Växterna förbereder sig för advent!

Solen glittrar så fint i den första snön som lagt sig på de få växter jag har hemma i Överbilla. Tre stora tujor, två bolltujor, en fågelbogran, och en okänd gullbarrig växt.

Tuja med snö

Sockertoppsgranen har redan förberett sig inför advent med röda kulor. Det är den giftiga besksötan som dykt upp , jag vet inte varifrån, och slingrar sig in i granen. I Nordingrå har jag besksöta, HÄR kan du läsa om den.

Sockertoppsgran med julpynt av besksöta

Tur att det finns orkidéer när mörkret är här!

Mina vinterdendrobium, Dendrobium nobile, blommar redan nu! Under sommaren har de få står ute i skugga, de blommar bättre om de får svala nätter. Mina stod nästan ute för länge, någon frostknäpp blev det också. Kanske därför de är så fina nu.

Dendrobium nobile gul

Ja, lite skrangliga är mina plantor, när jag slarvar med uppbindningen växer de lite hur som helst. Men mycket roligare att följa utveckligen på mina egna än att köpa färdigdrivna. Den gula blommade i fjol som nyköpt med jättestora blommor, men de här duger också. Och den vita med sval grön mitt har en svag fin karamelldoft.

Dendrobium nobile vit

Min många brudorkidéer är lovande med svällande tjocka knoppar. Lagom till jul brukar de explodera i färger. Hoppas att min exklusiva Vandaorkidé också kommer med knoppar som vanligt, fast den tog och blommade mitt i sommaren.Klicka HÄR får du se den snyggingen!

Vilka fina höstlökar på rean!

En så här varm höst lockar till att frossa i höstlökar, så jag köpte en kasse full med önskesorter, fast jag inte skulle ha mer. Men när det är nästan gratis går det inte att stå emot. För att få fart på rotningen fick lökarna ligga i ljummet vatten över natten. Tulpaner går att plantera nästan hur sent som helst, men hoppas att också de andra sorterna hinner rota sig innan kylan går ner i jorden. Riktigt små lökar som snödroppe kan ha torkat ut så sådana köper jag inte sent. Klicka HÄR så kan du läsa om fler sätt att använda realökarna. Och HÄR.

Blötläggning av höstlökar

Den gula kejsarkronan, Fritillaria imperialis ´Lutea´, såg jag förra våren i Keukenhof, Holland och blev sugen på några nya plantor. I många år hade jag en lök som växte upp, men aldrig blommade, så den kastade jag bort. Nu när vet jag att kejsarkronan behöver mycket gödsel, hoppas jag på bättre tur.

Allium christophii stäpplök

En riktig favorit är den lila stäpplöken, Allium christofii, mycket lägre än den vanliga höga alliumen, men med desto större blombollar – 20 cm! Väldigt snygg med sina stjärnlika delblommor och härdig i väldränerad jord. I många år klarade den sig här i Överbilla, men så var rabatten också fylld med grov sand. Den här stäpplöken är planterad i besöksträdgården i Nordingrå. Någon gång borde vi ha visning även på våren, för alla fina primulor och lökväxter, men tyvärr är vi där så lite den tiden. Då är det full rusch hos BillaBlom med växtförsäljningen.