Vårlängtan

Våriris Katharine Hodgkin (4)Nog är våren bästa tiden på året, då när livet återvänder. Men utan höst och vinter vore inte våren och sommaren lika härlig. Jag tänker som Pippi Långstrump som ville gå i skolan för att få sommarlov. Det man har jämt förstår man inte att uppskatta tillräckligt. Bäst med våren är alla vårlökar som tittar upp eftersom. Hos mig kommer först den urgulliga våririsen ´Katharine Hodgkin´. Den har klarat sig i flera vintrar nu. HÄR kan du läsa mer om den.

Balkansippan var länge en önskelök, som inte ville ta sig, men när jag blötla lökarna före plantering tog de sig. Jag förstod att svårigheten inte berodde på klimatet eftersom jag visste att den växte i Umeå. Sådana här små lökar kan ha torkat i butikens värme, så det gäller att köpa hem så fort som möjligt och för säkerhet plantera fort så att de hinner rota sig före vintern. De finns också i en blå variant. HÄR kan du läsa mer om hur jag gjorde.

Anemone blanda Balkansippa

Tulpaner kan man aldrig få för mycket av, i höstas satte jag också i en stor låda som nu finns i matkällaren. Om en månad, skulle jag tro, kan jag plocka egna buketter! Och i växthuset finns ett gäng som ska blomma tidigare än ute. Här i norr blommar tulpanerna ibland först då när man egentligen är i färd med att plantera ut de ettåriga sommarblommorna. Här vid dammen var det grannt för några år sedan när förgätmigej hade spridit sig till en tät matta med blommor i rosa, vitt och blått. Som en dröm mot de oranga tulpanerna. Däremot som en mardröm för ädla växter som kvävdes av förgätmigejen! Så jag rev faktiskt bort alltihop till året efter. Det kommer säkert upp nya plantor från alla frön. Jag får försöka hitta en plats där förgätmigejen kan få växa fritt för den är ju också underbar.

R. Vårblommor vid dammen

Mera vårkänslor får du här på Blommig Fredag!

Amerikanska pannkakor LCHF till brunch

Det blev sen frukost idag då mannen med maskinerna kom hem sent i natt, efter att ha köpt en ny bil i Skövde. Nja, inte helt ny men ny för oss, menar jag. Dessa pannkakor serverade med kvarg och egna bär från frysen var både gott och mättande. Mascarponen, äggen och kvargen innehåller mycket protein och fett kommer från mascarpone och äggen. Fiberhusk innehåller massor av fiber och bären bidrar med lagom lite kolhydrater.

Amerikanska pannkakor LCHF

Amerikanska pannkakor 2 port

200 gr mascarpone
1 msk sukrin, sötin el annat sötningsmedel (kan uteslutas)
1/4 tsk vaniljpulver, äkta
3 ägg
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl fiberhusk
lite salt

Värm mascarpone försiktigt i micron så den blir flytande, låt svalna om den är varm och vispa ner äggen och övriga ingredienser. Låt svälla en liten stund och grädda små pannkakor i en stekpanna med smör. Om smeten sväller länge måste man bre ut smeten i pannan så inte pannkakorna blir för tjocka. Den som vill ha mer fett öser på med smör och grädde istället för kvarg. Efter behag. Gott i alla fall, pannkaka på vetemjöl behöver man inte längta efter!

 

 

Vårlökar innanför snöigt fönster

Det börjar kännas rätt normalt nu, med massor av snö. Fast stark kyla slipper vi än så länge. Men vårlökar piggar upp, ja även hyacint tycker jag är en vårlök. Den används numera ofta i buketter och om man planterar i trädgården under hösten blommar de fint tidigt på våren. En julhyacint blev kvar i matkällaren och har klarat sig tills nu. Lite lång och rankig får den stå med löken kvar i en glasvas. Ljusgröna kulor och glasbitar gillar jag förstås, ljusgrönt är vår, det! Och de glada grodorna minner om en sommar som snart är här!

Vårlökar i glascylinder 2

En kruka pärlhyacinter kan man köpa billigt på matbutiken. Jag tog bort jorden och drog isär lökarna. Hälften av dem har jag över när jag placerat fyra stycken i en glascontainer. Det är egentligen en glasinsats till en kaffepressbryggare, som jag fann på rea. Det blir häftigt med kornblått grus i botten när pärlhyacinterna snart blommar i blått.

Vårlökar i glascylinder

Lökarna klarar sig utan jord, lite duschning eller en skvätt vatten i botten kan vara bra. Men de kommer att behållas låga och knubbiga av vattenbristen, lökväxter har ju en förmåga att dra iväg om de får mycket vatten. Tänk bara på hur tulpaner som står i djupt vatten växer! Till våren går lökarna att gräva ner utomhus, även hyacinten, men just den kommer inte att bli särskilt fin andra året. Bara lite spretiga blommor.