Massor av idéer för julpyntning från skog och trädgård

Många trevliga julpynttips fick vi av floristen Jenny från Nordvikskolan när Höga Kusten Fritidsodlare hade sin julfest. Trenden nu är att använda vad man har, plocka i trädgården, skogen och leta i gömmorna.

Jenny från Nordvik med många roliga tips för julpyntningen
Jenny från Nordvik med många roliga tips för julpyntningen

Första tipset var att ta upp en liten gran med roten och sätta i en glasburk eller glasvas. Riktigt liten var det, annars blir det svårt att få med roten. Den håller sig länge med lite vatten i botten. Sedan kan man dekorera med gamla kakformar eller pepparkaksformar eller pepparkakor. Kostar typ inget, fast man får inte ta granen utan lov! Den som bor på landet hittar lättare en gran förstås, vid en vägkant, kanske.

Gran på rot är trend
Gran på rot är trend

Av vanligt tallris hade Jenny gjort dessa fina granar utanpå färdigköpta koner. Du kan också göra en kon av hönsnät som du klipper till i lämplig storlek, med en avbitartång. Lager för lager är virat på med grön ståltråd som finns att köpa på rulle. Silkestall finns att köpa i blomsterbutiken eller plocka vanlig tall i skogen om du har lov. Barr går att ha till mer – en fin grön boll gör du genom att krama ihop en bit hönsnät till en boll och sedan på med massor av tallbarr. Inte med kvistar, utan bara barren. Grön ståltråd till att vira är bra nu också. Grön sytråd kan också funka. HÄR finns beskrivning på mossbollar av oasis som man kan sätta snittblommor i. Och om du i sökrutan här uppe till höger skriver “jul florist” finns massor av mer tips, många från utbildningen på Nordvikskolan. Då har du att göra fram till jul!

Granar av tallris
Granar av tallris

När hon visade amarylliskransen gick ett sus genom publiken. Riktigt juligt. Många av oss har varit med om att amarylliskrukan har tippat och stjälken gått av. Då skaffar man en oasiskrans, barrkvistar av olika slag, vit toppmossa (fönsterlav), näverbitar, kanelstänger, röda småäpplen och några korta snittblommor, som här Skimmia med klasar av små, små röda knoppar. Det finns oasiskrans med plast i botten, men jag brukar ändå vattna en sådan dekoration på diskbänken. När eventuellt spill runnit av går den tillbaka till bordet. Ett stort bord behövs förstås för denna krans. En trend nu är att göra väldigt låga dekorationer. Bra på matbordet så alla kan se varann.

Amarylliskrans
Amarylliskrans

Något enkelt som alla kan göra är att hämta några pyttesmå taklök i trädgården och nåla fast dem i en apelsin. Sedan ta några rankor av krukväxten Hjärtan på tråd och vira runt. Och så några kryddnejlikor så har du en fin billig dekoration för ljusfatet. Ljusfatet kan helt enkelt vara en gammal bakform.

Piffa en apelsin med mer än kryddnelikor
Piffa en apelsin med mer än kryddnejlikor

En badboll hade hon också använt till en kul grej, den kommer i ett annat inlägg. Nu har du lite idéer att börja med…Ha en fin advent och kom ihåg att det är inte jul än! Än finns mycket tid att pyssla!

 

Bordsdekoration med inköp för 39 kr

Det är lätt att göra en maffig dekoration i oasis om man köper massor av fina blommor, men roligare att lyckas med mest vad som finns hemma. Jag klippte lite från en vit ljung som stod vid ytterdörren och köpte en krysantemumkruka. Blommor, knoppar och bladen från den räckte långt. Det är fint med vitt till Allhelgona tycker jag. Varje stjälk delade jag i flera på längden med något blad på varje. En så här smal dekoration blir fin med bara låga växter. Jag har skurit till några cm tjocka oasisplattor och satt i hållare av plast. Två rektangulära hållare har jag tejpat ihop inunder för att få längden. Hållare av olika slag finns att köpa i blomsteraffärer. De går att återanvända ur många gånger som helst. Eller använd ett lågt fat från köksskåpet. För att hålla nere ljungstjälkarna tryckte jag ner dekorationsnålar, både med vit pärla och diamant. En liten silvrig ljuskopp som stod på bordet passade in. Bara att trycka ner hårt i oasisen.

Allhelgonadekoration med ljuskopp
Allhelgonadekoration med ljus

I vanliga fall har jag mycket blommor i trädgården, men nu i kylan finns ändå det som är användbart. Tujan ´Smaragd´ har fin grönfärg så korta kvistar av den fick dölja kanten på oasishållarna. Purpurapeln ´Profusion´s mörkröda miniäpplen var fortfarande fräscha och praktspirean ´Candellight´ har kanelbruna fröställningar som är användbara. Några stjälkar från en krukväxt med runda gröna blad, jag tror det är en sorts Peperomia, fyllde upp. Det blev mycket spret av tujan, så de runda bladen lugnade ner det hela. Den här idén kan du återanvända till advent och jul och välja de färger du vill ha då. Om du inte låter oasisen torka ut går den att vattna upp och återanvända flera gånger, men stick inte i samma hål utan lite bredvid. Tänk bara på att hålla formen och försök dölja oasisen med blad så den inte syns. Tuja eller andra barr och fröställningar liknande spirea går att använda så länge du kan komma åt dem, och några blad kan man alltid norpa från en krukväxt. Till advent kan det vara kul med tomterött, eller tomatrött skulle man kunna kalla den klassiska julröda färgen. Bara att byta ut de vita krysantemum mot andra röda blommor som går att hålla låga. Germini skulle var fint, de är som Gerbera fast mindre i storlek. HÄR får du se massor av Gerbera från min Hollandsresa!

Bordsdekoration med krysantemum och ljung
Bordsdekoration med krysantemum och ljung

 

Höst i orange och lila

Jag sorterade bilder från floristutbildningen och hittade denna med fina höstfärger. Jag har glömt att jag gjorde den – bilder är bra för minnet!  Kontrasten med orange mot lila piggar verkligen upp. Man kan visst kombinera varma och kalla färger, det syns här. Och det är bara trädgårdsblommor som är använda, man behöver inte alltid köpa – utom från nu, när hösten tagit kål på det mesta…

Med det önskar jag dig en skön hösthelg!
hostdekoration