Minns i november… Afrikas blå lilja

Nu står alla krukor med Afrikas blå lilja, Agapanthus, inomhus. De som vissnat har jag klippt ner, de andra får behålla bladen ett tag. Snart ställer jag in dem i matkällaren där det blir så svalt som 4 grader under vintern. Det sägs att den låga temperaturen är viktig för blomningen. I somras klämde jag ihop alla värmeälskande krukväxter på sommarstugans solsida, då jag ännu inte har något växthus där (fast det är på gång). Det blev en medelhavshörna med passionsblomma, citrusväxterna Calamondin, citron och kumquats, en liten bananplanta, pelargoner ( som egentligen kommer från Sydafrika), körsbärstomater och så den söta rosenskäran och andra sommarblommor. Alla blåa krukor jag kunde hitta gav lite mer medelhavskänsla.

Medelhavshörnan
Medelhavshörnan

Några vita Agapanthus har jag också men de blåa är favoriter. Varje liten blomma är ett underverk och när alla blommor vissnat blir det en boll med fina frökapslar.

Afrikas blå lilja
Afrikas blå lilja

Den ljusgula rosenskäran blev en favorit förra sommaren, så den kommer jag att fortsätta med varje år. Jag återkommer till det igen – visst är det fint med ljusgult och blått!? Håll koll på söndag, då kommer tävling om en härlig chokladbok!

Rosenskära , Cosmos bipinnatus ´Sunset Yellow´
Rosenskära , Cosmos bipinnatus ´Sunset Yellow´

 

 

Lingonspecialare

Den sista lingonskörden torkade jag till stor del. Bra att slippa köpa torkade bär,  när jag vill ha bär i surdegsbrödet. Och lingon sägs ju vara så nyttiga. Man lär till och med bli smal av dem och lingonpulver säljs dyrt. HÄR  kan du läsa om det. Som vanligt torkade jag i min fina torkapparat. Det går bara bra men de mindre bären torkar fortare och då får jag lägga tid på att hålla på och rensa ut dem flera gånger. Med många liter bär kvar att ta hand om testade jag istället att mixa bären och torka smeten i ugnen.

Lingon i torkapparat
Lingon i torkapparat

Jag bredde ut smeten tunt på plåt med smörpapper och torkade i varmluftsugn i 40 grader. Sedan var det enkelt att dra bort smörpapperet och de tunna lingonplattorna rullade jag ihop så får de ligga framme och eftertorka. Nästan som julklappspaket. Sedan ska det bli lingonpulver som kommer till användning för jultryfflarna. Får se om jag näns använda det också till filen och smoothies.

Lingonplattor
Lingonplattor

Lingonplattorna liknar fruktläder som jag provade att göra förra hösten av jordgubbar och äpplen. Gott naturgodis. HÄR är det receptet. Lingonplattorna är rätt så sura, så jag provade en variant ihopmixat med samma mängd äpplen, liknande fruktlädret. Godast blev det när jag kryddade den blandningen med kanel. Smörpapperet blev vackert mörkrosa av lingonen så jag spar det till inslagning av julgodis.

Inslagspapper med lingonfärg
Inslagspapper med lingonfärg

 

Kastanjestaket både sommar och vinter

Detta är ett äldre inlägg, vi säljer fortfarande kastanjestaket och aktuella priser finns under fliken Kastanjestaket längst upp på denna sida. Välkommen med beställning!

Vårt nya kastanjestaket hann bli lite som jag tänkt redan i somras. Det behövs inte som avgränsning utan är enbart en dekoration. Klematis och luktärter kom igång bra och kröp sidledes längs staketet som är bara 90 cm högt. Den som ska hindra rådjur väljer högre förstås. Ett vanligt staket skulle jag aldrig skaffa i onödan, det finns annat trädgårdsjobb än att skrapa färg och måla. Och roligare! Det här staketet behöver inget underhåll och sägs hålla i 15 år. Sånt passar mig!

Vårt nya kastanjestaket med luktärter
Vårt nya kastanjestaket med luktärter

Klematisen ‘Multi Blue’ verkar trivas där den växer i djup sand tillsammans med rosorna. Får klematis bara riktigt djupt och väldränerat klarar de flesta vinterkylan. Den nya riktigt mörklila klematisen ‘Negritjanka’ kommer att bli urtjusig mot rosorna olika rosa nyanser. Mer mörklila blir det med de nya brunnävorna, Geranium phaeum ‘Raven’.  Så mörka att de nästan är svarta.

Storblommig klematis ´Multi Blue´
Storblommig klematis ´Multi Blue´

Inte hade jag tänkt på att staketet blir fint på vintern också när det ligger snö på varje pinne. Staketet finns också i en tätare variant – och dyrare – som jag inte tycker det finns anledning att välja. Men så säljer vi mest av den här varianten med 7-8 cm mellan pinnarna som finns i flera höjder. Katalogen för nästa år kom i veckan. Priserna är desamma, bland de lägsta i Sverige på staketet och för dig som kan hämta ut hos BillaBlom blir fraktpriset riktigt lågt om vi tar samtidigt som vår ordinarie leverans. Så beställt i tid om du vill vara med. Kastanjestaket i vinterskrud

Kastanjestaket i vinterskrudSå här såg det ut förra veckan när det kom rejält med snö i Salsåker. Här hemma i Överbilla har vi knappt någon snö alls. Lustigt nog är det mer söderut. Ja, och så längre norrut, man har ju hört om orter som fått en meter snö. Fram med lovikkavantarna – vintern är här!

Vinter i Salsåker, som tur är sitter ingen hund i kojan och huttrar
Vinter i Salsåker, som tur är sitter ingen hund i kojan och huttrar!