Stjärnan och vise männen har nått målet!

Traditionen med julstjärnor kommer ju från Betlehemsstjärnan som ledde de vise männen till Jesusbarnet. Förr sa man adventsstjärna och det är egentligen rätt, för i advent ska stjärnan upp och sedan tas ner efter Trettondedagen. Bara det att jag har inte lust att ta ner stjärnorna än! Och nog blir det fortfarande mörkt tidigt på eftermiddagarna.

Lila julstjärna

Pappersstjärnor är så billiga att man kan skaffa nya när rummet är omgjort. Två lila stjärnor passar in i TVrummet som accentfärger. En annan dag ska du få se mer från TVrummet. En gammal vit granljusstake som jag köpte på rea för många år sedan, för bara en tia tror jag, har blivit en liten favorit där den står det i nu obebodda ungdomsrummet.

Vit Ljusgran

Julträdet i svart smide som står i köksfönstret känns inte så väldigt juligt, så det skulle jag också vilja ha kvar ett tag.

Julträd av smide

Den röda pappersstjärnan i köket ger ett så varmt sken, men den är först med att plockas ner. När jag var liten hade vi bara en julstjärna, ganska lik denna, men mer orange. Man blir lite nostalgisk vid tanken. Och dan före julafton eller om det var helgen före, satte vi upp den enda elljusstaken i kammarfönstret. Ljusen var placerade som i en bukett. Jag önskar jag kunde hitta en sådan på loppis!

Röd julstjärna

En till stjärna, nu i guldigt papper får avsluta denna kavalkad, innan jag börjar tömma fönstren. Den sista att plocka bort blir i alla fall julängeln. Den kan du se HÄR

Julstjärna i guld.

 

Glad idag! Nyårspresent!

Jag har gett mig själv en nyårspresent som jag väntat på länge. Ja, det rår jag själv för – att jag fått vänta, alltså. Min gamla Nikon D40 är en bra kamera men inte tillräcklig för mina behov. Sedan gäller det att hitta en så bra kamera som möjligt till ett så bra pris som möjligt förstås. Tung får den inte heller vara och så ett antal proffsiga objektiv behövs. Valet blev Nikon igen, nu D7100 som jag just fått hem. Inget paket med standardobjektiv utan bara kamerahuset, så kan objektiven handplockas.

Ny kamera nikon 7100

Sedan jag gick fotokurs har jag önskat mig ett makroobjektiv för alla blombilder och nu har jag äntligen ett Tamron 90 mm som ska ge pangbilder. Passar också för landskap och bröllopsbilder. Jag kostade på VR, vibrationsreducering, så jag får skarpa bilder även när jag undviker blixt i svagt ljus och ibland är det bökigt med stativ. För er som har följt mig vet ni att jag för fyra år sedan blev jag skadad i en otäck bilolycka – det blev även kameran. En väldig smäll var det då till och med en penna inuti kameraväskan blev smulor. Försäkringspengarna räckte bara till kamerareparation och nytt objektiv, men ingen ny blixt. Den inbyggda blixten är ganska kass, så därför använder jag den sällan. Men en bra blixt är också på väg. Så småningom ska det också bli ett ljusstarkt zoomobjektiv. Det betyder att bilderna på bloggen torde få ett lyft, fast inte än. Först ska jag noggrant läsa igenom bruksanvisningen och inte bara köra igång som när förra kameran var ny. Sedan blir ju aldrig…

Julens sista blommor

Julgranen åkte ut igår, då jag blivit så trött på den. Men julblommorna har en chans till. De sista röda amaryllisarna hänger kvar i köksfönstret.

Hängande julamaryllis

Amaryllisarna i vas hade några vissnade klockor som jag klippte bort och band sedan en julig bukett tillsammas med mörkröda nejlikor, skaftade grankottar och tallkvistar. Den bukett jag fick av gårdagens gäster bidrog med alströmeria, chrysanthemum, brudslöja och gröna kvistar. Några varv med mörkrött yllegarn så har jag en stor julbukett. Jag njuter av att titta på vackra blommor vart jag än går i huset – trots att näsan och ögonen rinner. Allergiläkaren sa ju att jag skulle rensa ut alla växter. Mina fina ormbunkar från ett norrfönster är i alla fall förpassade till komposten från och med idag.

Julbukett i rött

På en fin zinkbricka jag fann på rea, har jag gjort ett mindre juligt arrangemang som kan vara trevligt att ha när snart allt rött åker ut. Silver, vitt, glas, bruna kottar och kanelstänger känns mer vintrigt. Koppar är ju så trendigt nu, men jag har svårt att hitta ställen där det passar in hos mig. Här fick i varje fall två minipumpor från Allhelgona sin plats. De är förstås sprayade med kopparfärg. Med lite färg går mycket att återanvända.

Ljusfat i vitt silver brunt och koppar