Bukettbinderi för ung och äldre

Det sjuåriga barnbarnet på besök igår ville så gärna göra en bukett. Inte första gången hon gjort det hos mormor, men hon förstod att det är lättare på sommaren. Men vi lyckades ändå plocka ihop några blommor till en bukett. Den stora trädfuchsian  på vinterförvaring hade faktiskt några blommor, ett bergeniablad som jag plockat i höstas fanns i källaren, lite ginst från min tulpanbukett och lite annat hon ville ha. Buketten plockade hon fort ihop och höll den i ett fast grepp. Raskt plockade hon bort blad och videkissar som skulle komma under vattenytan. De avplockade videkissarna åkte fort ner i fickan, dem ville hon spara. Hon vet att blad och annat i vattnet förstör buketten. Barn snappar upp allt så fort, det räcker att säga det en gång! Med det intresset gissar jag att hon kommer att göra sin brudbukett själv, när den dagen kommer. Nästa gång är det dags att jag lär henne att binda ihop buketten.

Barnbarnets bukett

Min egen tulpanbukett fick sällskap av härligt vårdoftande ginst. Är kvistarna långa går de ofta att dela i två eller tre. Buketten blir jämnare med flera små än någon stor. Även brudslöja, som kan vara dyr, går bra att dela så som på bilden. Klipp inte loss småkvistar från själva stjälken utan klipp av bara stjälken en bit upp så att sidokvistarna är orörda. Då syns inte snittet sedan i buketten. Om du tittar noga på bilden så syns snittet.

Snittblommor som räcker långt

Varje vecka ska jag unna mig en bukett, fast jag vill ha mer än tulpaner i, helst något doftande, mimosa är också härlig och längre fram i vår tar jag in brudspireakvistar på drivning. De är så otroligt söta och gratis förstås när man har buskar i trädgården. HÄR kan du läsa om hur du lyckas med drivkvistar från trädgården. Ni som bor söderut kan nog börja redan med det. Har du skog att plocka i så är blåbärsris ett klassiskt komplement till tulpanerna. Om riset står nog länge i vatten slår det också ut med små runda blommor. Gulligt!

Tulpaner och doftande ginst

 

 

Wienersnurror med äpple och mandelmassa

En del av höstens äpplen som jag inte förvarat tillräckligt kallt hade skrumpnat i skalet, men så bra ekologiska äpplen vill jag ändå inte kasta så jag letade reda på ett lockande recept. Att döma av gästernas kommentarer blev det riktigt gott. Det tyckte jag också. Så det receptet måste sparas. Och var gör man det bäst – jo på sin egen blogg! När jag ska baka eller laga mat söker jag ofta på min egen blogg.  Du vet väl att du kan söka i rutan längst upp till höger, ex på ingrediens, eller snabbt, nyttigare, en särskild växt du vill läsa om osv… Bloggen har varit igång i snart 3 år, så det börjar finnas mycket att läsa.

Wienersnurror med äpple

Receptet:

Wienersnurror
12 st 250 gr i 12 minuter

2 stora äpplen (jag använde 6 st då hemäpplen är mindre)
150 gr riven mandelmassa
1 tsk mald kanel
1,5 dl hackade valnötter
1 rulle smördeg (ca 250 g)

1 ägg till pensling

Glasyr av 1 dl florsocker coh 1,5 msk äppelmust el äppeljuice

Rulla ut smördegen på en lätt mjölad bänk eler skärbräda, dra av papperet och strö på mandelmassa och det mesta av nötterna. Skala äpplena, kärna ur och riv dem grovt. Fördela äppelrivet över och strö på kanel. Rulla ihop från långsidan med hjälp av en lång stekspade. Skär i 2 cm skivor och lägg på bakpappersklädd plåt. Pensla med uppvispat ägg och strö på nötter. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Låt svalna lite. Rör ihop glasyren och ringla över snurrorna. Serveras ljumma, gärna med glass eller grädde. OM något blir över går det att frysa in…

Mina planer för trädgårdsåret

För min egen trädgård har jag inga planer – tänker jag. För när jag designat andras trädgårdar blir min lite hipp som happ. Men jag ska i alla fall planera för ett nytt inglasat uterum vid sommarstugan, då det vi hade försvann när den fina utbyggnaden kom till. Och så ska jag planera för ett stort växthus och ett tillhörande trädgårdsrum i asiatisk stil. Jag har precis fått klart ett uppdrag med en del i asiatisk stil så jag får väl knycka lite därifrån. Och så ska jag så äppelträd. En dröm är att få fram en egen äppelsort. Om så där en tio år får jag skörd, blir spännade att se om det bara blir suräpplen eller kanske en ny fin sort som jag får ge namn.

Aromaäpple med kärnor

Ikväll hittade jag i matkällaren några kvarblivna Aromaäpplen från vårt träd som även har många andra inympade sorter. Sju sorters äpplen fick vi på det trädet i höstas, så i kärnorna från Aromaäppplet finns säkert goda gener från någon av de andra sorterna. Loboäpplen från det trädet har jag också kvar så nu ska det sås. Hoppas att det allra godaste äpplet på trädet, Melba, har fått ge lite av sina gener. Melba och Lobo har dessutom samma moderäpple. HÄR kan du läsa om det och vad moderäpplet har med datorer att göra !! Undras om äppelkärnorna ska stratifieras, säkert någon av er läsare som vet. Många träd- och buskfröer brukar ju behöva den behandlingen. Äpplena har i alla fall fått 3 plusgrader i matkällaren så det kanske räcker i så fall.

Ny trädgårdsbok

Aromaäpplet är fortfarande fint efter så lång lagring, så ikväll ska jag njuta ett ekologiskt närodlat äpple och läsa den nya trädgårdskalendern som kom på posten för recension. Recensionen kommer om några dagar, men visst verkar det bra med en kalender där man har kvar trädgårdsårets händelser. Det får ingå i mina planer för det nya året.

HÄR hittar du många fler som bloggar om planerna för trädgårdsåret.