Tuff, snygg, goda bär – berberisbusken är en vass favorit!

Bären hänger så vackert röda på min pärlberberis, Berberis aggregata. Förra hösten funderade jag på om de var ätliga och nu vet jag besked. Alla Berberis har ätliga eller i varje fall ofarliga bär. Så nu kan jag fritt äta av min pärlberberis. Syrliga goda små bär, tycker jag.

Pärlberberis Berberis aggregata

Förr användes berberisbären som citronersättning och till både sylt och marmelad då de innehåller mycket pektin, som gör sylten fast. Som färska är de fina att dekorera kakor eller desserter med och nu till Halloweentider passar de förstås extra bra i färg. I invandrarbutiker kan man hitta torkad berberis. Längst ner i inlägget finns några receptförslag (jag har inte provat själv än).

Pärlberberis

Nya snygga berberis-sorter är en verklig prydnad för trädgården. Att en del ger vackra goda bär dessutom är inte dumt, fast alla smakar inte bra. Berberis koreana som klarar zon 5, sägs ha goda kärnfria bär, men även min söta pärlberberis, är väldigt lik med sina små orangeröda syrliga bär. HÄR kan du höra Anders Kjellson berätta om berberis. Bären innehåller mycket C-vitamin och användes förr som läkeväxt mot allt möjligt exempelvis högt blodtryck. Bäret stimulerar immunsystemet och tarmfunktionen, och verkar som en sorts antibiotika ( källa: dietguiden.org). Ja dessa bär måste man ta reda på!

Berberis thunbergii ´Rose Glow´ 1-2 m, vasform med halvhängade grenar

Häckberberis, Berberis thunbergii, ger inga goda bär, men busken finns i många olika varianter och färger. En torktålig och lättskött prydnadsbuske som inte kräver mycket. Visst är den taggig, men som en enstaka färgklick i perenn- eller buskplantering är det inga problem med taggarna. Idag plockade jag alla bär på pärlberberisen och har knappt känt av taggarna. Sorten Berberis thunbergii ´Rose Glow´ med flerfärgade blad är dekorativ hela sommaren. Den sålde slut fort i år, så det märks att den är populär. På våren kan den ha lite torra grenar man får klippa bort. Berberis tål beskärning bra, så skulle busken bli för stor är det bara att klippa ner den på våren innan bladen slår ut. Den limegulgröna Berberis thunbergii ´Aurea´, är lägre och brer ut sig åt sidorna och lyser lång väg. Jag har min strax ovanför en stenmur, så den får hänga ner.

Berberis thunbergii ´Aurea´

Berberis är en tuff buske när det gäller skötseln, men även i stil.  Om man dessutom väljer Berberis thunbergii ´Red Rocket´, rödbladig pelarformad som blir en meter hög, får man ett utropstecken i rabatten. De på bilden är bleka då de växt skuggigt, sol är bäst om man vill ha knallröd färg. Alla Berberis thunbergii är härdiga minst till zon 5, enligt Rydlinge plantskola som har provodling i Skellefteå. Så det är klart att man vill ha minst en berberis i trädgården!

Berberis thunbergii ´Red Rocket´

Recept med berberis-bär
Koka ris med lök, russin, torkade berberisbär och saffran. För mer exakt recept, googla på Iranian Jeweled Rice.

Inlägg med designförslag  med berberis och andra växter kommer.

 

 

Härliga pioner ska grävas ner nu

Just det, jag håller fortfarande på med plantering i trädgården. Pioner gillar kyla så det är bara att fortsätta. Början av september sägs vara den bästa tiden, men då var jag sysselsatt med sonens bröllopsbommor (HÄR och HÄR kan du se lite från bröllopet). I den vevan fick jag så hemskt ryggskott som varat i 4,5 veckor och sedan blev jag dålig nån vecka till som biverkning av morfintabletterna. Först nu kan jag börja gräva lite försiktigt och nu har ju rötterna från Pionsällskapet och Warmerdam kommit!

´Lorelei´ hybridpion Bild: Warmerdam

Ifjol planterade jag barrotade rötter 20 oktober och några blommade redan i år. Nu har jag planerat var de nya kan passa in. Hybriden ´Lorelei´ skiftar i orangerosa och när blomman utvecklas växlar den till ljusare aprikosorange med lite gula blänk. Den fick plats bredvid enfärgade aprikos ´Coral Charm´ som började blomma i somras. Den är inte lika tät som ´Lorelei´ som liknar en klassisk pion i formen, bomb-shaped kallas den. Jag översätter gärna det till “bombformad”, för den är som ett bombnedslag!  `Coral Charm´ är halvdubbel med släta rundade kronblad i skålform. Lite kontrast som blir fint ihop!

´Coral Charm´ hybridpion
Itohpion ´Julia Rose´ Bild: De Ree

Bägge är hybrider, alltså en korsning, ofta mellan en luktpion och en ren art. Sådana vill inte ha lika lerig jord som vanliga luktpioner och det passar bra för platsen är ganska sandig, ovanligt nog på vår lertomt! En  miniplanta av Itoh ´Julia Rose´ stod kvar från i våras och ingen har förstått vad fin den blir och köpt den, så då får den också bo där! Likadan jord för den passar bra.

En ny Itoh, ´First Arrival´ ska också ner i jorden imorgon om allt går väl.

Itohpion ´First Arrival´ Bild: Warmerdam

Så odlar jag för att få persikor i växthuset

I vårt nya växthus är det nu tomt på tomatplantor och det lilla persikoträdet står ensamt kvar. Visst är det härligt med egna tomater och jag kommer att få massor av tomatsås i år. Men det viktigaste är att ett persikoträd får plats. Min dotter har som mest fått 150 stora fina persikor i sitt lilla växthus och nu ser jag fram emot samma sak om några år.

Persika ´Frost´ i min dotters växthus

På min inrådan grävde hon ur 1 m djupt och fyllde i grov sand 0-8 mm och odlar enligt Åkerstedts metod, alltså lägger på färskt gräsklipp varje år. Likadant har vi nu gjort, förutom att vi aldrig lagt jord i växthuset, utan sand direkt. Då behöver vi inte heller markisolering mot tjälen. Se på videon får du förklaringen till varför sand är så bra.