Spara bär och frukt med torkning m fl goda recept.

Härliga tider, nu när bär och frukt mognar sort för sort! Först ut här, var bigarråer och persikor. Vi fick ca 25 l stora bigarråer som åts i massor varje dag. Sedan satt jag med det tidskrävande jobbet att kärna ur för att kunna torka dem. Först i ugnen och sedan får plåtarna torka klart i uterummets solvärme. Så nu har jag ett förråd av de allra sötaste bären för att blanda i müsli. Tänk att naturen kan producera av sig själv en sådan koncentrerad sötma! En del av bären gjorde jag körsbärlikör av, jag lägger på burkar och häller över rejält med socker och rom (el annan sprit) tills det nästan täcker. Skakar burkarna ibland. Här behåller jag kärnorna för de ger så god mandelsmak. Går också att kärna ur bären och lägga med kärnorna i burken.

Persikorna kom strax på, drygt 150 st har vi fått, men de har mognat successivt pga den svala sommaren, så vi har hunnit äta många. Det överblivna har jag skurit i bitar och frusit in för vinterns goda periskokaka. Receptet finns HÄR. I år hade jag inte tid att koka marmelad. Det receptet hittar du HÄR.

Dignande persikoskörd

Nu är körsbären ´Berit´ och chokladkörsbären välmogna. De är sötsyrliga men passar perfekt till romkörsbär. År det regnar mycket blir de också stora. Och nu har en del fått hänga riktigt länge under nät och fiberduk. Utan det hade fåglar knyckt allt.

Inte alla har körsbär, men vinbär finns i många trädgårdar. De går också att torka utbredda i uterummet. Sak samma med blåbär och lingon. HÄR finns tips för det. När bären är torkade klart kan man mixa till pulver, som man annars köper för dyra slantar. Sedan finns det många andra bär att torka: bärhäggmispel/saskatoon, blåbärstry, mullbär, berberis, aronia. Uterummets bord brukar bli ockuperat av bär under hösten. När du torkat svartvinbär kan du baka mina supergoda cookies! Recept HÄR.

Torka bär på myggnät, myggfönster

Längre fram kommer äpplena som får lufttorka på min nya fina torkställning som gärna får stå framför kaminen i höst. Bilder kommer när det är dags. Mycket ringar finns ännu på lager, men det är inget problem med åtgången, det ordnar barnbarnen.

Torkade äppelringar

Det finns små torkapparater med en elfläkt, men de rymmer så lite så jag väljer bort sådana. Och allra bäst när man kan lufttorka så sparar man på elen. Vissa bär måste dock först torkas i ugnen en del, t ex körsbär, saskatoon, aronia och gyllenbär(Physalis). Körsbär och gyllenbär kör jag först på 100 grader ett tag innan de får samma temperatur som övriga bär, 40-50 grader. Annars tar det väldigt lång tid. Och varmluft är bra om man har en sådan ugn.

Godaste sötaste Physalis i hemgjord självvattnande kruka! Några tips!

Physalis, gyllenbär, blev så goda ifjol så jag tog vara på frön och har nu många plantor med frukter på g! Delikata som färska och otroligt goda som torkade! Så här får du några tips om du också vill ha godingarna.

Lättodlade söta gyllenbär, Physalis grisea. Fjolårets frön grodde bra!

Välkommen till alla er nya läsare! Tyvärr har jag haft lite tid att blogga på slutet pga flytt och renovering, men här på bloggen finns massor att läsa av inlägg från 10 år. Bara att söka i kategorier eller med sökrutan. Och mer kommer framöver. Nu om Physalis!

Torkade physalisbär- en läckerhet!

De behöver sås i god tid, har du inte gjort det – köp plantor. I år odlar jag alla mina plantor i krukor i uterummet eftersom denna sort släpper bären när de är mogna. I växthuset blev det för rörigt eftersom jag inte har golv där. En del släpper inte bären, men dessa är godast, tycker jag. Min plantor har redan en del bär men krukorna är så trånga!

Bär på Physalisplantan

Jag skaffade ytterkrukor från IKEA, Förenlig 24 cm diameter, ca 5,5 l stora. Samlade kottar att ha i botten istället för lecakulor. Ca 5 cm i botten. Ovanpå dem la jag en bit Mypexväv. Den släpper igenom vatten men jag klippte några hål för att rötterna lätt ska ta sig igenom.

IKEA-kruka blir självvattnande

Jord ovanpå duken och så bara att plantera. Jag använder favoriten Vår egen jord som är formstabil då den innehåller lecakulor.

Hemgjord självvattnande kruka

Eftersom plantorna stått trångt behövdes några klipp i rötterna för att de inte ska fortsätta snurra runt runt. Så gör jag för övrigt även med träd och buskar.

Klipp i rötterna före plantering

Efter plantering vattnar jag så jorden sluter tätt runt rötterna. Sedan får jag se upp för övervattning eftersom inga hål finns i krukan. Varje gång måste jag känna på jorden så att den börjat torka till i ytan, innan jag vattnar mer. Man kan också borra några hål precis i överkant av kottarna. Då måste krukan stå på fat.

Physalisplantan har fått en stor kruka och ska ge en fin skörd!

I många månader ska nu jag och barnbarnen få festa på dessa goda bär! Och om jag vill går det att övervintra någon planta inomhus, så behöver jag inte så nytt nästa år.

Frukt i norr – odling och beskärning. Dags för anmälan till kursen!

Vill du vara med är det hög tid för anmälan! Det är troligen sista året jag Monica Söderström, kör kursen i Örnsköldsvik eftersom vi ska flytta, så passa på! Vecka 12 bör vi starta för att hinna med 5 ggr innan det blir för sent att beskära. Kursen innehåller både teori och praktik.

Det är så enkelt och så kul att odla egen frukt, nu när det finns många nya sorter för oss i kallt klimat. Tänk när hösten kommer och du får plocka egna läckra närodlade ekologiska frukter, provsmaka olika sorter, äta upp en del direkt, och lagra andra minst fram till jul. Få så mycket över att frysen och källaren fylls med äpplen, päron, plommon, körsbär och kanske persikor – om de inte äts upp direkt! Du får lära dig om bra och härdiga sorter, rätt plantering och odling i våra trakter, beskärning för frisk och god frukt. Teori och praktik. Snitteknik, välja bästa beskärningstid, uppbyggnadsbeskärning, underhållsbeskärning, sjukdomar mm. Kompendium ingår. Varje vecka läser vi på lite hemma så hinner vi mer. Extra praktik är tillagd så ni hinner bli säkra.

Jag lär dig att sköta dina fruktträd!

Det blir 5 måndagkvällar kl 18.30-21.00, kostnad inkl kompendium 1 500 kr. Plats Domsjö EFS. Start mån 21/3. Kan bli uppehåll någon måndag kring påsk. Välkommen med, det brukar bli en trevlig grupp med motiverade deltagare! På bilden från tidigare år ser vi samarbete och fundering kring ett äppelträd.

Beskärning med teamwork sista kurskvällen

Ring gärna mig Monica för mer info 0736-372212. Jag är certifierad fruktträdsbeskärare med Grönt kort från RST och kontaktperson för Svenska Pomologiska sällskapet. Mer info under fliken Kurser HÄR. Anmälan till Sensus HÄR

´Melba´ ett av de godaste äpplena
Svensk frukt och bär är godare och innehåller mer antioxidanter än import

Du som bor långt ifrån kan få lite kunskap genom att läsa mitt tidigare inlägg HÄR. Och du som tänker deltaga i kursen kan börja här med att läsa på lite.