Provar dunderkur mot förkylningen

När jag kom hem från kvällens föreläsning hade förkylningen brutit ut. Igår nös jag så vansinnigt mycket så jag trodde att det som vanligt var något jag blivit allergisk mot, men inte då. Kul att jag i alla fall kunde hälsa på hos Fredrika Bremer-föreningen i Övik som stöttat mig med stipendium två gånger under mina studieår på Nordvikskolan. Ett bildspel med trädgårdsfavoriter visade jag hos dem. Men nu är det dags att kurera, för det är väl ingen mening med att vara sjuk. Så fram med grejor. Den fina muggen från tulpanernas Holland ska fyllas med en dunderkur!

Ingefärate

Preparat av Echinacea använder jag alltid sådana här gånger och även lindblomste, men istället för det senare har jag nu testat ingefärate. Jag kokade 2 dl vatten med 2 cm riven ingefära och lät dra i 15 minuter. När det svalnat tillsatte jag pressad citron och en rejäl sked honung. Oj vad starkt, och inte gott, snällt sagt. Då föredrar jag den beska Echinacean. HÄR kan du läsa om den och mina andra kurer. Wasabi ska jag också ta som vanligt , det är ju gott dessutom! Är det någon läsare som har ett bättre recept på ingefärsteet?

Imorgon blir det tips inför Alla Hjärtans Dag. Välkommen tillbaka då – bra sätt att träffas eller hur? Inga virus som smittar – människor i alla fall!

Piffa upp en enkel Kalanchoe!

De små dubbla Kalanchoe, kallad höstglöd och våreld, är betydligt roligare än de vanliga stora med enkla blommor. De här dubbla kallas ofta Calandiva. De finns att köpa väldigt billigt och är lättskötta och hållbara blommor. Varje liten blomma ser nästan ut som en ros.

DSC_1487

Jag snodde sisal i matchande färg runt krukorna och satte ner i två gamla vaser. Pricken över i blev den blanka bonsaitråden som fick framhäva vasernas runda form. Billigt, enkelt och hållbart!

DSC_1485

Äntligen plantering av chokladblomman

Nog är det lite tidigt att plantera chokladblomman, Cosmos atrosanguineus, men de små rötter jag har sparat i sand (liksom dahlior) mår säkert bra av att få komma igång. Och det är ju så roligt att få komma igång. Blomman blir inte högre än 60 cm så den går bra att odla i kruka, och plats under belysning har jag gott om.

Rötter till chokladblomma (1)

Namnet kommer av den mörka rödbruna färgen och att den doftar så härligt av choklad och vanilj. Den odlas som dahlior och måste således sparas inomhus över vintern. HÄR kan du läsa om hur jag gör med förvaring i sand.

Chokladblomman Cosmos atrosanguineus mörkare(3)

Bilden ovan skulle man kunna tro är tagen med mitt nya Tamron makroobjektiv, men det har jag inte kommit igång med än. Mitt gamla teleobjektiv ger också skapliga bilder om man zoomar in mycket. Till våren måste jag vara igång med min nya kamera och Tamronobjektivet. Jag har bestämt mig för att läsa hela manualen innan jag använder kameran. Annars blir det aldrig av. Hoppas nu att chokladblommorna tar sig, så kan jag jämföra bilder!

Chokladblomman Cosmos atrosanguineus mörkare (1)