Å vad skönt när det börjar växa!


Första dagen för i år var jag
ut i gamla fårhuset där mitt odlingsrum numera finns. Bara för att passa på att blanda såjord medan det inte var så många kallgrader. Såjord kommer jag att behöva en hel del för trädgårdskurserna där vi ska börja med att så frön första gången. Det är i högsta grad rörigt i odlingsrummet men vad skönt det kändes att stoppa fingrarna i jorden och ha en växande framtid!

Frön som gror

De enda två frösådder jag har börjat med inne har faktiskt grott. De långa stråna i förgrunden är gammalt frö från den limegröna hängamaranten ´Green Cascade´som jag provsådde några stycken för att testa innan vi använder fröna på kursen. Men den stora överraskningen är äppelfröna som grott. HÄR kan du läsa om mina planer på att få nya äppelträd. Frön från träd och buskar brukar behöva en kall period för att gro, gärna med en period i värme först. Så jag haft dem inne i värme några veckor och tänkte faktiskt ställa ut dem under snön idag. Till min häpnad har redan två små groddar tittat upp ur krukan! Tydligen räckte temperaturen där äpplena låg i matkällaren som kylbehandling. Så nu får de vara kvar i den goa värmen!

Nya gröna trender

Visst är de nya ljuslyktorna fina, med mönster från monsterans blad, en grön växt som nu är trendig igen. Bladen är stora och blanka och är tacksamma som manschett till buketter. Den kan faktiskt blomma – fast knappast inomhus – och får frukter som ser ut som ett mellanting mellan små ananas och majs. När jag var på Madeira såg jag monsterafrukter på jättestora plantor i en trädgård och fick smaka. De var väldigt söta och goda.
Ljuslyktor med monsterablad

Djungel på gardinenDjungel på gardinen (2)Mycket grönt, frodigt, växande och slingrande har kommit även på gardiner, som dessa jag såg på rean. Gult sägs vara i ropet, men tydligen gick det inte hem, då gardinen nu står i reahörnan. Allt det gröna, däremot, tycker jag om – naturligtvis! Djungelgardinen här är kul, men känns svårplacerad. Modet brukar återspeglas också i trädgården och nu är den naturliga, lite vilda stilen populär. Lite som min trädgård då! HÄR kan du läsa mer om trender 2015.

Keramikvas med veckat mönster red(2)

Keramikvas med veckat mönster (1)De blanka vaserna med grafiskt veckat mönster känns då helt nya, jag minns inte av något liknande. De är inspirerade av japansk papperskonst och dem gillar jag lika mycket som det frodiga gröna. Flera trender brukar finnas jämsides och det mesta är fint, men allt passar inte överallt för det. Vaserna i svart, även träden skulle passa perfekt i vardagsrummet, men man kan inte köpa nytt hela tiden. Det får räcka att fantisera. HÄR kan du titta in i vardagsrummet där de skulle stå. Men jag kunde inte motstå en romantisk reagardin med stora rosa rosor och gröna blad i olika nyanser i akvarellstil. En stil som inte riktigt passar hos mig, men jag har många utrymmen och två hus, så någonstans ska jag kunna få upp den och njuta av rosor varje dag! Ingen bild på den förrän jag hittat ett lämpligt fönster!

Fina filtar i milda färgerFina sköna bomullsfiltar i milda färger, även grönt!, kändes också lockande. De borde väl komma på rean fram mot sommaren. Kanske då.

Alla bilder kommer från en runda på Åhléns. Inget jag har betalt för, utan jag har bara visat sådant jag själv gillar.

Rödbetssoppa på Vegetariska dagen

Alla möjliga instiftade dagar finns det, äggets dag, tulpanens dag, våffeldagen osv och idag vegetariska dagen. Så då testade vi ett nytt recept på rödbetssoppa. Gott och nyttigt och en härlig färg! För att få i sig så mycket antioxidanter som möjligt ska man äta grönsaker av olika färger som innehåller olika sorts antioxidanter. Så i dag blev det rött med lite orange i från moroten. Rotfrukter har åter kommit i ropet, fördelen är att de svenska finns hela vintern eftersom de tål lång lagring. Väldigt billig mat blir det också.

Rödbetssoppa

Rödbetssoppa 2-3 port 200 gr

4 stora rödbetor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk rapsolja
1 tsk torkad timjan
1 morot
6 dl grönsaksbuljong
2 dl grädde
1 tsk vitvinsvinäger
salt och vitpeppar

Topping:

kvarg
grädde
hackad persilja
rivet limeskal
råriven rödbeta

Skala rödbetorna och dela varje i 4 bitar. Rosta mjuka i ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna och hacka fint. Hacka lök och pressa vitlök och stek på svag värme i oljan tillsammans med timjan. Riv moroten grovt och koka i buljongen tillsammans med övriga ingredienser i ca 20 minuter. Mixa med mixerstav och krydda med salt och vitpeppar. Rödbetor är milda i smaken så det behövs lite mer peppar än annars.

RödbetssoppaServera med en rejäl klick av en smet gjord av kvarg, lite grädde, hackad persilja och rivet limeskal. Toppa med råriven rödbeta och rivet limeskal. Några bitar mozzarellaost i soppan gör den mer mättande.

Mannen med maskinerna tyckte att jag skulle visa hans tallrik också. Först ville han bara ha med prinskorv, men lite topping slank också ner till slut.