En ny Cymbidium!

Efter gårdagens läkarbesök i Sundsvall hittade jag en snygg Cymbidium till halva priset och köpte med den hem förstås! Allergiläkaren rekommenderade mig att rensa bort så mycket krukväxter som möjligt, och så går jag och köper en till! Fast vi var rätt överens om att icke doftande orkidéer är ganska ofarliga. Alla mediciner jag har pepprat mig med som ändå inte hjälper under vissa perioder, kan jag sluta med. Bara det känns bättre. Fast proverna visade på fler ämnen som jag inte tål. Bra i alla fall att veta vad jag ska undvika. Och fram mot jul ska jag se upp med julstjärnor, kanske de är värsta boven den tiden.

Cymbidium orkidé

För flera år sedan slängde jag den Cymbidium jag hade för den ville aldrig blomma om. Jag vill inte ha slit-o-slängblommor, det roligaste är ju när de kommer med nya knoppar. HÄR kan du se min Vandaorkidé som blommar varje jul, och i sommar kom en extra blomning. Knopparna kommer alltid som en glad överraskning.

Nu har jag räknat ut att denna Cymbidium ska kunna blomma om, för att jag numera har rätt förutsättningar. Den behöver vila varje år i låg temperatur kring 10 grader men ändå ljust och nu har vi en luftvärmepump i sommarstugan som håller 10 grader över vintern. Så när orkidén har blommat över här hemma åker den med till stugan. Sommartid ska jag också ha den ute för att den behöver svala nätter för att sedan blomma.

 

Höstdekoration

Höstens sista blommor blev en låg bordsdekoration till gårdagens middag. De gröna frökapslarna kommer från afrikas blå lilja, Agapanthus, som har blommat fantastiskt i år.

dahliadekoration i skål

Maten blev rätt god men recepten får vänta, då viktiga saker förhoppningsvis ska hända idag. Efter besök under ett flertal år hos ett tiotal olika läkare för mina svåra allergier hoppas jag nu till slut komma till rätt person.

Frosten nöp den!

Den här fuchsian blev inte glad när jag glömde den ute den natt vid hade minus 6 grader. Den har blommat så vackert i sommar, en av mina finaste, tycker jag. Namnet ´Frosted Flame´  känns extra passande just nu.

Frostskadad fuchsia

När min svärdotter var i Skottland såg hon hur fuchsiorna växte vilt längs vägarna, så visst är de lite frosttåliga. Jag har läst att innan man tar in dem för mörk övervintring är det bra om de utsätts för lite frost. Blir spännande att se om den klarar sig. De vissna bladen tar jag bort och ställer plantan mörkt och svalt. Svårast är det att ge den lagom mycket vatten över vintern, typ ingenting, men ändå hålla den vid liv. Jag vet att många lyckas med en sådan övervintring av fuchsior.

Fuchsia ´Frosted Flame´
Fuchsia ´Frosted Flame´

Den fina stamfuchsian ´Royal Velvet´ har bra många år på nacken. Som tur var hade jag tagit in den. Under vintern får den stå vid ett fönster i min svala tvättstuga och långsamt växa vidare. Det övervintringssättet fungerar bäst för mig. Rumsvärme gillas inte varken sommar eller vinter, fuchsia trivs bäst med en regnig, ruskig svensk sommar!

Royal Velvet fuchsia (1)

I år blev blommorna jättestora, som granna ballerinakjolar!

´Royal Velvet´
´Royal Velvet´