Julpyssel 2: Gammaldags julpyntning med naturmaterial

Vill du se pyntningen på bygdegården där jag är vaktmästare? Imorgon är det julmarknad, annars hade jag inte varit så tidig. På Facebook fick jag många goda råd om vad jag ska kalla denna skapelse, så nu har jag valt det långa namnet droppformad granrisdekoration. I gårdagens inlägg finns beskrivning på hur man gör den.

Droppformad granrisdekoration red(2)

På baksidan ser du hur jag har bundit vid en kraftig käpp.

Droppformad granrisdekoration (1)

Från Ernst Kischsteiger har jag idén till dessa krusidulliga apelsiner. Med ett ciselingsjärn har jag gjort mönstret och sedan hängt upp med najtråd som jag stuckit igenom apelsinen och böjt till med en tång. Den kopparfärgade najtråden fick jag tag på för en tia på Järnia. Finns också svart, men nu är det så populärt med guld, koppar och brons så jag valde bort den svarta denna gång. Sedan är det bara att pynta med vad man har. En kvist från lärk och en tallkvist som fick lite fusksnö som jag fäste med vanlig hårspray och rosetten av mörkrött yllegarn som är så populärt med ett naturfärgat snöre fullbordar den rustika traditionella stilen. Vilken härlig doft när man går in genom dörren!

Hängande julapelsiner a la Ernst

I fönstren satte jag de nya elljusstakarna och hängde röda äpplen i fina band.

Julpyntat i fönstren

Julpyntat i fönstren (2)Apelsinskivorna som jag torkat i ugnen blev ett riktigt gammeldags pynt i fönstren. Denna gamla bygdegård lever liksom upp i jultider och blir nästan en Sörgårdsidyll.

Visst blir apelsinskivorna vackra när ljuset lyser igenom!

Har du kommit ihåg att tävla om de fina julstjärnorna? Läs under fliken “Tävling”!

Julpyntat med torkade apelsinskivor

Julpyssel 1: Bundit granris hela kvällen

Julpyntandet för att piffa upp Billstagården inför julmarknaden är i full gång. Istället för krans på dörren har jag bundit en lång… ja, vad ska jag kalla den? Grangirlang, blir fel, och granvepa låter konstigt. Äppellängd – nej det låter som fika! Hjälp mig att hitta ett bra namn! Och här ska du få se hur du gör en egen.

Granrisgirlang vepa (4)

Granris från skogen går bra – om man får ta – men ska den hänga inne kommer barren att ramla så då måste du köpa ädelgran hos floristen, om du inte har en egen att norpa ifrån. Nobilisgran brukar det man köper kallas. En rulle grön spoltråd och grönlackerade raka ståltrådar för att fästa kottar och äpplen behövs också. En stadig käpp att binda på behövs, jag tog en grov lövsly och kapade bort kvistarna. En krattskaft, typ rundstav, kan gå men för att det ska fästa bra är det klokt att först linda med floratejp – som finns hos floristen. Som du ser höll jag till i hallen, mest på golvet. Ett arbetsbord hade varit bättre!

Granrisgirlang vepa (1)

Klipp granriset i 15 – 20 cm bitar och lägg ihop i små buketter som du lindar på växelvis ut mot sidorna och lägg ibland också några kvistar i mitten. Börja längst ner med en fin spetsig grankvist. Alla kvistar ska peka nedåt/utåt. På några ställen la jag in kvistar med snöbär, vilket går lika bra att utesluta. Låt det bli lite bredare eftersom. När du nästan har fått den längd du vill ha är det dags att vrida kvistarna så att de sista pekar uppåt, lite extra korta kvistar fyller upp i mitten där du vänder. Fäst ståltråden på baksidan och passa på att göra en ögla för upphängning.Granrisgirlang vepa (3)

Så är det dags för dekoration. Kottar har jag tidigare plockat i skogen, när de ligger inne i värmen öppnar sig fjällen och kottarna blir stora och fina. Lirka in en grön ståltråd under kottfjällen nästan längst upp på kotten. Dra runt och vrid ihop bägge ändar. Nu kan du fästa kotten stadigt i granriset eller sticka igenom ståltråden och dra runt på baksidan av käppen. Till äpplen tar du den grövre ståltråden och sticker rakt igenom undersidan. Sätt på plats och fäst runt käppen. En rosett av flera naturmaterial passar in i stilen, den röda är ulltråd, numera ett populärt material. Låt några långa tottar hänga fritt.

Granrisgirlang vepa (2)

Lite gråvit renlav tar igen snöbärens färg och håller ihop. Klipp bort kvistar som sticker utanför formen. Klart att hänga upp! Imorgon hänger jag upp min – vad den nu kallas – så finare bilder kommer. Och fler julpyssel kommer.

Har du tävlat om de fina julstjärnorna? Läs under fliken “Tävling”

Tävling om finaste stjärnorna för ditt fönster!

Under fyra veckor blir det tävlingar på bloggen om finaste julbelysningarna från Ljusbutiken! Denna vecka får 2 vinnare välja mellan två nya stjärnor i olika stil. Bägge känns nya och fräscha men passar i olika hem. Klicka in hos Ljusbutiken kan du se mer av deras stora sortiment. Jag brukar köpa min växtbelysning hos Ljusbutiken och rekommenderar dem för att jag tycker de har bra grejor till bra priser. Tröst om du inte vinner: Alla bloggläsare får fraktfritt på Ljusbutiken: ange bara koden JUL2014!

Flinga pappersstjärna från Ljusbutiken
Flinga pappersstjärna från Ljusbutiken

Klicka på fliken “Tävling” så kan du vara med och tävla! Ny tävling nästa vecka!

Arctica stjärna i trä från Ljusbutiken
Arctica stjärna i trä från Ljusbutiken