Receptet till den smarriga cheesecaken!

Snickerscheesecaken som min svärdotter gjorde till dopfesten vill fler baka förstår jag, så här kommer receptet. Den är glutenfri – men definitivt inte kalorifri!

Snickerscheescake glutenfri

Ingredienser:

1/2 burk karamelliserad mjölk
250 gram salta jordnötter

3 äggvitor
3 äggulor
1 dl socker
300 gram philadelphiaost
1 msk vaniljsocker
4 dl grädde
200 gram riven mjölkchoklad

Topping:
1/2 burk karamelliserad mjölk + 3 msk grädde
Jordnötter

Recepet kommer från Jennys matblogg. Klicka HÄR så hittar du resten av beskrivningen.

Och… se till att du har många gäster…så du inte själv äter för mycket…

Beskärning innan vintern

Mannen med maskinerna hjälpte mig med beskärning idag – ja det brukar höras när han är igång – därav namnet. Bra att få hjälp av en motorsåg när det är nödvändigt. Man ska inte kapa grenar grövre än 10 cm, fast bättre att ta tidigare, vilket vi inte gjort. För rätt många år sedan fick vi tips om att hålla nere den ståtliga lönnens höjd med beskärning och det misstaget syns nu. På vår stora tomt invid skogen finns heller ingen som helst orsak att hålla nere storleken på träd.

Beskärning av lönn red(3)

Lönnar gillar inte beskärning så man ska ta bara det nödvändiga och medan den är liten. Vi höll på flera höstar och tog bort större grenar och med åren har lönnen utvecklat många sår i barken.

Beskärning av lönn (2)

Jag har varit rädd att någon gren ska falla ner över bilen som brukar stå där, men när vi idag tog bort en gren med stor skada ser jag att det inte har gått röta in i grenarna. Faktiskt har den mycket växtkraft som försöker valla över. Det syns här på bilderna hur den försöker, men där vi hade lämnat en stump får trädet jobba länge för att täppa till såret. Det är av misstagen man lär sig!

Beskärning av lönn (1)

Beskärning görs bäst på äldre träd i JAS; juli, augusti och september, men viktigast är HUR man beskär och inte NÄR. Däremot ska man inte beskära om det är kallare än 10 grader. Så idag tog jag beslutet att beskära lönnen och äppelträden här hemma i Överbilla. Jag hinner inte med annan tid på året. När bästa tiden är, har jag mycket trädgårdsjobb och beskärning hos andra, och tidig vårbeskärning ger så mycket vattenskott och några enstaka träd, däribland lönn, tål inte vårbeskärning.

Mer om beskärning hittar du här på bloggen om du skriver in det ordet i sökrutan uppe till höger. Det finns ockås en liten beskärningsskola på 3 delar.

 

Är julen och granen redan här?

I många butiker finns redan de krukade granarna att köpa för en billig slant. De är egentligen cypresser och trivs inte så vidare inomhus i värmen. De får på inga villkor torka ut och behöver duschas ofta. Se upp om du köper en sådan cypress så den inte redan har torkat ut. Då kommer den inte att ta sig hur mycket du än vattnar. Du känner igen en cypress som fått torka för mycket på att topparna böjer sig. Då brukar det vara för sent att rädda den. Barren kommer att sitta kvar fast de blir torra, men en sådan gran blir tråkig och risig. Så köp inte de som ser ut som på bilden!

Granar på Willys

Butikerna har redan börjat att skylta upp för julen. Det är risk att när julen väl är här så är vi trötta på den. Vi har då tänkt att fira riktigt ordentligt – på rätt dag – med alla våra traditioner så att yngste sonens sambo som kommer hit den första julen får uppleva det hon bara hört talas om. Och våra traditioner består inte bara av mat och godsaker, nej, det skulle kunna fylla en hel bok. Men när du vill börja med julgodis hittar du många recept om du skriver in “Julinspiration Mat och Bak” i sökrutan här uppe till höger.