Det finns plommon – och så finns det persikoplommon.

Nu är den härliga tiden för plommonskörd! Några sorter som inte mognat än är ´Experimentalfältets sviskon´ och så det spännande persikoplommonet ‘Mi Tao Li’. Det senare med små gulröda toppiga kartar som verkar ta tid på sig. 60 gr stora ska dessa klotrunda persikoliknande kinesiska plommon kunna bli, så de behöver mycket mer tid. Å så spännande att få smaka första gången!

Persikoplommon Mi Tao Li, inympat på Czar.

Av min gamla sort ´Czar´ äter jag kring 20 st saftiga söta mogna varje dag. Har svårt att tro att det finns godare plommon, men får i år prova mina första Experimentalfältets Sviskon. Jag minns att läraren på trädgårdsutbildningen tyckte det var den godaste så få se om den slår Czar.

Experimentalfältets sviskon

På ett äldre träd av sorten ´Sinnika´ får jag otroliga mängder. Tyvärr är det små plommon, även efter gallring, men söta och goda. Bara för att äta, för det tar eviga tider att skålla, ta bort skalet och kärnorna och koka något med så små. Fördelen med denna sort är att den är mycket härdig, så längre in i Norrland går den också bra.

Sinnika, små och söta plommon

Vilken stor persikoskörd det blev i år! Och det i Norrland.

För någon vecka sedan var persikoskörden klar förutom ett 10-tal kartiga hängande inunder. Jag brukar plocka persikorna allt eftersom när de är mogna och saftiga. Klart de är goda då!

Mogna persikor 17 juli och ända in i augusti.

När jag plockat 200 st tappade jag räkningen. Sedan blev det 53 st till…

Lätt att odla persikor!

3 kok av härlig persikomarmelad med vaniljstång har jag gjort. Fast jag häller dyrbarheterna i små burkar så det räcker länge. Jag skållar fort i kokande vatten och drar av skalet. Kokar i lite vatten och plockar sedan bort kärnorna. Tillsätter lite socker och innehållet från vaniljstång och även själva stången klippt i bitar, kokar lite till och låter stå över natten för att dra all smak ur vaniljstången. Dan efter kokar jag upp och tillsätter Melatin (geleringsmedel). Dessutom har jag frusit in i bitar (med skal) för att baka min fina persikokaka i vinter. Och vi har ätit tills vi var mer än nöjda.

Persikomarmelad – finns det nåt godare?

Eftersom mitt träd står i växthuset mognar frukten tidigt. När trädet blommar i april slår jag igång värmefläkten eftersom blommorna inte tål under 5 grader. En natt glömde jag fläkten så massor av blommor dråsade, men många fanns det kvar, bevisligen! Hade jag gallrat frukterna bleve de kvarvarande förstås större. I Billsta, Själevad vet jag ett persikoträd som mår prima ute vid en lagårdsvägg. Men blommorna måste skyddas noggrant med fiberduk. Så persikoträd kan rekommenderas, åtminstone i zon 5. Både för blomningen i mörkrosa och den härliga frukten!

Mina godaste cookies med egna torkade svarta vinbär och vit choklad. Recept här och tips om att torka bär!

Snart mognar vinbären så jag använder fjolårets torkade i baket. Blir så gott med syrligheten. När de är slut är det enkelt att torka mer av årets. HÄR är inlägget om att torka bär. Funkar för många sorters bär. Och HÄR är receptet till supergoda cookiesen. Uteslut bara saffran och tillsätt en näve torkade vinbär. Andra torkade bär går förstås också bra. Och lite extra grovhackad vit choklad i smeten skadar inte…

Cookie med torkade bär och vit choklad