Tomater i alla färger före torkning – liknar mer en godislåda!

För oss alla som har skörd att ta vara på är det bråda dagar. En omgång torkade tomater och 2 satser tomatchutney med ingefära blev det idag. Vackert, nyttigt och gott, vad kan man mer begära?!

En långpanna full med tomater i alla färger före torkning i ugnen

Jag torkar på 110 grader på bakplåtspapper i varmluftsugn och räknar med 3-5 timmar. För de större tomaterna behövs betydligt längre tid än för de små. Jag saltar också lite lätt före torkning. Ugnsluckan öppnar jag ibland för att släppa ut fukten. Torkningen får pågå tills tomaterna är halvtorra och fortfarande lite sega. Nu har de just blivit klara och smakar underbart som de är. Goda tomatsorter blir ännu bättre som torkade, då smaken och det söta koncentreras. Receptet på den goda chutneyn hittar du HÄR. Vilket är ditt favoritrecept?

På Instagram uppdaterar jag oftare så följ mig gärna där också. Klicka på ikonen till höger så hittar du dit!

Släktfest med dop

Dags för dop av vårt 7:e barnbarn. En bra anledning att samla alla barns familjer och dessutom träffa sonens respektives släkt som åkte ända från andra delen av Sverige! En fin högtid blev det i kyrkan med vår familjepräst som döpt alla våra barnbarn hittills. Dagens medelpunkt, dopbarnet, verkade tycka lika för han var så otroligt nöjd! Till festen efteråt hade jag fixat ihop lite blommor från trädgården. Bara klippt av olika rosor och lagt på ett glasfat med en bottenskyla av vatten. Dessutom små knippen av smultronschersmin och stjärnflocka. Det finns så mycket att plocka i trädgården nu.

Glasfat med trädgårdsrosor, fraktat iväg på en långpanna från ugnen.

Jag hittade av en slump den klänning jag hade när mittemellan-sonen gifte sig för 9 år sedan. Starka färger, det gillar jag! Jag gick precis i klänningen, fast smal är jag inte och så fann jag ett halsband jag hade på äldste sonens bröllop. Återbruk är ju populärt nu! Nu har jag pratat om tre olika söner, det blev kanske lite rörigt. Den yngste är alltså pappa till dopbarnet. Dessutom har jag en dotter och alla har de barn, så det blir många födelsedagar och emellanåt en sådan här fest. Faktiskt blir det ett dop till inom en ganska snar framtid. Så då har tre barnbarn blivit döpta inom mindre än ett kalenderår!