Liten beskärningsskola del 3

Hur man lägger snitten och hur man tänker – för det måste man – får du se idag.

1. Lägg snittet ca 0,5 cm ovanför bladknoppen på en gren. För nära gör att knoppen torkar in. Låt snittet luta lite.

Klipp strax ovanför knoppen
Klipp strax ovanför knoppen

2. “Lämna inga rockhängare” hörde vi i Trädgårdskampens första avsnitt. Här kommer förklaringen: På bilden nedan har jag klippt precis mittemellan två knoppar. Ovanför kvarvarande knopp är nu några cm av kvisten kvar. Där har vi rockhängaren. Den delen kommer att torka in eftersom inga blad kan växa ut där längst upp. Bladen är ju det som gör att saven dras upp i växterna. Den torra stumpen ruttnar lätt och för in rötan i trädet.

Rockhängare
Rockhängare

3. När du tar bort en gren gäller att klippa/såga lagom nära – ingen stump här heller – men om man klipper/sågar för nära, sk flush-cut, och tar bort grenkragen och grenbarkåsen, klarar trädet inte att valla över/ täcka såret. Vid en flush-cut blir det öppet rätt in i stammen för rötsvampar och att valla över en rockhängare är inte heller möjligt, då måste ju trädet valla över ända från grenkragen eller i detta fall från närmaste knopp och ut på stumpen.

Grenbarkåsen en den veckade ytan i grenklykan
Grenbarkåsen är den veckade ytan i grenklykan

I grenkragen finns ämnen som fungerar som en skyddszon. Den ser ut som en randig ring runt grenfästet. Ofta är den också lite tjockare, det syns tydligare på päronträd. Försök att kapa precis utanför och klipp/såga så att snittet blir så gott som cirkelrunt. Tänk på att inte såga av grövre grenar än 5-10 cm. Mycket finns att säga om beskärning, så framöver får det väl bli ett till inlägg i ämnet.

Grenkragen
Grenkragen syns som en randig kant vid den vänstra grenens fäste

Liten beskärningsskola del 1

När jag såg på Trädgårdskampen förra veckan och de talade om beskärning, fick jag en impuls att göra en beskärningsskola. Några minuters förklaring räcker då inte långt – allt gick ju väldigt fort på Trädgårdskampen. Före trädgårdsutbildningen beskar jag mycket, och lyckades skapligt, men det är inte lätt. Jag hade läst mycket, men levande växter uppför sig inte alltid lika, så det viktigaste är att förstå principerna och tillämpa dem på olika sätt beroende på fall. Och sedan finns det olika åsikter även bland proffsen. Jag gör inte anspråk på en komplett beskärningsskola, men håll till godo. Har du egna tips – så är jag glad om du hör av dig!

Dessa råd gäller i första hand för fruktträd. Prydnadsträd behöver också beskärning men inte lika radikal, eftersom de grenarna inte behöver klara tyngden av stora frukter.

Beskärningstid: Det går att beskära om temperaturen inte är lägre än minus 10 grader. Vid stark kyla kan det bli krosskador av verktygen vilket resulterar i sår som läker dåligt. Alltså är det sällan läge för beskärning under februari här i norr. Hellre mars-april. I programmet rekommenderades febr-mars, men vi måste tänka på att Sverige är ett långt land med olika klimat. Vad typiskt – TV och tidningar glömmer att det finns trädgårdar i Norrland också!

Denna vårbeskärning har börjat att ifrågasättas alltmer. Den som har bara några träd att beskära kan välja den allra bästa tiden och om man väljer våren är det, enligt den finske pomologen Mats Blomqvist som odlar på samma breddgrader som här, bäst i maj när temperaturen är över 0 grader. Helt enkelt – beskär när du inte behöver handskar på händerna! Orsaken till detta är att svampar som kan infektera beskärningssåren med fruktträdskräfta sprids mindre i varmare temperatur.

Unga träd ska beskäras på våren, för att då stimuleras den vegetativa växtkraften, som ger många nya skott, men inte frukt. Det är så kul att fort få äpplen, men i stället ska trädet få lägga all kraft på att bygga upp sin krona under de första åren. I Trädgårdskampen nämndes JAS-beskärning med orden ”det är nästan aldrig fel”. Alltså sommarbeskärning i juli-augusti-september. Bara om träden behöver mer växtkraft till nya skott och grenar är vårbeskärningen bättre. Fördelen med sommarbeskärning är att träden är i full växt och fortare läker såren, dessutom kanaliseras växtkraften till fruktsättning inför nästa år. Plommon- och körsbärsträd ska enbart beskäras denna tid, även en del andra prydnadsträd, t ex lönn och björk som blöder vid vårbeskärning. Ibland sägs att man kan beskära efter att frukten har plockats, men här i norr tycker jag att det är bättre med JAS och allra helst i augusti. Är det kart på grenarna gör det inte så mycket, de kvarvarande frukterna mognar desto bättre och blir större. Och har man ett gammalt träd, brukar det ge frukt som räcker och blir över.

Fortsättning följer, med minst ett inlägg om beskärning i veckan.

Lördagssmoothie

En nyttig och smarrig smoothie blev min lördagsfrukost. Något för din söndagsmorgon, kanske?Smoothie till lördagsfrukost

Mixa 8 dl Hallon/Granatäpple Proviva (finns i butikens juicehylla) med 250 gr frysta hallon och 1 skalad och urkärnad avocado. Häll upp i 4 stora glas och toppa med keso, granatäppelkärnor och hackad sötmandel. En riktig nyttig frukost – eller hur? Jag väntar på en kommentar från den kostmedvetne PTn – min yngste son .