Julpyssel florist: Julamaryllis i skål

Här kommer de amaryllisdekorationer vi gjorde i skålar när vi på floristutbildningen gjorde utsmyckning för julkonserten i Nora Kyrka. Om du vill pröva att göra en själv så skaffa oasis, den gröna, och skär till så den passar skålen. Den ska var lite rundad upptill, högre än skålen på mitten, och gå lite nedanför skålkanterna så att det går bra att fylla på vatten. Lägg oasisen i vatten så att den får suga åt sig. Börja så med att sätta grönt rakt ut från kanten. Sedan är det bara att kapa ner de blommor du vill ha och gruppera. Sätt alltså inte en och en utan några av varje sort tillsammans och sätt inte den största i mitten, utan så att det blir en asymmetrisk placering.

Amaryllisdekoration i skål med oasis

Ser du att några kanelstänger och apelsinskivor skymtar – de ger en extra julkänsla tillsammans med de klassiska julfärgerna rött, vitt och grönt. Täck med mer gröna blad och barr, om så behövs, så att ingen oasis syns. Vit brudslöja är också fint. På bilden syns tydligt att själva blommorna är ungefär dubbelt så höga som skålen, när amaryllisen slår ut blir den ännu lite högre.  Proportionerna, som gör att det känns naturligt, är viktiga. Aldrig 50/50 är min käpphäst, alltid något som dominerar. Enkelt egentligen…

Känns det hemskt att kapa ner en amaryllis, passa då på om en krukamaryllis blir för lång och rankig, kapa då ner en sådan och använd, istället för att krångla med uppbindning. Jag minns min första för så där 40 år sedan, den rasade ner från fönsterbänken… Snittamaryllis håller lika länge som i kruka.

De stora fönsterdekorationerna kan du se HÄR.

 

Tung dag imorgon

Begravning för våra vänners dotter blir en tung dag. Eftermiddagen har jag ägnat åt att göra en begravningskrans. Många tankar som snurrar i huvudet. Livet tar ju slut någon gång för alla, men nog ska det vara tufft att ta avsked av sitt eget barn liggande i en kista. Kransens form symboliserar evigheten och för oss som tror på ett liv efter detta kan det vara någon tröst att veta att det blir ett återförenande en gång. Men tills dess måste livet gå vidare. Det finns inget val.

Begravningskrans i lila och purpur
Begravningskrans i lila och purpur

Nu är det kvar att sätta på kort och band och binda handrosor. Julpysslet har förstås fått maka åt sig just nu, men imorgonkväll ska jag fixa lite vinster för Billstagårdens julfest som är på lördag. Jag kommer bland annat att göra en adventsljusstake av en halmkrans 22-25 cm i diameter, buxbomkvistar, grön spoltråd, silvertråd, fyra kronljus och najtråd, svart eller silverfärgad. Instruktionen får du här imorgonkväll så kan du göra en egen.

Julpyssel: Julstämning med en amaryllisdekoration!

Nyligen var det Amaryllisens Dag, då tänker jag på när vi på Nordviks floristutbildning gjorde utsmyckningen inför julkonserten i Nora Kyrka. I en så stor lokal behövs många och höga blommor, men något liknande kan platsa vid en större fest hemma eller om man hyr lokal. Flera veckor ska en sådan här dekoration hålla om den vattnas ordentligt.

Amaryllisdekoration 2

Det är inte så svårt som man kan tro. För att amaryllistjälkarna ska hålla sticker man in en blompinne och så är det bara att köra ner stjälken i en oasis, alltså blötlagd stickmassa. Oasisen bör ligga i en tung skål eller så köper man en oasishållare i floristbutiken, med botten av plast och glest nät ovanpå. Sådana används oftast till begravningsdekorationer. Efter några stjälkar i olika höjder är det bara att fylla på med andra typer av blommor som kontrasterar. Nejlikor är täta, runda och fyllda i motsats till de öppna amaryllisklockorna, ilexbär är runda och små, och den vita brudslöjan är transparent. Grönt fyller upp, eukalyptusbladen blir fin färgkontrast så de drar lite mot blågrönt. Några ituskurna apelsiner fyller upp för en billig peng och ser lite kul ut. Tänk på att oasisen inte ska synas, så dölj med mossa och barrkvistar. Några lärkkvistar med kottar och så är julstämningen fixad! Jo, och så skulle det vara julmusik, förstås!

Amaryllisdekoration för fest

Vi gjorde också fina dekorationer i skålar, ännu lämpligare att ha hemma, så de bilder kommer så småningom också.

Snart kommer tävlingar om fina produkter från Ljusbutiken, för tredje året nu, tror jag. Då kallas det tradition. Fina grejor brukar det vara, sådant man vill ha till jul och advent.