Julpyssel 8: Frostiga snöstjärnor

Hos mig är det inte alls färdigpyntat men lite pyssel blir det emellanåt. Jag vill gärna ha extra städat först där jag pyntar. Till att börja med putsade jag fönstren och fyllde med ljusstakar, stjärnor och nu de här snöstjärnorna som har legat på tork. Morgonen efter skimrar de så fint mot den blånande skogen långt bort.Frostade snöstjärnor av kristyr och strösocker

De är lätta att göra men SÅ svåra att inte ha sönder, så efter första torkningen har jag lagat och sedan torkning igen. De kom inte upp förrän fram mot sena kvällen. Av värmen från elementet snurrar de sakta runt.

Köksfönstret med snöstjärnor

snöstjärnor av kristyr mallar (2)Mallar hittade jag på webben, googlade bara på snöstjärna och snökristall och skrev ut. Det går också att förstora bilden i datorn och sedan lägga på ett smörpapper på skärmen och rita av för den som vill. I Word går det att hitta lite mallar om du väljer Infoga, Clipart och sedan söker på snöflingor.

Du kan också skissa egna stjärnor, då är det bra att ha linjal och gradskiva så att de blir jämna, eller klipp papperstjärnor till mallar.

Smeten var vanlig kristyr som jag vispade ihop av två äggvitor och en hel förpackning florsocker, 500 gr. Lite tjockare smet hade nog torkat fortare. Några droppar pepparmyntsolja för doften och smaken. Jag tejpade fast mallarna på bänken och la smörpapper ovanpå, tejpade dem också, samt fyllde smeten i en stor spritspåse, sådan de har på bagerier. Det är viktigt att ha ganska stort spritshål så inte linjerna blir för smala, då går stjärnorna sönder så lätt. Spritsa först de korta linjerna och sedan de långa ovanpå. Gärna dubbla lager av de långa så håller det bättre. Tryckte i några silverkulor och strödde fort på strösocker innan kristyren började torka.

Ett flertal dagar behövdes för lufttorkningen och sedan kom det svåra – att ta loss från papperet, något jag inte lyckades så bra med, men det var bara att laga med mer kristyr. Vit sytråd för upphängning hade jag klippt till i förväg och lagt på plats före spritsningen.

Vill du se tidigare julpyssel, skriv bara det ordet i sökrutan här längst upp till höger, och tryck på Enter! Snöstjärnorna kan bli fina presenter, tips på inslagning kommer någon dag! Välkommen åter!

 

 

Här är tipsen för att lyckas med julstjärnan!

Julstjärnan kan vara svårskött – ja den dör inte i första taget, men tappar lätt bladen och de små gula knopparna i mitten som egentligen är blommor. De röda högbladen är inte blommor utan just blad. I den här videon finns tipsen för att lyckas! Efter videons första avsnitt kommer fler tips som jag visat tidigare med julstjärnor som snittblomma och en ursnygg bukett i en vintrig krans!

Mitt eget tips som jag lärde mig på Nordviksskolan, som odlar julstjärnor, är att köpa närodlat. Orsaken är att vid en kort frakt utsätts inte julstjärnorna för så mycket etylengas, ett slags mognadshormon, som gör att växterna åldras – alltså vissnar fortare. Alla växter avger mer eller mindre av etylengasen och när julstjärnorna står många ihopträngda i en transport blir de utsatta för en för hög koncentration av gasen. Det var vad trädgårdsmästaren på Nordvik sa. Sedan kan det ju hända att det finns tekniska lösningar numera för att vädra bort gasen, men i vilket fall är som vanligt närodlat bäst. I videon såg du att fruktskålen skulle flyttas och det är för att mognande frukt avger etylengas, därför lägger man gärna ett äpple med avocado som ska mogna.

Här kommer en ny, snygg  julstjärna `Tapestry´! Bild från Floradania

Julstjärna Tapestry fr Floradania

 

Tävling 3: Gullig ljusstake i folklorestil från Ljusbutiken

Två vinnare får ljusstaken Eden värde 440 kr som ljusbutiken.nu sponsrat med. Klicka HÄR kan du se de färger du kan välja på. Du tävlar genom att svara på en enkel fråga. Klicka på fliken “Tävling” så finns all information om tävlingen där. Tävlingen avslutas på söndag 7/12-14 kl 20. Nästa vecka blir det nya vinster från Ljusbutiken och veckan därpå ligger 3 presentkort från Impecta i potten! Lycka till!

Eden ljusstake från Ljusbutiken