Bordsdekoration av 50 kronorsbukett

En standardbukett för 50 kr räckte till en stor dekoration på Fars dags-bordet. Jag använde en vid skål med låg kant och oasis som är lite högre mot mitten. Oasisen återanvändes sedan tidigare, huvudsaken den inte torkar ut helt, då kan den inte suga vatten igen. Blommorna är grupperade, det blir bäst om grupperna är olika stora och något får dominera, fast inte på mitten. De tre rosorna valde jag som dominans, hade gärna haft fler men nu var det lågprisbuketten som gällde.

Blomsterdekoration av en bukett för 50 kr (1)

Det gröna som följde med i buketten klippte jag ner och använde som kant och utfyllnad, även alla blad från santinin, de vita prästkrageliknande med grön knapp, som gav många blomhuvuden från en enda kvist. Små santini hade blivit bättre, gärna de täta för nu liknar santinin de gula gerbera i form för mycket och rosorna i storlek. Kontraster lyfter fram varandra så länge något tillåts att dominera. De gula rosorna som ska spela huvuddrollen förstärkte jag med de gula linjerna som samtidigt förstärker skålens runda form. Några gluggar i dekorationen doldes med ituskurna lime som tar igen santinins gröna knappar. Och så har vi fått en dekoration för drygt 50 kr!

Blomsterdekoration av en bukett för 50 kr (2)

Snart kommer familjen och det är dags för middagen. God porterstek blir huvudrätten och överskottet från gårdagens kladdkakedag blir efterrätt. HÄR finns recepten på tre kladdkakor.

Senhöstbukett

Vi var bortbjudna idag, och faktiskt fick jag ihop till en bukett från trädgården. Även om en del perenner blommar lite fortfarande blir många blommor fula av fukten men jag hittade några fina rosenknoppar på de kanadensiska rosorna, rosa flox och så förstås röllikan som jag skulle klippa ner för att den inte ska fröa av sig så vansinnigt mycket. Egentligen har jag tänkt att utrota den men den är jättebra till buketter. Den ska nog få en plats invid skogskanten i alla fall. Smällspirean ´Diabolo´ med purpursvarta blad är fortfarande fräsch så den fick bidra med många stjälkar där jag behöll bara några blad i topparna. Utan de kvistarna hade det inte blivit mycket till bukett. Buketten fick stå svalt utomhus och dra vatten.

Senhöstbukett

Jag gjorde buketten kompakt rundbunden, så stödjer blommorna varann för den här tiden är de inte hållbara. De vill nicka fort när de kommer in i värmen. Lite ljusrosa brudslöja till manschett fann jag också.

Favoritrosen

Många av mina buskrosor är ganska skuggtåliga, men de som kräver mer sol och värme har inte blommat så rikligt som vanligt denna dåliga sommar. Vår tomt ligger i bra lä, men på en sluttning mot norr, så även vid plantering i södervänt läge kan det bli för lite sol. De kandensiska rosorna som brukar blomma hela sommaren har efter första blomningen satt nya knoppar, som inte orkat slå ut förrän nu. Då passade jag på att ta in ´Hope for Humanity´, min favorit (om jag måste välja), och njuta av det sista innan hösten tar över. En tålig, härdig ros som klarar vintern bra. Och härlig mörkröd färg med nästan svarta knoppar. I år har den sökt ljuset och blivit lite vek och slingrig men visst blev den fin i vasen som har ett slingrigt mönster den också om man ser efter noga!

Hope for Humanity kanadensisk ros (1)

HÄR kan du läsa mer om rosen.

Hope for Humanity kanadensisk ros (2)