Årets perenn 2015 – en stjärna i trädgården!

Vilket bra val! Vit skogsaster, Aster divaricatus, är precis så bra som en årets perenn ska vara. Frisk, härdig och vacker och dessutom väldigt lättskött! Och våra fyrbenta “vänner” äter den inte. I snart 20 år har årets perenn valts, så jag har tänkt att nu måste de bästa redan vara utvalda. Men här kommer ett guldkorn!

Aster divaricatus närbild

För många år sedan lyssnade jag till Hannu Sarenström på Trädgård Norr i Umeå, då han rekommenderade just vit skogsaster. Han var så övertygande att jag skrev ner namnet och när jag flera år senare fick tag i den blev jag stormförtjust. Den trivs överallt och klarar sig i hela Sverige. Till och med torr skugga går bra, vilket mycket få växter klarar. Den blir 50 cm hög och blir frodig på bara en säsong. Här blommar den först i slutet av augusti men kan fortsätta ända in i oktober.

Perennagruppen aster divaricatus

Den blommar med ett myller av stjärnformade blommor, ja Aster betyder just stjärna. De mörka stjälkarna och den mörknande mitten gör blommorna dekorativa ochinte så bleka som helvita blommor. Som marktäckare i kanten av rabatter i eller runt buskar och träd i en lund passar den ypperligt. Har du den inte- så gör som jag gjorde – skriv upp namnet och skaffa den så fort du kan! Här hos BillaBlom finns den i sortimentet varje år.

Bild 2 från Perennagruppen

Sparade höstfärger

På gammalt sätt la jag fina höstlöv i press i en tidning, så nu har jag dekorationsmaterial till Allhelgonahelgen. De mörkaste bladen kommer från smällspirean ´Diabolo´och de gröna från originalsorten av smällspirea som har gröna blad. Aronian bidrar med lysande rödorange och de orangebruna små bladen kommer från spireabusken. Med några pumpor kommer de att lysa upp höstmörkret. Och kanske kompletteras med några snittblommor. Precis som med altardekorationen jag gjorde förra helgen behöver man inte köpa så mycket om man tar vara på vad som finns utomhus. HÄR kan du se altardekorationen.

Sparade höstfärger löv (1)

Jag hade också satt olika kvistar med löv i en blandning av glycerol och vatten, men lyckades bara med spirean. De bladen är nu mjuka och läderartade så de är mycket tåligare än de pressade som lätt smulas. Jag antar att det gäller att inte plocka kvistarna så sent att de slutat suga vatten. Men samtidigt vill man ju vänta på att höstfärgen utvecklas. Bättre lycka nästa år…

Sparade höstfärger löv (2)

Rönnbladen i förgrunden kommer från min favorit Ullungrönnen ´Dodong´som flammat under hösten. Titta HÄR , sist i inlägget, se den härliga färgen! Vilket fyrverkeri det ska bli när rönnen vuxit sig stor!

Örtte och annat mot förkylning

En kram av gullegrynet gav en rejäl förkylning, så nu kurerar jag med mina örter. Men det är klart att man ändå vill ha barnbarnens goa kramar! Frossan i kroppen och halsont lättar av teet med lindblom, läkemalva och pepparmynta. Dessutom proppar jag i mig echinacea-droppar, vitlök och riven pepparrot. Många lager kläder och dubbla filtar i sängen är inte heller dumt.

Örtte av lindblom läkemalva och pepparmymta mot förkylning

Mina inköpta tulpanlökarna har länge väntat på plantering och nu får de vänta ännu längre. Det sägs bli snö, men sedan regn, så nog finns hopp. Jag ska i varje fall försöka få tre fina amaryllislökar i krukor, så de hinner blomma till jul. Det sägs ta 6-8 veckor men ofta tar det längre tid. Men före plantering en liten nap i sängen!