Näverhägg – ett riktigt vinterträd

Näverhäggen, Prunus Maackii, passar verkligen här i norr där vi har riktig vinter! Den är härdig till zon 7 och trivs faktiskt bäst i norr, och dessutom är den blanka, flagnande gulbruna barken så fin mot vit snö. Jag håller precis på att rita in näverhäggen i en trädgård som ska anläggas i Jämtland. En del säger att det nästan krävs ett kalfjäll för att ta död på den, så den är ett säkert kort. Vid val av trädgårdsväxter är det bra att först börja med en stomme av säkra växter, och sedan, om man vill, krydda upp med lite känsligare arter. I boken “Trädgård i kallt klimat” finns många härdiga växtförslag att välja ur och Rydlinge handelsträdgård i Skellefteå har en bra hemsida med trovärdiga zonangivelser. De sydliga plantskolorna ska man inte tro så mycket på. De vet för lite om våra förhållanden och har ofta för låga zonangivelser, för säkerhets skull gissar jag.

Trädgårdsritning

Självklart att näverhäggen är tålig då den kommer från Korea, Manchuriet och östra Sibirien. Artnamnet maackii kommer från den ryske upptäckresande Richard Maack som hittade trädet. Ändelsen ii i artnamnet visar att växten är uppkallad efter en person med det namnet som står före.

Prunus maackii näverhägg

Fler fördelar är att den inte angrips av häggspinnmal som den vanliga häggen och har även en vacker gul höstfärg. Dessutom växer den fort. Ett så bra träd borde finnas i varje norrländsk trädgård! Varje år väljs en ny årets perenn, skulle det väljas årets träd, skulle jag föreslå näverhäggen!

 

Blomsterspråket och det misslyckade frieriet

Förr tolkade man in mycket i valet av blomma, antalet och färgen. En del gör så fortfarande, kanske främst vid större tillfällen. En bukett med blå, röda och vita blommor betyder frieri likaväl som 10 röda rosor. Det kan vara bra att veta så man inte ger felaktiga förväntningar. Under floristpraktiken var jag med om ett litet misstag. Vilken tur att det inte var jag som gjorde misstaget i alla fall…

Hjärtformad bröllopsbukett med röda rosor
Hjärtformad bukett från Nordvikskolans floristutbildning

En kille kom in och funderade länge innan han valde ett kort. Han beställde 10 röda rosor att hämtas senare. Det var vinter och han skulle vara ute och träna med sin påtänkta fru. När de tränat klart tänkte han fria genom att lämna fram rosorna i omgångar och säga något varje gång. Han var så gullig när han berättade sin plan. Problemet var ju att rosorna skulle ligga och vänta vid målet, i kylan. Hur det gick med den saken vet jag inte, men dagen efter kom han in i affären och ville ha kompensation. För vad?- jo att den tionde rosen fattades!! Oj vad snöpligt! Det är ju just den tionde som betyder: Vill du gifta dig med mig?. När han precis skulle till att fria fanns inte rosen där! Oj, Oj!


Vid ett tillfälle berättade jag om episoden
och en av mina söner hörde den ledsamma historien. Men hör och häpna vad han berättade då! – “Jo killen är min kompis och jag var på bröllopet, där han lämnade den tionde rosen. Det blev så fint när han höll ett så vackert tal till sin brud och anknöt till det “misslyckade” frieriet” .

Där skulle jag ha velat vara en liten mus i ett hörn…

 

Stjärnan och vise männen har nått målet!

Traditionen med julstjärnor kommer ju från Betlehemsstjärnan som ledde de vise männen till Jesusbarnet. Förr sa man adventsstjärna och det är egentligen rätt, för i advent ska stjärnan upp och sedan tas ner efter Trettondedagen. Bara det att jag har inte lust att ta ner stjärnorna än! Och nog blir det fortfarande mörkt tidigt på eftermiddagarna.

Lila julstjärna

Pappersstjärnor är så billiga att man kan skaffa nya när rummet är omgjort. Två lila stjärnor passar in i TVrummet som accentfärger. En annan dag ska du få se mer från TVrummet. En gammal vit granljusstake som jag köpte på rea för många år sedan, för bara en tia tror jag, har blivit en liten favorit där den står det i nu obebodda ungdomsrummet.

Vit Ljusgran

Julträdet i svart smide som står i köksfönstret känns inte så väldigt juligt, så det skulle jag också vilja ha kvar ett tag.

Julträd av smide

Den röda pappersstjärnan i köket ger ett så varmt sken, men den är först med att plockas ner. När jag var liten hade vi bara en julstjärna, ganska lik denna, men mer orange. Man blir lite nostalgisk vid tanken. Och dan före julafton eller om det var helgen före, satte vi upp den enda elljusstaken i kammarfönstret. Ljusen var placerade som i en bukett. Jag önskar jag kunde hitta en sådan på loppis!

Röd julstjärna

En till stjärna, nu i guldigt papper får avsluta denna kavalkad, innan jag börjar tömma fönstren. Den sista att plocka bort blir i alla fall julängeln. Den kan du se HÄR

Julstjärna i guld.