Hur får jag dagliljorna att blomma?

Anneli frågade, så här kommer mina tips. I många år ville inte mina dagliljor blomma, men då hittade jag lösningen. Det var att gödsla flera gånger på försommaren med kornad hönsgödsel. Men det kan vara mer att tänka på. Anneli har gödslat och fått stora kraftiga plantor, men de blommar inte ändå. Hon har lätt lerjord och det är ju bra. Sådan jord håller näring och fukt bra, men skulle det ändå vara torrt försämras blomningen. Så vattning kan vara bra. Det tredje jag tänker på är att dagliljor inte ska planteras djupt, utan med rothalsen nära jordytan. Just därför gödslar man med korn av något slag, då ex kompost eller stallgödsel gör att jordytan sakta höjs år från år. Hoppas nu att detta tips funkar för Anneli och er andra! Två av mina blomvilliga dagliljor kommer här som exempel ( bägge finns att köpa nu i Salsåker).

Daglilja ´Crimson Pirate´

För några år sedan skrev jag en artikel om dagliljor hos Bitte i Örnsköldsvik. Den finns att läsa i tidningen Trädgård Norr https://gladigront.se/las-min-artikel-i-tradgard-norr-dagliljor-i-ovik/. Om tidningen inte längre finns att köpa går den att låna på biblioteket.

Tillägg: Dagliljespecialisten Bitte påminde om att delning av dagliljor kan också behövas för att få blomning. Tack!

Saffransgul daglilja med jätteblommor

Övermogna bananer blir smarrig chokladbanankaka!

Numera kastar jag aldrig bananer utan sparar i frysen till denna smarriga kaka. Ibland tillsätter jag hackad choklad, och med en glasyr av choklad blir den riktigt lyxig, men kakan är väldigt god som den är. Riktigt mycket kakao i smeten gör sitt till.

Chokladbanankaka

Chokladbanankaka 200 gr ca 20-30 min


3 ägg
1,5 dl rårörsocker eller strösocker
100 g smör, smält
1 tsk malen ingefära
1 msk vaniljsocker
3/4 dl kakao
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
3 väl mogna bananer, även sparade i frysen går bra. Tinade förstås.

Ev glasyr: 100 g mörk choklad, lite rårörsocker

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt och blanda ner smöret. Tillsätt ingefära och vaniljsocker. Tillsätt blandningen tillsammans med mjölken. Mosa bananerna och rör ner den siktade kakaon. Blanda mjölet med bakpulver och bikarbonat och blanda ner det utan att vispa onödigt mycket. Rör ner bananblandningen. Grädda i smord och bröad form. Dubbel sats gräddar jag i liten långpanna. Grädda så lagom att kakan blir saftig och inte torr. Glasera ev med smält choklad och strö på rårörsocker.

Tänk vad gott det kan bli av gamla bananer som sparats i frysen!

Vilken stor persikoskörd det blev i år! Och det i Norrland.

För någon vecka sedan var persikoskörden klar förutom ett 10-tal kartiga hängande inunder. Jag brukar plocka persikorna allt eftersom när de är mogna och saftiga. Klart de är goda då!

Mogna persikor 17 juli och ända in i augusti.

När jag plockat 200 st tappade jag räkningen. Sedan blev det 53 st till…

Lätt att odla persikor!

3 kok av härlig persikomarmelad med vaniljstång har jag gjort. Fast jag häller dyrbarheterna i små burkar så det räcker länge. Jag skållar fort i kokande vatten och drar av skalet. Kokar i lite vatten och plockar sedan bort kärnorna. Tillsätter lite socker och innehållet från vaniljstång och även själva stången klippt i bitar, kokar lite till och låter stå över natten för att dra all smak ur vaniljstången. Dan efter kokar jag upp och tillsätter Melatin (geleringsmedel). Dessutom har jag frusit in i bitar (med skal) för att baka min fina persikokaka i vinter. Och vi har ätit tills vi var mer än nöjda.

Persikomarmelad – finns det nåt godare?

Eftersom mitt träd står i växthuset mognar frukten tidigt. När trädet blommar i april slår jag igång värmefläkten eftersom blommorna inte tål under 5 grader. En natt glömde jag fläkten så massor av blommor dråsade, men många fanns det kvar, bevisligen! Hade jag gallrat frukterna bleve de kvarvarande förstås större. I Billsta, Själevad vet jag ett persikoträd som mår prima ute vid en lagårdsvägg. Men blommorna måste skyddas noggrant med fiberduk. Så persikoträd kan rekommenderas, åtminstone i zon 5. Både för blomningen i mörkrosa och den härliga frukten!