Vilka läckerbitar – egna frukter och bär!

Inte nu i alla fall behöver jag köpa importerad frukt, när mina frukt och bärsorter mognar eftersom. Jag köpte lite bananer och satsumas, men plockade ur dem ur fruktskålen, mina egna frukter räcker egentligen. De sista av plommonen ´Czar´ är snart i magen – en stor del av 15 liters skörd har gått den vägen – och olika äppelsorter mognar allt eftersom. Mitt äldsta träd har 11 inympade sorter(eller är det 10?). Sju sorter får vi smaka i år.egna frukter från trädgården

I fruktskålen ligger ´Melba´ som vi tycker bäst om av de sju. Stora och saftiga med balans mellan sötma och syrlighet. Vindruvorna ´Zilga´ är precis mogna och päronen ´Suvenirs´ är goda och saftiga redan nu men behöver några dagar till inne i värmen för att bli helt mogna. En hink full plockade jag sist när jag var till trädgården i Nordingrå. Och mer plockar jag under helgen. En stor skål med  söta sibiriska björnbär är inte heller dumt att ha.

Plommon Czar vindruva zilga päron suvenirs

Både päronet, zon 5 och björnbäret, zon 6 är lättodlade sorter som hittats i Ryssland. Vill du läsa mer om björnbär, skriv in ordet i sökrutan uppe till höger (den med förstoringsglaset) och tryck på Enter-tangenten, så kommer tidigare inlägg fram. Bägge finns numera att köpa – inte överallt men åtminstone hos BillaBlom till våren.  Vill du vara säker på att få tag i dem så går det bra att reservera redan nu som en del redan gjort. Även familjeäppelträd finns att reservera. Nytt för 2015 är äppelträd med så mycket som 5 sorter! Ännu fler sorter går att beställa om du är snabb! Telefonnummer och mailadress finns under fliken “Kontakt”.Päron Suvenirs många och stora (1)

Tips för höstträdgården i lokalradion

Innan jag träffade reportern Lennart Sundvall hade jag tänkt ut allt jag ville få med, vilket inte hanns med förstås, men bra mycket. Ett av tipsen jag tänkte ta med var att man kan slippa höstgräva i trädgårdslandet. Det är Åkerstedts tips, han med odling i sand och gräsklipp. Alltså: lägg i höst på ett rejält lager av växtavfall, gräsklipp, löv och annat växtmaterial, så är jorden lucker när våren kommer. Bara att kratta bort det som inte förmultnat och sätta igång att så. Jag gissar att det fina resutatet beror på att daggmaskarna trivs och kryper upp och ner i jorden när de drar ner växtresterna, käkar upp dem och släpper ut som gödsel. Daggmasken är allt en bra trädgårdsmästare!

Här kan du lyssna på radioinslagen. Börja vid 2:40

Snart är beskärningen slutförd för i år

Några träd som jag beskar förra året har jag återvänt till. De har alla svarat bra på beskärningen och inte alls gett mycket vattenskott, de där veka smala skotten som egentligen inte är något att ha. Beskärning i juli-augusti-september (JAS) gör att växtkraften går till att bilda blomknoppar istället för en skog av vattenskott. På bilden syns tydligt att trädet har börjat läka sina sår med kallustillväxt. Det vänstra såret är årets. Det är lagret under barken som växer till och kryper fram och så småningom täcker igen beskärningssåren.Beskärning ifjol och i år

För att förhindra uppkomst av vattenskott har jag inte toppat in grenar helt utan varje gren har en kvist längst ut som är orörd. Skulle jag toppa in allt kan trädet inte skicka sin växtkraft dit utan ploppar då upp med massor av skott längs den toppade grenen. Även några grenar i toppen är helt orörda av samma orsak, de får jag ta itu med nästa år eller året därpå så att trädet får ett viloår. Det får se lite “ofärdigt” ut ett tag. Den röda flaskan är inte saft till mellanmål, utan T-sprit som jag rengör verktygen med så jag inte sprider sjukdomar mellan träden.

Beskuret äppelträd i JAS (1)

Även på detta träd finns en del kvar att ta ett annat år. Här tog vi ändå bort de grenar som växte rakt upp så blir trädet inte så högt. Eftersom trädet alltid vill uppåt – vem vill inte det?- blir det nödvändigt att kontinuerligt ta bort de skotten. Beskuret äppelträd i JAS (2)

 

Torra, döda grenar går alltid att ta bort oavsett årstid, så länge man inte skär in på frisk ved.