Skaffa amaryllis redan nu inför advent och jul. Mina tips för blomning i rätt tid.

Den tjusigaste blomman i advent och jul är amaryllisen. Lättskött också och inte dyr, speciellt om man driver dem själv. De röda köper jag redan nu som krukade direkt efter Allhelgona. De ger verkligen julkänsla, men när nyår kommer vill jag byta till andra färger. Titta också in HÄR, och se de riktigt juliga dekorationerna med bland annat amaryllis vi gjorde när jag gick på floristutbildningen.

Röd amaryllis är fint till advent och jul!

Nu går det att fynda fördrivna amaryllis för en billig peng. De har knopp, men tar ändå några veckor på sig. Nu ställer jag dem varmt, ovanför ett element eller på golvvärmen ett tag. Rötter växer ju bra i värme. Sedan måste de få ljus. De blommar fint till advent och även de billiga kommer med flera stjälkar och förgyller hela julhelgen.

´Alfresco´amaryllis pollenfri

Hos Odla.nu hittade jag jättefina lökar till extrapris. De kommer inte igång lika fort men jag har snabbt satt dem i kruka. Min erfarenhet är att de aldrig hinner komma till blom på 6 veckor som det ibland sägs, så jag valde jag vita och rosastrimmiga. De stora lökarna får ofta en tredje stjälk så dessa kommer att fortsätta blomma in på det nya året med färger jag gillar då. Före planteringen fick de över natten stå med rötterna i vattenglas, för lite extra skjuts. Och nu i värme de också.

Driva amaryllis fort

Jag vattnar bara vid planteringen och de inköpta direkt de kommit hem. Sedan gäller det väldigt lite vatten för att stjälken inte ska ränna iväg. Men råd finns, de långa stjälkarna kan man använda till snitt. Sätt en tejp längst ner på stjälken så den inte splittras och krullar upp sig ( som maskrosor gör). En blomsterpinne inuti är säkrast så inte de tunga klockorna knäcker stjälken.

Snittamaryllis kan man också hänga upp. Bara att vattna i den ihåliga stjälken.

Eftersom de lätt blir långa kan de tippa, då är det bra med tunga ytterkrukor. Här har jag valt rustika betongkrukor. ett annat tips är att binda upp mot en blompinne nerstucken i löken. Ja, den tål det!

Tunga krukor så inte amaryllis tippar

Vill man att amaryllisen inte ska blomma över så fort är det lägre temperatur som gäller. Någon tipsade om att klippa bort ståndarna för att blomman ska hålla länge, men det vet jag inte om det funkar. Men bra för den som är allergisk mot frömjölet.

Ingen jul utan amaryllis om jag får bestämma! Denna jul torde bli både lite tråkig och ledsam på grund av pandemin, så vi får göra vad vi kan för att hålla humöret upp tills allt vänder. Att hålla kontakt i sociala medier är också bra i denna tid.

En pion att drömma om!

Denna höst har jag hunnit plantera många pioner. Och drömmer under tiden om när de alla ska blomma. Och tänk vilka buketter! Jag tror att det är ett 80-tal pioner i trädgården nu. Ska räkna och göra en namnkarta.

Hybridpion ’Astrid’ frösådd från Quadhybrid

En pion i sin egen klass är den varmrosa frösådden av en Quadhybrid som jag fick köpa förra hösten av Öviks piondrottning Maud, som drivit upp den från frön av en Quadhybrid (en korsning av 4 arter). Hon kallar den ’Astrid’ efter en katt hon hade en gång i tiden. Eftersom den är frösådd är den en helt ny exklusiv sort som ingen annan har.

Hybridpion ’Astrid’

Att plantera på hösten har tidigare lyckats bra för mig. Pioner gillar ju kyla. Så jag räknade med att denna fina planta skulle trivas lika bra. Dock var den senaste våren katastrofal för många fleråriga växter. Det blev varmt tidigt och sedan så pass kallt att det som smält blev ett tjockt istäcke. Det låg kvar länge på vår norrläge och tog kål på en hel del fleråriga växter, som annars är mycket härdiga. Och typiskt fick denna undersköna pion också en smäll och även en del äldre pioner. Så de kvävdes av isen mer eller mindre i översta jordlagret. Faktiskt kom ’Astrid’ ändå med något litet skott så nu håller jag tummarna för att hon repar sig nästa år. En gammal man sa att en sådan här vårvinter hade han upplevt för 40 år sedan. Så då hoppas jag att det dröjer 40 år innan nästa gång.

Att odla en trädgård är att odla hopp. Inte ger man upp, heller!

Vackraste chilin ´Jamaican Bell´ blir godaste chilimarmeladen!

Nu har jag hittat ett toppenrecept för mina fina chilisar. Perfekt kombination av lagom starkt, sött och syrligt. Passar till kex och dessertostar och förgyller till och med en helt vanlig ostfralla.`Jamaican Bell´ är den enda chili jag odlar, bara för att den är så vacker. Sedan gillar jag den fruktiga smaken som inte alls är vrålstark. Jag har tidigare varit lat på att använda dem, men nu har jag kokat marmelad på allihopa.

Bästa chilimarmeladen

Chilimarmelad på ´Jamaican Bell´ ca 1,5 liter

150 g chili (helst ´Jamaican Bell´eller annan mild chili)
150 g röd paprika
6 dl äppelcidervinäger
1 kg syltsocker

Visst ser chilin ser ut som små juleklockor!
  • Ta bort skaft och frön och hacka chili och paprika riktigt fint, gärna i matberedare.
  • Häll socker och vinäger i en stor kastrull och låt sockret smälta på svag värme under omrörning.
  • Tillsätt chili/paprikahacket och koka i ca 15 minuter.
  • Värm under tiden burkarna i ugnen på 100 grader. Locken kokas i vatten i en kastrull, så blir allt steriliserat.
  • Ta grytan från värmen och ta bort skummet med en sked (det har sämre hållbarhet, så det äter du upp på första ostmackan!). Låt stå i ca 45 minuter så marmeladen stelnar lite. Annars flyter hacket upp i burkarna.
  • Häll sedan upp på varma burkar och sätt genast på locken.
  • Marmeladen håller länge pga det myckna sockret som också innehåller konserveringsmedel. Dessutom bildas vakuum när burkarna svalnar.

TIPS: Precis som tomater går det att eftermogna chilis inomhus om de är gröna vid plockningen.

Tänk vilken snygg chili ´Jamaican Bell´!

Verkligen en dekorativ planta som blir en stor buske om den får stor kruka. Den tål förstås inte kyla och går att spara inne över vintern. Det tar stor plats så jag har kastat mina plantor och sår nytt i slutet av januari. De hinner bli stora ändå. Huvudsaken de får större krukor eftersom det växer. Mina plantor var lite taniga i år för de fick vänta på omplantering.