´Romanesco´- läcker grön grönsak

Broccolo RomanescoVilken tur jag hade som hittade svenskodlad broccolo på affären! Det är alltså inte broccoli, utan en korsning mellan blomkål och broccoli. Den kommer från Italien och kallas därför också ´Romanesco´. Den är väldigt ovanlig i butikerna, men man kan ibland hitta den på någon gårdsbutik. Så otroligt läcker och dekorativ och full med antioxidanter och vitaminer! Dessutom behåller den konsistensen bättre efter infrysning än andra kålväxter.Broccolo fr Impecta

Jag drog upp plantor inomhus, men planterade ut för sent och i för dålig jord, så jag hann inte få någon egen skörd i år. Den är lika lättodlad som andra kålväxter, vill du pröva nästa år så finns frö HÄR hos Impecta. Broccolon går att äta både rå, liksom blomkål, eller kokas tills den blir krispig. Finast att lägga upp hel.

Denna bild från Impecta

Rot av spansk körvel till middag

Jodå, den kokta roten gick att äta, ni som undrade, men smaken passade inte ihop med maten tycker jag. De grövre bitarna var också väldigt starka i smak, lakrits och anisliknande. HÄR kan du se den stora skrovliga roten som jag skalade och skar i strimlor innan jag kokade tills rötterna var mjuka. De smala ljusgröna bitarna bredvid kniven är körveln – vid första anblicken liknar det mest sparris. Tärningarna på tallriken är kokad rotselleri som jag kokade för jämförelse. Den har ju ganska stark lukt och smak, men är mild jämfört med körveln. Dessutom är det min goda squashgratäng på tallriken. Det receptet finns HÄR.

Kokt rot av spansk körvel på tallriken

Inte vill jag ha körveln fler gånger till middag, men klart, skulle det bli nödtider vore den bra att ha. Fröna och blommorna däremot älskar jag, nästa år ska jag pröva andra recept med dem, exempelvis likör av fröna. Några rotbitar prövade jag att koka in i sockerlag, typ som syltad ingefära, och det var faktiskt godare, åtminstone av de små rotdelarna. Bitarna blev grönare och även sockerlagen. Där passar lakritssmaken in. Men ingen höjdare. En stjärnkock borde ge sig i kast med roten och göra något spännande recept!

Bordsdekoration till höstens stora fest

Fars dag är det tillfälle då familjen sammanstrålar, alla som finns i närheten i alla fall. Mannen med maskinerna fixar middagen och jag gör bordsdekorationer. Några köpta småpumpor och tre chrysskvistar kompletteras av de löv i olika färger jag pressade tidigare i höst. HÄR kan du läsa om det. En bukett höstorange spirea lyckades jag konservera i glycerol så den räckte långt som utfyllnad och mellanstick.

Bordsdekoration på höstens stora fest (2)

Fyra blockljus fäste jag med oasisfix på mina svarta gamla krukfat jag brukar ha under blomkrukor – att de har lite skavanker kommer inte att märkas. Dessutom fäste jag oasishållare med oasisfix och satte på små blötlagda oasisbitar.

Fästa ljus med oasisfix

Därefter täckte jag oasisen med ett par, tre chryssblommor, några pressade höstblad, och några gröna blad från en överblommad krukväxt. Några orange pärlnålar som dekoration. Tillsammans med pumporna ställde jag ljusen i ojämn zickzack i mitten av bordet och fyllde upp med fler pressade blad, mossiga kvistar och några ljusbruna grankottar.

Bordsdekoration på höstens stora fest (3)

Av de tre chrysskvistarna hade jag fortfarande så många blomhuvuden kvar att det räckte till en oasiskrans kompletterat med röda småäpplen, torra spireakvistar och fler gröna krukväxtblad.

Bordsdekoration på höstens stora fest (1)

Oasiskransen fick smycka bardisken där vi brukar servera maten. Så…festen kan börja. Huvudrätt: fläskfile´gryta med curry och efterrrätt vit chokladmousse med bär. HÄR finns receptet till efterrätten.