Tävling om Nemablom mot “blomflugor” Värde 105 kr

Har du “blomflugor” inomhus ligger frösådder och småplantor i riskzonen. Dessa sorgmyggor som flugorna egentligen heter vet inget hellre än att smaska upp rötterna på småplantor. Därför blir det i ett antal veckor utlottning här på bloggen av bekämpningsmedlet Nemablom från Bionema. Helt naturligt och giftfritt. Du blandar helt enkelt med vatten och vattnar ner i krukorna. Läs under fliken tävling högst upp på bloggen om hur du kan vara med och bli en vinnare! Värde 105 kr. Klicka här får du mer info om Nemablom och sorgmyggorna.

Biologiskt bekämpningsmedel
Nematoder mot “blomflugor”

Vilken skandal! Vad är värst? Hästkött eller ingen mat alls!

Fusket med hästkött blir en jättegrej i media, när det finns massor av människor som vore överlyckliga över att få äta det vi  bortskämda svenskar ratar. Vi behöver inte leta i en sophög efter matrester för att kunna mätta våra barn. Eller söka pantburkar eller annat som kan inbringa några kronor. Och jag vet – det finns även svenskar som har svårt att få det att gå ihop.

Vi tappar perspektivet när fel sorts kött blir dagsnyheten!  Och tänk vad mycket riktig mat vi kastar. Resterna blir bortglömda i kylen och åker till soppåsen. Butikerna slänger allt som har utgående datum, för så är reglerna.

Sverige är ett bra och välordnat land att bo i, men frågan är om vi inte har det för bra när vi kan kasta mat och klaga över “fel” kött?

Naturligtvis ska lurendrejarna som bytt ut köttet, sättas dit. Men ordet TACKSAMHET behöver vi öva oss på!

Blommig fredag: Favoritfärgen – behöver jag säga det?

Namnet på min blogg går inte att missförstå, eller hur? Jag tycker att grönt är den bästa färgen, och då speciellt gulgrönt eller limegrönt som man ofta säger. Eller så kallar jag färgen chartreuse, som Anna Vattenkanna föreslog på sin blogg. Jättedaggkåpans limegröna knoppar för tankarna till våren! Bara vi håller ut – så ska nog snön ändå smälta ner!

Alchemilla mollis

Färgen grönt berättar att det är hopp om livet, grönt ljus – fritt fram! Grönt är vår och natur – tänk på björkarnas ljusgröna musöron (oj, atchjoo – den aspekten av vårbjörkarna får jag försöka glömma)!

björken slår ut

Utan det gröna klorofyllet i alla blad jorden runt skulle vi inte leva. När klorofyllet producerar näring till växterna får vi vårt livsviktiga syre som en sorts restprodukt. Och växterna ingår i hela näringskedjan ända tills vi människor dricker kossans mjölk eller äter köttbullarna, eller för all del – äter det gröna direkt utan “mellanhänder”.

Tänk vad skönt att få sitta på den här bänken inne i grönskan! De bulliga buskarna närmast bänken är liten stefanandra, Stephanandra ´Incisa´. Grönt är en lugnande och harmonisk färg, kanske är det därför operationsrockarna är gröna. Grön rehab, när utbrända människor får vistas och rehabiliteras i skogs- eller trädgårdsmiljö är det oöverträffat bästa behandlingssättet för stressrelaterade sjukdomar. Och grönt finns i så många nyanser, bara bladväxter kan bli så fint utan en enda blomma! Med olika bladverk blir det spännande kontraster som här med strutbräkens knorrar mot nysrotens plisserade blad.

Grönt signalerar något positivt – ut i det gröna – på grön kvist – nödutgångsskylten är grön. Där det behövs koncentration för att ta rätt beslut är det bra med grönt; biljardbordet och golfgreenen till exempel.

 

Fler Blommig fredag-inlägg finns på bloggen blandrosorochbladloss.blogspot.se/