Snart blommar persika och aprikos i växthuset!

Å så jag har gått och tittat på knopparna, när de blir tjockare och tjockare! Persikoknopparna är ludna som minipersikor och börjar skifta en aning i rosa. Aprikosknopparna är mer mot mörkrosa. Här på bilden blommade persikoträdet ifjol. Och 30 underbart goda persikor fick jag under sommaren! Jag säger att det är värt att ha växthus bara för att få odla persikor! Här i zon 4-5 och även högre upp går det att odla sådana här exotiska frukter i växthus. Titta på videon längst ner hur jag har skyddat mot vårsolen, så det inte blir onödigt tidig blomning, för då måste jag ha lite värme mot nattfrost. Känsliga växter kan skadas även innan blomning, när de väcks av vårsolen och sedan fryser på natten. Men båda dessa träd är väldigt härdiga. Inte minsta vinterskada syns.

Persika `Frost´ efter 3 vintrar

Nu när trädet knoppas ser det faktiskt ut som videkissar på håll.

Persikoträd i knopp
Ludna små persikoknoppar, som miniminipersikor!

Aprikosträdet blommade för första året ifjol, två år sedan det planterades. Men pollineringen blev nog inte skött så inga egna aprikoser har jag fått smaka än. De köpta är oftast inte särskilt goda, men egna borde vara det. Så nu ska pollinering skötas med en liten pensel.

Lovande knoppar på aprikosträdet ´Hargrand´

Här får du kika in i mitt växthus och se vad som är på gång!

Trädgårdsbok med pålitliga tips från Maj-Lis Petterson

Förlaget Ordalaget har en del bra böcker med Maj-Lis Pettersson som författare. I många år har många med mig lyssnat på hennes kloka råd i Odla med P1. Jag skulle nästan säga att det hon inte kan om växtskydd är inte värt att veta. Nu finns många av råden samlade i boken Skydda din trädgård som kom ut ifjol.

Boken behandlar inte det mest inspirerande ämnet, men är nog så nödvändig. Perfekt att ta fram när problemen uppkommer. I första delen är kapitlen uppdelade på olika bär, köksväxter, träd och buskar och gräs, perenner och sommarblommor. Bara att gå direkt på växten, så behandlas där de vanligaste problemen.

I andra delen väljer man istället direkt skadegörare eller växtsjukdom om man vet vilken det är. Maj-Lis ger förstås pålitliga och beprövade råd både för att behandla och förebygga. Om det så gäller sniglar, mullvadar, larver av olika slag, svampsjukdomar och vad du vill. Tydliga närbilder av alla mindre trevliga företeelser och en lättläst layout gör boken till ett bra val för trädgårdsodlarens bokhylla.

Denna gång ingen tävling om boken, men en trädgårdsbok som snart kommer ut på Ordalaget, blir det tävling på. Jag kan säga att den författaren också är känd, speciellt från TV. Håll koll framöver!

Hemgjorda supergoda bars med torkade svarta vinbär

Energirika men nyttiga bars, med havre, frön, bär, honung, ja, fullproppade med naturliga ingredienser. Svartvinbären ger en god syrlig brytning. Dessa bars slår alla köpta, tycker jag. Doppade i mörk choklad blir de än lyxigare. Men nog så goda utan.

Bars med torkade svarta vinbär 20 bitar, ca 30 min i 125 grader

1 dl havregryn
1 dl havrekli
2 dl solrosfrön
2 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
2 msk vaniljsocker ( eller motsvarande vaniljpulver)
1 msk malen kanel
2 msk kakao
1/2 dl honung + 1/2 dl vatten ( eller 1 dl flytande honung)
1 dl torkade svarta vinbär eller andra torkade osockrade bär eller frukt
1 dl russin
4 lätt uppvispade äggvitor
ev mörk choklad för doppning

  • Koka upp honung och vatten i micron och rör om. Är bären och russinen torra kan de ligga i honungen tills den svalnat.
  • Blanda alla torra ingredienser.
  • Rör ner bär och russin, den avsvalnade honungen och äggvitorna.
  • Tryck ut i två avlånga bakformar (storlek ca 1 1/2 liter) klädda med bakplåtspapper.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Det är klart när barsen känns fasta, men inte helt hårda.
  • Låt svalna och skär i avlånga bitar. Doppa i choklad om så önskas och låt stelna. Förvaras i täta burkar, annars blir de hårda.