Titta in i vår julafton!

Jodå nog har vi frossat alltid, så att min mage bråkar på nätterna, men julen är ju något så mycket mer. Vad vore julen utan blommor och naturmaterial till exempel – det går bara inte! Och en jul utan kyrkbesök blir väldigt tom på innehåll som varar. Välkommen att titta in i vår jul!Bardisken

Morgonen började med tomtegröt och några kakor och sedan iväg för att se julspelet i kyrkan. Efter kyrkbesöket, hem för att packa ihop all mat som skulle med till en av sönernas hem där vi firade. En bordsdekoration som också var beställd fixade jag av en vit amaryllis som skadats i stjälken, så klockorna från den och de två sista klockorna från en strimmig blev huvudblommor. Sedan fyllde jag upp med blommor från mina tre vita julstjärnor, de små som växer inunder, 2 röda nejlikor och röda alströmeriaklockor. Julstjärnor är faktiskt också hållbara snittblommor. HÄR kan du se hur man hanterar dem.

Bordsdekoration på julafton

Tre låga rektangulärar oasishållare ihoptejpade undertill med gaffatejp blev underlag  och oasisen dolde jag med mossa som jag fäste med märlor – böjda ståltrådsbitar. Barrkvistar och andra vitmålade kvistar från trädgården fyllde upp. Att kunna få ihop något fint från det man har, är både en utmaning och roligt när det blir bra. Till bilderna behövde jag tyvärr använda kamerans blixt som inte är så bra. Nån gång ska det bli en förbättring där också.

Bordsdekoration på julafton 1

Kvällen fortsatte med tomte förstås, till barnbarnens glädje. Men det finns ju en vikig anledning till att vi firar. En av julradions återkommande låtar har på sätt och vis rätt: “O Jesus, se nu vad du har gjort. För om du inte blivit född hade vi sluppit en högtid med tomtar, lutfisk och kvalmig glögg vid nå’n risig gran och som ackompanjemang får man överdoser utav bjällerklang.” Alla kan välja hur de firar förstås och nog är julen mysig med granen, tomten och den risiga granen. Alla kyrkor som arrangerar julspel ger också stämning såväl som mening. Det var så vackert i vår kyrka i Själevad, med tidstrogna dräkter och kulisser.

Josef och Maria i julspel Själevads Kyrka'

Visst är den fin, den sjungande änglakören, och vad vore julen utan att få sjunga med i “Var glad, var glad…”, “Det är en ros utsprungen”, “Nu tändas tusen juleljus”! Kamelen hukar och den barska värdshusvärden ser ändå rätt glad ut. Så startade vår jul och har fortsatt idag med att äta rester – puh! – och ikväll med ett nytt sällskapsspel, och mer godis, oj, oj… Hoppas att du har det bra i jul!

Änglakören

Enkelt och snabbt att koka risgrynsgröt

Snart dags för tomtegröt, som barnen brukade kalla den. Utom en av pojkarna som sa trädgröt, ingen aning var han fick det ifrån. Han är nu vuxen med egna barn som också gillar risgrynsgröt. Den gröten är inget man hinner koka på morgonen före jobbet, och allra minst på julafton, men med planering tar det inte mycket tid. Med snabbt menar jag att jag inte behöver lägga ner mycket tid för att röra och passa så det inte bränner fast. Alltså börjar jag kvällen före med att koka risgrynen i 5-10 minuter i vatten med en rejäl smörklick som gör att det inte bränner fast så lätt. Därefter tillsätter jag mjölken, kokar upp, rör om och stänger av spisen. Där får grytan med lock på, stå tills morgonen, då riset svällt. Så behövs bara ett uppkok före frukosten. Är gröten för tjock är det bara att först röra ner mera mjölk. Det brukar finnas recept på risgrynsförpackningen. Detta recept använder jag: 2 msk smör, 8 dl vatten, 4 dl ris, 1 tsk salt, 12-14 dl mjölk.

Vår julaftonsfrukost bestod förr av ett jättekakfat på säng. Alla sorter som huset kunde uppbringa, enligt tradition från mannen med maskinernas hem. Numera blir det en skinkmacka med bara några kakor och i år ska det också bli risgrynsgrönt enligt önskemål.

Julpyssel 14: Ruts chokladkarameller

Idel glutenfria kakor och godis blev dagens resultat, förutom en del städning. Receptet till chokladkaramellerna har jag fått från svärdottern. Knastrigt sockriga och oemotståndligt goda! Pollygömmor som jag har bakat tidigare – se recept HÄR – lyckades även som glutenfri variant, med glutenfri finmix och lite Fiberhusk. Mandelmusslor blev bra efter ett recept på webben, men skrädmjölsdrömmarna blev inte så fina utan vetemjöl. Platta men samma goda smak. HÄR finns receptet på originaldrömmarna. I min gamla kokbok hittade jag flera glutenfri-recept som jag ska försöka hinna med: drömrulltårta och wienerkyssar åtminstone. Och så måste vi ha bondkakor, säger mannen med maskinerna. HÄR finns det bästa receptet på dem.

Ruts chokladkarameller

Ruts chokladkarameller

3 glas strösocker
1 glas grädde
50 g smör
2 rågade msk kakao
1 msk sirap
2 tsk vaniljsocker

Allt kokas under omrörning tills smeten är 120 grader. Har du inte termometer så gör kulprovet: Häll några droppar smet i ett glas med kallt vatten. Går det att rulla smeten till en fast kula är den klar. Häll upp i form med bakplåtspapper och skär eller bryt i bitar när smeten karamellerna kallnat.

(1 glas= 2 dl)