Husmoderstips för god närproducerad saft

Gamla kunskaper kommer till heders i dessa dagar när även yngre vill sylta, safta och bjuda på hemlagat. Sådant har blivit den nya lyxen, nu när vi kan få allt vi vill från hela världen till våra bord. Ekologisk mat efterfrågas alltmer, men det allra bästa är ju att man kan äta så mycket egenproducerat som möjligt. Bär och frukt tar inte lång tid att odla så det vill jag slå ett slag för. Att skörda och laga till tar längre tid än odlingen, men då får man vara rationell. Av svartvinbär brukar jag först göra rårörd saft som är väldigt snabbgjord och god. HÄR finns det receptet.

Sila saft

När bären är silade finns det ändå mycket smak kvar i dem så de kokas till eftersaft. Idag blandade jag med bär som kokats i saftmajan, en sådan som finns att köpa på många butiker. Det går fort att koka saft med en sådan. Jag la alla “begagnade” bär i en stor gryta, hällde på en tredjedel så mycket vatten och kokade ca 20 minuter. Viktigt att röra om så det inte bränns i botten. Sedan kommer det jobbiga – att sila i silduk. Men får det stå över natten har det mesta runnit klart. Sedan ska den silade saften i grytan och blandas med så mycket socker som man vill ha. Koka upp under omrörning, och fyll på flaskor som hettats upp i ugnen på 100 grader. Fyll ända upp och skruva fort på kapsylen. När saften kallnar minskar den lite i mängd, så blir det vakuum och saften är hållbar utan konserveringsmedel eller massor av socker. Jag fick 10 liter eftersaft av bären från de tidigare satserna. Det är tidsbeparande då man inte behöver gå och plocka mer bär och lägga tid på det.

Syrensaft och skorpor i syrenbersån

En period har vi tyckt att saft inte är nyttig och hellre druckit juice från andra sidan jordklotet. Men jag kollade upp och HÄR kan du läsa hur nyttig hemkokt saft är jämfört med köpt juice! Och barnbarnen har fattat galoppen! Mormors saft är godast tycker de. I bilden ovan är det syrensaft som dricks. Jag tror att de känner när det är äkta vara!

 

Att ta upp en båt

Idag tog vi upp båten, då känns som att sommarn är slut, fast det är varma soliga dagar. Lite vemodigt , men snart kan höststormen komma och ta båten. Ja, det har hänt en gång och det räcker! Att backa med släp är inte lätt men jag lyckades få båtvagnen någorlunda på plats. Vid trädgårdsutbildningen på Nordvik fick vi lära oss att backa med släp, men det är länge sedan och därefter kom trafikolyckan då jag bröt nacken, så då var det inget bra läge att vrida på nacken. Så jag är nöjd med någorlunda.

Båtupptagning

På en maskinkörningstimme blev vi tilldelade varsin traktor med släp och så var det bara att försöka tills det gick. Det är få som verkligen kan förklara hur man gör – den som kan själv, kan sällan förklara. Min lärare fick sig en åthutning när han vid ett annat tillfälle började dra i min ratt i stället för att förklara. Sånt har hänt förr…Jo, det var annars en mycket bra lärare. Jag har “knäckt koden” och skulle faktiskt kunna förklara, fast jag nu inte är så duktig på att backa med varken släpvagn eller båtvagn. Det en sak att kunna något, en annan sak att lära någon annan!

 

 

Sista? trädgårdsvisningen för i år

Välkommen på söndag 23/8 kl 13! Det blir den sista planerade visningen med sommarens bästa väder hoppas jag!. Men man ska aldrig säga aldrig! Som vanligt bjuder vi på kaffe och en lång guidning genom trädgården med tips och råd. Näckrosor och klematis blommar, liljorna slår ut en efter en. En god doft av de orientaliska, doftande luktärter och smultronschersmin. Ovanliga bärbuskar och päronträdet bådar gott för skörden. Det är ingen perfekt trädgård, här och var finns hörnor som jag inte hunnit med, med det bjuder jag på! Du får följa processen när vår trädgård utvecklas! Inträde 50 kr inkl kaffe. Mer info under fliken Besöksträdgård.

Näckros ´Attraction´ (1)