Julblommor 3: Så håller sig hyacintbuketten längre och doftar som mest eller minst

Hyacint i kruka är julens blomma helt klart, så att ta steget till buketten är inte långt. Tillsammans med silketall blir det en härlig vinterbukett. Jag fick tag i så fina ljus- och mörklila sorter, inte behöver allt vara rött den här tiden!

Snitthyacinter med silketall
Snitthyacinter med silketall

Alla lökväxter drar iväg om de får för mycket vatten, så även hyacint. Därför snittade jag inte stjälkarna alls när jag kom hem med blommorna. Lökväxter kan dra vatten ganska bra ändå. Och ha bara 5 cm med vatten i botten så kan de inte suga åt sig så mycket. Några av blommorna verkade slå ut dåligt så dem gav jag ett snitt efter några dagar. Man får helt enkelt hålla lite koll. På de flesta snittblommor ska man göra ett snett snitt för att de ska suga vatten bra, men lökväxter skär man bara rakt av. Att byta vatten varannan dag är alltid bra, annars bildas bakterier i vattnet som förkortar livslängden. Och om du ställer blommorna svalt nattetid håller de längre. Eller kanske på dagen istället, för dig som jobbar dagtid.

Julmys med hyacinter i vas
Julmys med hyacinter i vas

En del tål inte doften, då väljer man vita hyacinter och vill man frossa i hyacintdoft väljer man blå. Ibland finns det också en doftmarkering på förpackningen. Hyacinter växer vilt i Turkiet och Syrien, där de blommar på våren, precis vad de gör även här på friland.  Du gräver bara ner lökarna på hösten på samma sätt som andra lökar. De brukar klara vintern men blommar som finast första året. Så här blommade det i Holland när jag var där med floristklassen.

Läckra färger på hyacinterna i Keukenhof, Holland
Läckra färger på hyacinterna i Keukenhof, Holland

 

Julblommor 2: Julig dekoration till 3:e advent

Till adventsgudtjänsten på EFS var vi med och ordnade julfika och även altarets blommor fixade jag. Med orden från floristläraren ringande i öronen ( vissa saker fastnade visst), att man måste tänka stort och mycket vid stora lokaler. Så jag gjorde en oasisdekoration så hög som vi kunde få in i bilen. Den blötlagda oasisen ligger på ett glasfat – det vore ju pinsamt om altaret skulle bli förstört! Jag har fäst oasisen på oasishållare, HÄR kan du se sådana.

Juldekoration med nejlikor och krysantemum
Juldekoration med nejlikor och krysantemum

För att få bra höjd på dekorationen använde jag 3 vita pinnar, som jag tänkte skulle synas bra mot den mörka tegelväggen. Tre olika höjder som jag grupperade med den ena bakom så det blir djup. I en sådan här dekoration vill man leda blicken uppåt, så det får inte bli för blekt på de uppåtgående linjerna. De fixade jag med att limma fast minijulkulor längst upp. Och de flesta nejlikorna högt upp. De vita pinnarna skulle också kunna symbolisera de tre ljusen på tredje advent, men det var nog ingen mer än jag som tänkte så…

3 pinnar med julkulor som symbol för brinnande adventsljus
3 pinnar med julkulor som symbol för brinnande adventsljus

Eftersom jag behöll mycket av snittblommornas längder, ser det mycket ut trots att jag bara köpte 6 nejlikor, 3 krysantemum, 1 silketall och några vitfärgade gullris. Barrkvistar från min sockertoppsgran och tuja och mossa från skogen dolde oasisen och fyllde ur basen. De mörkgröna härliga bladen är Philodendron, ganska vanligt som snitt, och väldigt hållbara. Dessa tog jag från min egen jättekrukväxt som trivs i sommarstugan året runt (vi har alltid lite värme på). Några blanka julkulor längst ner leder in blicken och binder ihop med de små längst upp.

Röda bär från pärlberberisbusken och mörkgröna philodendronblad från krukväxten

Om du tittar noga i mitten av dekorationen är det små röda bär. De som mycket annat går att hämta från trädgården. Gratis och lika bra som köpt. Det här är från min pärlberberisbuske. Jag klippte grenarna innan det blev jättekallt och har förvarat dem i källaren utan vatten. Gratis var också de vita ljungkvistarna till vänster, klippta av det som stått utanför ytterdörren sedan i höstas.

Vitfärgat gullris, mycket hållbart, även som torkat
Vitfärgat gullris, mycket hållbart, även som torkat

En sådan här dekoration tänker man som en hög trekant. När en florist jobbar tänker man mycket i former. Titta på första bilden ser du trekanten. Enkelt när man bestämt sig för vilken form man ska använda sig av.

Mer julblomstips kommer fram mot jul, så välkommen att titta in igen! Och på tisdag kan du vara florist för en kväll, då lär jag ut knepen för att binda en fin krans och så gör vi en ljusstake av den. alt ingår. Mer info HÄR.

Julblommor 1: Tre trick som hindrar amaryllis att tippa

Adventstidens finaste blomma och lättskött dessutom, förutom att den tippar så lätt ikull. Så även för mig häromdagen, fast jag såväl vet vad jag borde göra, men inte gjort i tid. Jag hade tur då inget blev förstört. Nu har jag stagat upp den på ett enkelt sätt. Det finns fina stöd att köpa men med en vanlig gröna blompinne går det också, speciellt om man är ute i tid. Tricket är att sticka pinnen ner genom löken, det tål den, men inte precis i mitten förstås. Finast om man binder med dekorativa band, men jag tog bara vanlig grön bast som man har till att binda buketter.

Stötta amaryllis på enkelt sätt
Stötta amaryllis på enkelt sätt

Vattnar man mycket blir stjälkarna långa och ranka, så håll jorden på torrare sidan. Fast torr jord väger lite, och då kan plantan också tippa. Det kan du uppväga med att sätta den i en ytterkruka av keramik som är tyngre än plastkrukan den är odlad i. Skulle det ändå gå åt skogen och du har ett knippe avbrutna amaryllisklockor kan du snitta dem och sätta i oasis som en fin dekoration. Den här fina bordskransen var lotterivinst på Höga Kusten Fritidsodlares julfest.

Amarylliskrans
Amarylliskrans

HÄR kan du få fler pyntidéer från den kvällen. Och HÄR kan du se amaryllisdekorationerna vi gjorde en gång på floristutbildningen inför en julkonsert i kyrkan. Det finns nog ingen ståtligare julblomma än amaryllis!