Kantareller till födelsedagen

Ganska bra att fylla år på hösten. Äldste sonen kom med en kasse nyplockade kantareller som present. Det vet han att jag gillar.  Jag brukar alltid säga att jag inte behöver några presenter, men kantarellerna var välkomna.

Ikväll har jag stekt riktigt mycket av dem i massor med smör och avnjutit på tunnbröd precis som i barndomen. Mamma hade aldrig margarin hemma, äkta smör skulle det vara. Det har länge ansetts ohälsosamt, men nu har pendeln svängt och det är till och med brist på smör. Och mjölken vi drack kom från våra jerseykor – det var riktigt fet mjölk med ett tjockt gräddskikt uppepå om den stått ett tag!

 

När jag bildat familj surrade min gamla moster – nära på hälsokostfanatiker  – om att vi borde använda smör och andra naturliga råvaror. Då ville vi hellre ha bordsmargarinet Flora på mackorna. Nu vet vi att processen margarinet går igenom inte är vidare bra. Mostern var långt före sin tid, nu hade hon varit i gott sällskap.

Stor final på årets trädgårdsvisningar

Sönd 2 sept kl 13 öppnar vi för årets sista trädgårdsvisning. På inträdesbiljetten blir det gratis utlottning av produkter från Locke Gård och Bionema samt perenner. Kaffe bjuder vi på som vanligt! Ni som gått på visning tidigare i år går in gratis!

Artemisia ludoviciana
Äntligen blommar den läckra purpursvarta rödkvannen. I bakgrunden vitmalört.

Kom och se sensommarblomningen och träffa trädgårdsfolk! – Och träffa oss förstås! Hälsningar Monica och Gösta

Utlottning av Nemablom mot “blomflugor”

De fem första som GILLAR och DELAR detta inlägg på Facebook eller mailar ordet “Nemablom 1” till info@gladigront.se är med på utlottning av Nemablom som är ett verksamt medel mot sorgmyggor (blomflugorna heter egentligen så). Nu när vi tar in uteblommorna följer ofta sorgmyggorna med. Mer info finns under fliken Tävling och i inlägget från i våras.