Thalia orkidénarciss


Här kommer min utlovade
favorit! Några billiga lökar på höstens rea blev en fin krukväxt i vårtid. Narcissen hör rent vetenskapligt till Triandrusgruppen, men nog passar det svenska namnet extra bra. Den har lite av orkidéers lyx över sig. Doften är förstås härlig som hos alla narcisser. Med ca 3 decimeters höjd passar den lika bra i kruka som i en rabatt.

Thalia orkidénarciss red (2)

Thalianarcissen har inga problem med härdigheten, i årets Mästarrabatt finns den representerad av liknande sorter ur samma grupp. HÄR kan du hitta Mästarrabatten som är designad av Mariana Mattson med bara! växter som trivs i Norrland. Det gillar jag.

Thalia orkidénarciss (3)

Egna bukettulpaner skördade

Nu är hela min tulpanodling inomhus skördad! Tulpanerna lagrar jag i matkällaren tills det finns lite mer ork för buketter. Influensan, för andra gången i år, har tagit på krafterna, så jag måste prioritera jobb och trädgårdskurser. Den femte trädgårdskursen startar denna vecka – otroligt vilket stort intresse!

Skördat egna tulpaner

Några tulpaner med löken kvar blev fina i höga glasvaser. Med bara lite fukt i botten håller de länge. Den relativa bristen på vatten tror jag bidrar till hållbarheten. De stannar upp i utveckling. Väldigt söta dessa små dubbla med lite grön skiftning på kronbladen.

Tulpaner på lök i glascylinder

Imorgon blir det presentation av en favoritlök för kruka och rabatt.

Svenskt är gott och bra… nej, bäst!

Sorten `Frida´ smakade jag första gången på Pomologisällskapets årsmöte i Helsingborg och föll direkt för det fasta, krispiga, saftiga äpplet. Både syrligt och sött och lika fräscht som nyplockat! Inte många butiker har det, men jag har hittat en butik här i Örnsköldsvik i alla fall. Äpplet är en korsning med ´Aroma´som är ett av de mest populära äpplena. Bägge dessa sorter är inte bara Sverigeodlade, utan också framkorsade i Sverige. Inte illa. `Frida´ finns inte att köpa för fritidsodling, däremot är jag på jakt efter en helt ny sort som heter ´Folke´, som kan vara minst lika bra. Om det lyckas kommer några träd att säljas hos BillaBlom.

Äpplet Frida

Aktiviteten på bloggen är lite låg just nu, då en ny influensa har invaderat huset. Idag turas mannen och jag om, med att ligga på kökssoffan. Igår valde jag sängen. Men nog har det vänt och tur är det för mina trädgårdskurser kör snart igång igen efter påskuppehållet. Mannen orkade handla det viktigaste idag av matvaror och jag fick mitt önskemål, äpplet ´Frida´. Det finns så goda och hållbara sorter att man inte alls behöver köpa äpplen från andra sidan jordklotet. Kostar bara någon krona mer per äpple.