Norrländsk snabbmat – de ä bryta de

Jordgubbsbryta kan väl inte direkt kallas mat, men när vi har egna mogna jordgubbar blir det ofta sådant till frukost. Bryta består av tunnbröd brutet i bitar, mjölk och socker. Går lika bra med andra färska bär eller sylt. Förr bakades mycket tunnbröd här i Norrland. Sädesslaget korn som bönderna odlade är svårt att baka limpor och liknande av, då korn innehåller för lite gluten. Tunnbröd däremot går bra. I många stugor fanns speciella murade tunnbrödsugnar som man eldade med ved. Min avlidna svärmor var fena på tunnbrödsbakning, så mannen med maskinerna har en speciell förkärlek till tunnbröd, speciellt hembakat. Har vi sådant i skåpet, så plötsligt har vi inte något alls!

jordgubbsbryta

 

I Byske, varifrån svärsonen kommer, kallas rätten för “bruttu” och på Pitemål säger man “smolanedi” (smula ner i). Här i Nordingrå har funnits flera tunnbrödsfabriker för maskinbakat tunnbröd. Mjälloms tunnbröd, är den enda som finns kvar. Här handlar vi sommartid stora kartonger, brödet finns också att köpa i många butiker, så du kan också prova på bryta!

Bästa sommardan på havet i Höga Kusten

En riktig turdag med väder och vind blev det när vi med bekanta tog båten till Mjältön, Sveriges högsta ö. Vad härligt när vattnet är nästan spegelklart, det är medelhavsvärme i luften och fartvinden svalkar. På norrsidan hittade vi en havsvik med sandstrand och klippor alldeles för oss själva. En i sällskapet hittade en skön bergsskreva till solstol.

Sommardag på Mjältön

Inget går upp mot sommar i Sverige, om den än skulle vara regnig så finns alltid några solglimtar. På sommarn sviker inte vi Sverige, men när höstmörkret kommer kan det vara kul med en resa nånstans. Vi reser oftast söderut till sol och värme, men det gör inte alla. Av våra tyska vänner har jag förstått att Skandinavien är populärt bland tyskar som hellre reser norrut. Våra prinsessor är omåttligt populära och de har haft en TVserie med svensk somrig skärgårdsromantik. Inte särskilt realistisk, men det vore ändå kul att se. HÄR kan du läsa mer om den serien. Men visst förstår man att de fascineras av vår vackra orörda natur, med vita björkar och blånande berg. Det är lätt att bli hemmablind.

Vita björkar och blånande berg i Höga Kusten, Mjältön

Ståtlig vacker och vit – men giftig och lite ogräsartad

Fingerborgsblomman, Digitalis, är så vacker nu när den blommar i mängder. Den är giftig liksom många andra trädgårdsväxter, men det är ju ingen som äter dem. Inga allvarliga förgiftningsfall har hänt med trädgårdsväxter, däremot händer att barn får i sig tändvätska, fimpar o liknande. Blomman är tvåårig, så den dör efter blomning men fröar av sig rent kopiöst. Förrförra året fick de fröa av sig fritt och då blir det maaassor! Det finns många ogräsartade fina växter, som inte alltid är så populära. Men med koll kan det bli en tillgång. Det tycker jag mina fingerborgsblommor är och just för att alla är vita. När de frösår sig är det vanligast att sedan kommer lila och rosa istället, men det finns ett knep som jag har sett att det fungerar. Först frösådde jag från en påse med garanterat vita. När de sedan blommar gäller att inga rosa och lila finns i närheten sa att de korsas när humlorna gör sina besök. Så jag har ryckt upp så fort någon färgad dykt upp någon annanstans i trädgården, för de gör det i många år om man någon gång haft fingerborgsblomma.

Vit fingerborgsblomma

För andra året har jag nu höga, vackra, som mest två meters fingerborgsblommor. Två lila har dykt upp, men försvunnit fort. I marken finns nu massor av frön till vita, så nu tillåter jag inga fler att fröa av sig. Istället blir det fina buketter. Lika fint som vita lejongap, men de måste man ju så inne på våren om det ska hinna bli nåt. Om man inte låter fingerborgsblommorna gå i frö blommar de också längre. Så antingen klippa hela blomman eler repa av fröställningarna (med handskar på) och låta toppen växa vidare.