus med lågt Kelvin-tal, men till växterna det kalla, lite blåa ljuset med högt Kelvin-tal. Jag hade en del varmvita lysrör liggande så jag har kombinerat ett kallt och varmt rör i en del armaturer och inte märkt någon försämring.

Jag rekommenderar Ljusbutiken enbart för att jag själv är nöjd med deras produkter och priser.

Livet återvänder – det är påsk!

Påskkyckling på Locke Gård

Den yrvakna lilla kycklingen på Locke Gård får symbolisera livets återkomst.

För oss som arbetar med växter inne eller i trädgården blir livet lättare att förstå. Långfredagens död hör livet till då ett frö läggs i jorden för att dö och sedan ge upphov till en ny planta. Många trädgårdsväxter dör när hösten kommer, och trädens och buskarnas löv vissnar, faller till marken och bildar så småningom mull som nya plantor får växa i. I naturens kretslopp är döden en förutsättning för livet. Desto härligare är det nu, när naturen vaknar och sprudlar av liv och kraft.

Påskplantering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikväll startar tävlingen om växtlysrör inklusive  armatur. Vi hörs!

Fånga dagen – du har den bara idag!

Efter en svår trafikolycka, som kunnat resultera i att jag flyttat till en annan värld, eller nu suttit i rullstol, har jag tänkt om. Det jag helst vill göra ska jag prioritera. Inte det jag borde eller förväntas, utan jag ska tänka på mig själv. Dagen just nu är den enda jag vet att jag har. Mer vet jag inte.

Vitt ljusaprikos 2 tillsammans med Annette

Den händelsen är orsaken till att jag bestämde mig för att vidareutbilda mig till florist. Egentligen bara för att det är så kul. På somrarna kan jag plocka massor av snittblommor i trädgården och har alltid gjort buketter. Någon däruppe verkar också ha haft ett finger med i spelet. När jag plötsligt blev arbetslös i somras kändes det tungt, men i samma veva fick jag ett stipendium som täckte hela skolavgiften och utbildningen på Nordvikskolan blev av trots få anmälda.

Floristens arbete fångar verkligen dagen. Dopdagen, födelsedagen, examensdagen, körkortsdagen, bröllopsdagen, begravningsdagen…, ja överallt finns vi med! Vad vore alla dessa högtider utan blommor!

Späckad krans

Det blev ett personligt inlägg den här gången. Du kanske undrar hur det gick efter olyckan. Jo, alla i bilen klarade sig och är mer eller mindre återställda idag. Jag själv, som bröt nacken, några ryggkotor och ett antal revben fortsätter mitt liv ungefär som förut, med några begränsningar som det går att leva med. Men jag har lärt mig läxan – att dagen idag är den jag har! Resten vet ingen något om, förutom att livet kommer en dag att ta slut.

“Jag vill känna att jag lever all den tid jag har!” (ur Gabriellas sång)

Här på Blommig Fredag kan du läsa mer om att fånga dagen!