Med blomning som en dröm och smaken sen! Av egna persikor och aprikoser!

Jag kikade på de tjocka knopparna varje dag och dan efter mitt inlägg HÄR kom värmen och knopparna började slå ut. Tänk att så ett litet persikoträd kan bära så många blommor! Vackert blommande träd finns, ja. Men med så underbart goda frukter dessutom kan det inte finnas många.

Aprikosträdet har färre blommor, men det är något år yngre. Faktiskt doftar blommorna riktigt gott, speciellt på kvällen. Sorten heter ´Hargrand´och ska klara 40 minus! Persikoträdet ´Frost´är också härdigt. Det syns inga som helst vinterskador på mina träd här i zon 4-5.

Jag pollinerar varenda dag med en liten pensel, men aprikosblommorna är en gåta. Rätt många blommor ramlar helt sonika av, fast jag varit noga med pollineringen. Jag skar itu en sådan blomma, för jag kunde inte se någon pistill. Nu sitter ändå några blommor kvar, så jag hoppas få smaka egna aprikoser för första gången.

Titta noga på persikoblommorna så där finns en smal grön pistill.

Här kommer ett svep bilder från när knopparna började slå ut och fram tills nu. Bilder på persikoblom kan det inte bli för mycket av, tycker jag!

Blommorna och pollenet tål inte lägre än +5, och fast jag haft elementet på har det blivit för kallt i växthuset , där träden växer. Fast kanske inte så lång stund med kallt varje natt. Man får leva på hoppet. Om någon vecka när blommorna tappat kronbladen ser jag hur det gick.

Hemlagad havtornsglass med kola serverad i franska spån

Av bara 3 ingredienser görs den läckra havtornsglassen som serveras i böjda mandelflarn, kallade “franska spån”. Visst låter det flott och det är det också! Bägge recepten får du här.

Havtornsglass med kola i franska rån

Havtornsglass 4 portioner

1 burk sötad kondenserad mjölk
1-1,5 dl havtornsjuice – ta så mycket du vill, juicen är sur! (Jag pressade av hemodlade bär, men de finns i butikens frysdisk)
1,5 dl mild yoghurt

  1. Koka den oöppnade burken i en kastrull med vatten i 2 timmar, så att det bildas kolasmet. Fyll på vatten om det kokar bort. Låt burken svalna innan du öppnar den.
  2. Havtornsjuicen gör du genom att pressa ur havtornssaften i en sil eller potatispress. De ganska stora fröna kan man spara och använda vid brödbak.
  3. Blanda yoghurt med kolasmeten och rör tills det är jämnt. Rör ner havtornsjuicen. Häll i en form och ställ i frysen i flera timmar tills det är genomfruset. Rör om någon gång under tiden.
  4. Ställ glassen i kylen i 30 minuter innan du skedar upp den.

Franska spån (mandelflarn) 16 stora, 200 gr ca 6-8 minuter

1,5 dl sötmandel
100 g smör
1,2 dl socker
1 msk vetemjöl
2 msk grädde

  1. Hacka den oskalade mandeln.
  2. Lägg i en kastrull tillsammans med övriga ingredienser och rör om. Ställ på spisplattan och låt smöret smälta under omrörning. Sjud försiktigt tills det tjocknar, rör noggrant så det inte bränns.
  3. Lägg ut avlånga klickar på plåt med bakplåtspapper. 8 st per plåt.
  4. Grädda i mitten av ugnen till kakorna är ljusbruna.
  5. Böj dem över upp-o-ner-vända glas medan de är varma.
Mandelflarn fyllda med hemlagad havtornsglass

De kakor som blir över kan man böja senare. Bara att värma dem snabbt i ugnen.

I stället för att göra böjda kakor kan du förstås göra korgar, forma dem också över ett glas. Vill du använda dem som kakor blir de fina som rullar. Då är det praktiskt att grädda runda kakor i plättlagg, 1 tsk smet till varje kaka.

Vill man lyxa till rullarna lite mer – gör som på kondis, fyll med smaksatt grädde eller smörkräm, eller doppa ändarna i smält choklad eller både och. Men godast är nog ändå serverade med några skedar havtornsglass. Jag kan tänka mig att ingen paketglass överträffar denna hemlagade!

Förodla enkelt och mycket utan växthus eller dyra tillbehör! 3 tips!

Även om man inte har växthus går det bra att förodla det man vill inomhus. Kanske dina fönsterbänkar inte räcker till och plantorna får dåligt med ljus. Prova då mina 3 tips så kommer det att fungera år efter år.

TIPS 1: Skaffa enkla lysrörsarmaturer. Jag har fått tag på både från en möbelbutik och från en byggbutik som renoverade. Annars duger det att köpa den billigaste armaturen på ex Jula. I varje armatur har jag 2 rör 150 cm långa, på 58 W vardera. Både lysrör med kallt och varmt ljus fungerar. Viktigast är att de hänger nära växterna, 10-20 cm ovanför. Man beräknar att det behövs 100-200 W lysrörsljus per m2 med växter. Lysrör förbrukar inte mycket energi och är mycket billigare än flådiga LED-växtbelysningar. I videon längst ner kan du se hur jag har monterat belysningen både i hylla och i även taket där höjden är lätt att reglera.

Här får du kika in i mitt odlingsrum i källarvåningen.

TIPS 2: Samla billiga plantbrickor. Jag har några långa plantbrickor i plast, inköpta från Willab Garden. De är jättebra, men precis lika bra går det med annat man hittar. Vi skulle kassera ett stort gammalt elelement. Då behöll jag framsidan, en plåt med liten uppvikt kant. Ett hål där termostaten suttit tätade jag med gaffatejp,en stark silverfärgad vävtejp och satte en bit remsa på över – och undersidan. Sedan tätade jag i hörnen och några skruvhål med silikon. En gång fick jag tag på en gammal plåtskylt, ännu större, som också hade en uppvikt kant. Skobrickor av olika slag funkar perfekt, till exempel IKEAs skomatta Baggmuck. Av plast med en låg kant och kostar bara 25 kr – de blir plantbrickor som håller så länge jag vill odla. En grönsakslåda från den gamla kylen och plasttrågen jag köpt köttfärs i är användbara.

Plantbricka gjord av ett el-element, och köttfärstråg kan rymma en hel del plantor.
Grönsakslåda från en gammal kyl blir en bra plantlåda
Willabs plantbrickor är bra, men ofta kan man hitta något gratis att använda istället!

TIPS 3: Bevattningsmatta. Med en bra bevattningsmatta i botten av brickorna behöver jag inte vattna så ofta. Denna matta har ett tunt plastskikt i ytan och kan hålla 4 l vatten/m2. Fram tills nu har det räckt för mig att vattna var tredje dag. När plantorna blir större behövs mer vatten.

IKEAS skobrickor passar lika bra till odling!

Jag har omåttligt många dahliakrukor i år – 55 st! så de är nu flyttade till inglasade uterummet. Men har man inte ett sådant kan dahliorna lika gärna odlas under lysrör hela tiden tills de ska planteras ut. Då är det bara att montera upp några fler lysrörsarmaturer i taket.

Fast jag har både växthus och uterum odlar jag inne under lång tid för att slippa köra igång värmen i växthuset. En lysrörsarmatur på 2 x 58 W kostar mig ca 1,50 kr i drift per dygn (15 tim) och vill jag köra värmefläkten på 2 kW i växthuset kostar det kring 20 kr/dygn om den behöver gå på natten.