Julrecept 22: Hemmagjord kokosmassa – god ersättning för mandelmassa.

För den som inte tål nötter och mandel är kokosmassan ett bra alternativ. Ett snabbgjort och enkelt recept dan före dan före dan. Jag använde massan i en extra sats finska potatisbakelser, recept HÄR, istället för mandelmassa. Precis lika gott!

Hemmagjord kokosmassa

Kokosmassa

Kör 3 dl kokosflingor i matberedare eller mixer tillsammans med
1 dl strösocker i någon minut tills de är finfördelade.
Tillsätt några msk vatten medan mixern kör tills det är en fast massa. Anpassa mängden så det blir lagom tjockt.

Ta ur massan och knåda ihop med händerna om det behövs. Förvaras i plastpåse i kylen. Gott att använda till allt möjligt!

Ha det så gott i julstöket! Imorgon kommer näst sista receptet för denna gång!

Julrecept 21: Hemgjord Coco av bara 3 ingredienser. Snabbgjort och glutenfritt.

Nu börjar jag på allvar med de glutenfria recepten, då vi snart får finfrämmande över julhelgen som också ska få godsaker. Detta godis går rekordsnabbt. Ja om man tänker på hur mycket tid jag behöver lägga ner. Däremot får man börja i tid med det som ska stå och puttra.

Hemgjord Coco

Det enda som behövs är en burk sötad kondenserad mjölk, en påse kokos och en kaka mjölkchoklad. HÄR finns det fullständiga receptet.

Visst kommer du ihåg att vara med i frötävlingen? Backa till söndagens inlägg eller skriv jultävling i sökrutan.

Snabbgjort godis

Julrecept 20: Friterade munkar med olika namn. Norrbottens variant gillar jag, den kallas pitepojkar.

Min syster, som bor i Norrbotten, kallar dessa bakverk för pitepojkar. Då ska man sporra degbitar med ett jack så det liknar byxben. Min svärmor brukade baka liknande men sporrade två jack i varje så att det liknade kammar. Hon kallade dem för anisbröd, ja egentligen änisbrö´ på brett mål, med tjockt n. Så degen kryddades alltså med anis, vilket hon också brukade göra med jultunnbrödet.

Jag brukar baka saffransbullar tidigt i december så när de börjar ta slut får pitepojkarna ta över. Julens kakfat brukar vara stort, så dessa mindre mastiga bullar orkar man hellre med då. Vill du baka saffransbullar, tycker jag du ska testa mitt bästa recept, de blir aldrig torra. Så saftiga och goda. HÄR finns det receptet.

Pitepojkar – Norrbottens munkar. Anisbröd – munkar som kammar.

Receptet är väldigt enkelt.

Pitepojkar/anisbröd

Gör en vanlig vetedeg och tillsätt 2 msk anis för en deg på 5 dl mjölk. Låt den jäsa ordentligt och kavla ut till en kaka 1/2-1 cm tjock. Sporra 3 cm breda remsor och dela på längden så de är avlånga. För byxorna, sporra ett jack på längden så de två bitarna sitter ihop som ett byxpar. För kammar, sporra två jack på tvärsen. Låt dem ligga och jäsa en stund och fritera sedan i kokosfett på ganska hög värme. Enklast att testa med en liten degbit. När fettet bubblar runt degen och den flyter upp är det rätt temperatur. På min platta som går till max 12 hade jag på 10 efter uppvärmning på max. Vänd munkarna i kastrullen när de är ljusbruna och fritera klart på andra sidan. Lägg sedan upp med hålslev och strö över socker. Ska munkarna frysas är det bättre att sockra efter upptining i micron, medan de är lite varma.

Jag hade ingen anis hemma, så jag valde istället nymortlad kardemumma, både i degen och att strö på tillsammans med sockret. Kokosfett ersatte jag med rapsolja. Det går, men oljan ska egentligen inte hettas upp så hårt.

Imorgon kommer ett nytt recept och vidare till julafton. På juldagen avslutas tävlingen om fröer, se gårdagens inlägg.