Idag sallad – imorgon wienerbröd = 5:2??

Ja, jag har också börjat med den nya dieten 5:2. Min son som har utbildat sig till personlig tränare berättade att han börjat fasta och då varje förmiddag. Jag tyckte först att det inte lät hälsosamt, men nu har jag också börjat, fast då med två hela fastedagar fördelat över veckan. Idag var en sådan dag, då jag inte äter mer än 500 kalorier. Så denna dagen avslutades med sallad.

Det har varit glest med blogginlägg då jag har jobbat extra mycket, som idag till exempel. Då passar det bra att fasta, för går man sysslolös är det lätt att bli sugen på att stoppa något förbjudet i munnen.

Hoppas du tittar in igen på bloggen för jag har massor att berätta om, både vår långa USA-resa, blommor och blader och sedan julinspiration från floristerna i Nordvik som gick av stapeln i helgen. Därifrån kommer ett bra tips på hur man pimpar en julstjärna.

Men wienerbrödet då? Ja sedan jag börjat med 5:2-dieten kan jag faktiskt unna mig wienerbröd, smörgåsar, fika, godis… Ja, det är inte meningen att man ska frossa, men det går att äta som vanligt, men ändå inte gå upp i vikt. Dessutom mår min krångliga mage bättre än förut. LCHF har jag provat och det är säkert bra om man kan hålla sig till det, men jag gjorde för mycket avsteg och gick till slut upp i vikt! Det är enklast om man kan äta samma som andra. Skönt inför julen också, det är bara att ta paus nån dag emellanåt så klarar sig både vågen och magen!

Julrecept ska det också komma här- håll utkik!

 

Känn igen träden

Sitter just nu och förbereder ett föredrag om träd, det tredje i serien. Jag kommer att berätta om hur man medicinskt kan använda delar av träd. Till exempel innehåller en kopp tallbarrste mycket nyttigheter. Vinterbarren har 6 gånger så hög Cvitaminhalt som apelsiner. Jag kommer att avsluta med en frågesport i att känna igen Sveriges lövträds blad. Vilket träd som är på bilden säger jag inte…inte nu.

Välkommen om du bor i närheten och har tid! Gullängets kyrka 19/11 kl 14.

Gissa trädet

Sommarvärme i Santa Barbara

Santa Monica Wharf

Vi är nyss hemkomna efter en tre veckors roadtrip i USA. För en knapp vecka sedan var vi i Santa Barbara med behaglig sommarvärme. Nog borde man bo på en så vacker och skön plats som denna? Ja min mammas farbror tyckte i alla fall så när han emigrerade till Amerika. Dotterdottern Susan visade runt med början på piren Long Wharf.

Santa Barbara sett från Long Wharf

Både denna sommar och den förra hade det kommit extremt lite regn så vattendragen var uttorkade. Den botaniska trädgården som vi besökte, innehåller enbart inhemska växter och då förstås mycket torktåliga växter, som stora kaktusar, agave och aloe som står oberörda. Opuntiakatusen fick jag smaka på under förra resan till Kalifornien. Gröna kokta strimlor som liknade haricot verts. Smakar så där, men frukterna är goda, de hittar vi ibland här hemma i fruktdisken.

Opuntia och agave i santa Barbara Botanical Garden

Det vackra lilla trädet Arclostaphylos refugioensis x purissima, Manzanita hybrid, var en ny bekantskap. Det har varit på väg att utrotas då många vill ha de mörka, sidensläta stammarna. Gullriset kändes dock väldigt bekant. Förr tyckte jag inte om gullriset, men det finns numera i min trädgård. Som halvutslagna lite gulgröna är kvistarna fina i buketter.

DSC_0219

Arclostaphylos refugioensis x purissima, Manzanita hybrid red

Solidago californica

Santa Barbara Mission är en vacker kyrka byggd av spanska franciskanermunkar på 1700 talet, med de infödda Chumash-indianerna som arbetskraft skulle jag tro. Stilen är en blandning av olika kulturers, spansk och arabisk.

Santa Barbara Mission

På torget utanför syntes fortfarande bleknande konstverk i krita målade av konstnärer direkt på asfalten. De regnar bort så småningom. HÄR finns mer information om festivalen som återkommer varje år.

Konstverk i krita vid Santa Barbara Mission