Glöd i höstkvällen

 


De mörkröda liljorna glöder i det svaga kvällsljuset. Nog känns det som att hösten är här, fast augusti egentligen är en sommarmånad. En kall och “dålig” sommar har det varit hittills, men sommar är ändå sommar, det är bra att den kommer varje år och nästan lika skönt när hösten kommer med skörden av sommarens mödor. Både bär och massor av snittblommor finns nu att ta vara på. Grönsaker hinner jag inte med att odla, förutom jordärtskockorna som sköter sig själva. Ja, lite för bra, de blir nästan som ett ogräs, men ett gott ogräs!

Inte mysigt att vara ute när åskan går

Igår regnade det precis hela dan, men idag började det bra med sol. Vi hade tänkt att plocka skogshallon ute vid havet. Där finns det fina hallon nästan varje år. Jo, det fanns i år också, men rätt som det var kom en häftig regnskur, som ebbade ut när vi började bege oss till bilen. Efter lite mer plockning slog så åskan till – åsså rejält med regn igen. Inte mysigt att vara ute då. Genomblöta med hallonsoppa i hinkarna återvände vi till bilen och körde igång värmefläkten. Åter hemma ligger trädgården blöt – inte bara dammen…

.

Doften av smultron – det är sommar det!

Tänk att få sticka ner näsan i en hink med smultron! Barnbarnet och morfar hittade massor med smultron idag. Så mycket att de inte hann plocka allt innan den lilla blev less.

 

Av smultronen blev det en lyxig tårta. Sockerkaka fylld med fromage av egen fläderblomsaft och härligt gula äggulor från grannens hönor. Allt varvat med smultron…

Här får du receptet till fromagen:

5 gelatinblad

1 dl koncentrerad fläderblomsssaft  (köpt saft går också bra)

3 äggulor

3 msk socker

3 dl vispgrädde.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten en stund . Värm hälften av saften, ta från värmen och låt gelatinet smälta i saften. Tillsätt resten av saften och låt svalna. Vispa gulor och socker pösigt. Vispa grädden. Rör ner gelatinsaften i äggsmeten och vänd ner grädden. Låt fromagen stelna en stund innan du lägger den på bottnarna tillsammans med smultron. Det blir mer smak om du först penslar sockerkaksbottnarna med flädersaft. Låt tårtan stelna minst 4 timmar i kylen.