Solnedgångsrabatten 2016

Jag hade mina planer, det skulle spraka av färger med dahlior i orange och lite gult, lejongap i orangerött och gladiolus i purpur, cerise och orange. Och den mörka blodamaranten, Amaranthus cruenthus, skulle bryta av.

Blodamarant
Blodamarant

Amaranten blev fantastisk. Den är ettårig och plantorna var inte särskilt stora när jag satte ut dem men växte på sig fort. Snygg form, tuff färg och mörka blad. Som tänkt. Bara det att det var så torrt nere i rabatten och vi fick bevattningsförbud, så de färgsprakande gladiolusarna stod still och en del hann inte ens slå ut. Tänk med cerise och orange mot dessa amaranter! Tydligen är blodamaranten nöjd med torka, så då vet jag det.

solnedgangsrabatten-2liten
Försök till solnedgångsrabatt

De orange dahliorna var låga och mer som tomteröda och bladen var lika mörka som amaranternas. Ibland får man annat är man betalar för, åtminstone på Lidl…Så det blev för mörkt. Men visst blommade de. Och de låga orangeröda lejongapen skötte sig hela sommaren. Det som hann bli var absolut snyggt var för sig, men för mycket mörkt blir inte bra, som ett svart hål. Amaranten behöver färgglatt sällskap.

solnedgangsrabatten-3liten
Blodamaranten gör sig med färgglada grannar

Nu har det mesta frusit bort, bara några dahlior har jag tagit vara på. Gladioluslökar är så billiga så de är inte lönt att ta upp, knappt ens dahliorna. Amaranten har jag sparat som frö och nästa år gör jag ett nytt försök med solnedgången.

Tävling om chokladbok

En annorlunda receptbok med den mest älskade ingrediensen – choklad – kan du nu vinna. I boken Chicolat på förlag Lava får vi följa Sofia Rydemalms liv från det att hon blev galet förälskad i en fransman och följde honom till en imagepytteliten ö utanför Bretagnes kust. I boken berättas om deras liv på denna ganska avsides ö, och när de startar en chokladfabrik. Allt varvas med härliga bilder, chokladrecept och turisttips för den som vill besöka ön. De mest lockande recepten för mig är chokladpavlova och glutenfria vit choklad-muffins. Matbröd med choklad låter inte heller dumt.

Vill du tävla, klicka bara in på fliken Tävling och svara på en superenkel fråga!

Örnsköldsvik och Las Vegas – vissa likheter

Kvällstid är det vackert nere vid hamnen i Örnsköldsvik. Våra diskuterade nybyggen lyser nere vid hamnen tillsammans med sådant från äldre tider. De rosa byggnaderna i mitten, kallade Arken, har inte föranlett mycket diskussion, däremot Elite Hotel, till höger i bild, som av en del ansågs opassande i stadsbilden. Som en stor cigarettask bryter det av mot gammal bebyggelse. Hotellets fasad skiftar i gråa nyanser och är inte så kul dagtid, men så här på kvällen i blå belysning, är det väl snyggt. Och man vänjer sig. Däremot kommer jag nog aldrig att gilla Pippi-huset, Ting 1, uppe till vänster i bilden. Dagtid ser man balkongerna som hänger utanpå och värre, färgerna, knallrött och knallgult och illgrönt om vartannat. Från en insändare i ortstidningen: “Häromdagen åkte jag med min bil från Sund över Varvet, då vyn över vår vackra (var vacker) stad visades för mina ögon. Den första och överskuggande, var bilden över staden, det förskräckliga Ting1. Huset totalt dominerade stadsbilden. Vår vackra kyrka försvann i skymundan i skuggan av Ting1.” Men kvällstid är det okej.

Örnsköldsviks hamn med Elite Hotell
Örnsköldsviks hamn med Elite Hotell

De gamla hamnkranarna som var i full fart på 1970-talet och framåt för lossning av björkmassaved från Sovjetunionen för massafabriken MoDo:s behov, får symbolisera gamla tider. De är inte ens vackra på kvällen, tycker jag, men visar på en viktig epok för hamnen. Kommunen la ett flertal miljoner på restaureringen. Man värderar pengar olika, beroende på vad det gäller. De miljonerna hade gjort gott i budgeten för skola, vård och omsorg.

Hamnkranarna i Örnsköldsvik
Hamnkranarna i Örnsköldsvik

Nu tänker jag på Las Vegas, skillnaden kvällstid och dagtid. Det är ju öken runt om så dagtid när man inte ser neonljusen är det inte alls snyggt, bara en klick höga byggnader av olika slag mitt ute i torkan. Det mesta är grått och tråkigt. Men på kvällen! Jag är nog lite barnslig, för det är så kul att åka runt och se alla lysande underverk. Hotellen har olika teman som Luxors pyramid från Egypten, Eiffeltornet från Paris, Caesars Palace från Italien, Treasure Islands piratparadis, ja här lyckas man återskapa vilka spektakulära miljöer som helst!

Las Vegas Paris
Las Vegas Paris

Hit kommer många för att gå på show, eller att spela bort sina pengar – inte alla är lyckliga här. Antastas man av speldjävulen är det nog bäst att hålla sig härifrån. Mina kaliforniska släktingar tyckte inte att det här var ett bra ställe att besöka, men det är så vansinnigt så bara därför är det kul.

Show i Vegas
Show i Vegas

Det är inte alls dyrt att vara i Las Vegas, när vi varit där har vi bott på ett casinos hotell, casinon finns överallt, inte bara på de tjusigaste lyxhotellen. Det är alltid väldigt billigt att bo för de hoppas att man ska spela bort sina pengar förstås. Ett boende för den som har karaktär i det sammanhanget alltså. Att äta på casinots restaurang kostar inte många dollar, och då handlar det om jättebufféer a´ la America! Ännu billigare blir det om man skaffar spelkort. Men nog billigt ändå…

Spel och dobbel i Las Vegas
Spel och dobbel i Las Vegas

Jag slösade bort  fem dollar för att prova en apparat jag inte förstod mig på. När jag frågade en dam bredvid hur det funkade fick jag inga vidare svar. Hon tyckte nog det var dumma frågor. Det finns inga fönster i casinot, för man vill ju att folk ska spela dygnet runt, vilket de gör.

Vackra vattenfall och vattenlandskap - allt fejkat
Vackra vattenfall och vattenlandskap – allt fejkat

Massor av härliga resebilder trängs i datorn, så när jag får tid blir det mer. USA är ett land med underbar natur med många nationalparker, trevligt folk, värme och sköna stränder och häftiga urbana miljöer. En hel del intressanta kulturella skillnader ser man också. Det finns många fattiga – och många vansinnigt rika, brottslighet, som även vi råkat ut för en gång och även så otroligt väluppfostrade och hjälpsamma amerikaner.

Ikväll startar tävlingen om en läcker chokladbok. Info kommer under fliken Tävling.