Frostiga tider

I två nätter har det nu varit frost. Lika kallt i Ö-vik som i Nordingrå. Ända tills nu har det varit frostfritt även hos min syster i inre Lappland. Märkligt nog verkar klimatet ha utjämnats, åtminstone mellan Ö-vik och Nordingrå. Förr var det alltid flera grader varmare vintertid i Nordingrå. Nu är det helt lika, växthuseffekten visar sig…

Men nu är alla vackra dahlior förstörda och måste grävas upp. Vissa sorter blev jag förtjust i så de måste räddas, till exempel den laxrosa dinnerplate ‘Otto’s Thrill. Men det finns fortfarande blommor att glädjas åt. Perenner är toppen, de fortsätter att leverera snittblommor. Klematissorten ‘Multi Blue’ är som bäst och fick bli flytblommor. När den tappar kronbladen är bollen i mitten minst lika dekorativ. Småblommorna är från jätteverbenan som tydligen tål också lite frost.Klematis multi Blue

Från solnedgångsrabatten

Jag fixade en snabb bordsdekoration när vi skulle ha gäster häromkvällen. Från solnedgångsrabatten plockade jag orangeröda dahlior och topparna av lejongap.

Dekoration med solnedgångstema
Dekoration med solnedgångstema

Rabatten ska jag visa nån gång – när alla gladiolus också behagat slå ut. Mycket stannade upp i juli på grund av torkan och först nu är det fart igen. Tur att höstarna är milda numera så nog ska blomsterprakten hinna visa sig före snön!

image
Dahliadekoration

De mörka bladen kommer från blodamarant och alunrot. Cerise och rosa dahlior hittade jag i andra rabatter. Visst blir det en häftig färgmix! Alla färgerna kommer ju från samma fjärdedel i färgcirkeln. Någon till rosa blomma skulle varit bra. Det sägs vara svårt att mixa varma och kalla färger, men då ska man bara välja mest av en som får dominera. Som underlag har jag ett lågt glasfat med blötlagd oasis.

Klematis och luktärter

Hösten är en tid för buketter från trädgården. Numera kommer första nattfrosten i slutet av september, ca en månad senare än för 20 år sedan, så det hinner bli så mycket snittblommor att man faktiskt blir less! Fast inte är jag less än, för i sommar har jag inte haft tid för buketter och blomsterbinderi, så nu tar jag chansen. Idag firar jag min födelsedag, egentligen igår, så då bjuder jag jag på en bukett!

Klematis och luktärter i bukett
Klematis och luktärter i bukett

Klematis är en riktigt bra bukettblomma, hållbar och den blommar långt in på hösten. Den klättrar och spretar åt alla håll så det blir inte så jämn form på buketten, men trenden är ju lite vilda rufsiga buketter. Min lila ´Jackmanni´ har klättrat ända upp på översidan av den fina spaljén min man gjorde ifjol. Eller om jag ska kalla det portal kanske. HÄR kan du se spaljén.. Den blev så lyckad så det är tänkt att han ska tillverka fler så att vi kan sälja på BillaBlom. Det rostiga armeringsnätet passar så bra i en trädgård.

Klematis ´Jackmanni´
Klematis ´Jackmanni´

Buketten innehåller förutom luktärter lite transparent utfyllnad. Vipporna med breda blad är jungfruhirs, Panicum virgatum,. Den kallas fontängräs av florister. Jag sår den på nytt varje är, då den inte klarar vintern. De vita bollarna som liknar hundkex är något så enkelt som morotsblommor. Tro det eller ej – jag har helt enkelt planterat gamla morötter – ett enkelt sätt att odla snittblommor!

Klematisoch luktärter i bukett
Lite vild och naturlig bukett