Hur bra gror mina egna frön av bondbönor, ärter och chili?

Ifjol fick jag så stor skörd bondbönor att jag kunde ta undan en del till utsäde. Även så de goda ärtskidorna sugarsnaps. Nu ska jag testa om de gror, för att annars köpa nya fröpåsar.

Egna frön av bondbönor, sugarsnaps och chili

Bondbönor och ärter har jag aldrig prova att spara som frö, så jag är tveksam om detta är bra frön. Ärtorna har skrumpnat mycket och bondbönsfrön jag köper brukar vara gröna och fina. Men försöka duger. Istället för att provså några på blött hushållspapper som vanligt tänker jag prova att odla skott, så får jag ut något av provet också, om de gror. Bondbönsskott har jag aldrig provat. Tro om det är lika lätt som att odla ärtskott? Någon som har provat? Chilifröna behöver jag inte testa, de gror alltid, lika som tomatfrön. Av snyggaste chilisorten ´Jamaican Bell´ finns många frön, så dem ska jag dela ut bland er läsare. Inlägg om det kommer under veckan, för nu är det det är dags att så chili. Bra för er som är så sugna på att få starta upp odlingen!

Jungfruhirs, Panicum virgatum ´Fontaine´ och tandpetarsiljan, Ammi visnaga ´Green Mist´hade jag mängder av i somras. Så bra till buketter. De ska inte sås så här tidigt men ett test gör jag. Lyckas det inte blir det köp här också. Jag bara måste ha dem! I buketten finns bägge två. De runda är tandpetarsiljan och de hängande med små frön är jungfruhirsen. Visst är de fina!

Kasta inte julblomman tuvvaktelbär- den blir en fin marktäckare i trädgården!

När man städar ut julen kan det hända att man kastar julblommorna. Men flera av dem går att spara och plantera ut i sommar. Tuvvaktelbäret, Gaulteria procumbens, är en av dem. Så fin i höstkrukor utomhus och jag vill alltid ha några i julfönstret. Lite som lingon med sina röda bär och blanka, läderartade, mörka blad. Mina plantor har växt på sig bra, fast de har förstås fått lite extra omvårdnad eftersom jag vill klara dem tills de går att plantera ut. En bra vinterkrukväxt eftersom de inte kräver mycket ljus.

Julblomman Gaulteria är en fin marktäckare i trädgården.

Tuggummibäret skulle jag kalla den, för bären är ätliga och smakar lustigt nog som Jenka-tuggummi som man minns från ungdomens dar! Jag har hittat uppgifter på att man förr använde växten till just tuggummi och även tandkräm. Men tänk på att de plantor vi köper som krukväxt kan vara hårt besprutade, smaka bara ett bär så du får känna igen smaken.

Jenkasmak på tuvvaktelbär

Vid ett studiebesök i östra Kanada såg jag den utplanterad. På odlingen nära Quebec brukar det bli 2 m djup snö, så den får bra skydd. Gaulteria växer ju vilt i östra Nordamerika och användes av indianerna som medicinalväxt. Bladen innehåller metylsalicylat som har kopplingar till acetylsalicylsyra som finns i Treo m fl värktabletter. HÄR finns mer info om hur bladen använts, men inte värt att experimentera själv. Hos Alternativ .nu finns mera info.

Krukväxt som är perenn trädgårdsväxt

Den vanligaste, Gaulteria procumbens, som vi köper i kruka till jul, är den tåligaste och ska klara sig i zon 4. I tidningen Trädgårdsamatören skriver kunniga Brita Johansson om den. Hon har en enastående fantastiskt vacker trädgård med vintergröna växter, som barrväxter och ljung och hon har även provat många olika Gaulteria, som faktiskt hör till ljungsläktet.

Tuvvaktelbär trivs bra inomhus i det svaga vinterljuset

Förra våren satte jag ut en planta som överlevt julen. Denna vår blir det kul att se om den klarat vintern här. Den trivs i lågt pH och ganska skuggigt läge. Plantan är vintergrön så en täckning med granris är nog nödvändigt om solen kommer till medan marken är frusen. Väldränerad, fukthållande och gärna grusig jord med inblandning av torv rekommenderar Brita. Den sprider sig med underjordiska utlöpare och kan bli en fin marktäckare. I juli kan man föröka med sticklingar av årsskott. En riktigt rolig marktäckare jag inte var medveten om tidigare. Och kanske det kan växa så bra att det finns någon planta att sätta i kruka och ta in nästa jul!

Billig och god soppa med potatisgnocchi och kyckling – bra efterjulsmat!

En soppa är alltid bra om man så här efter julen har fått i sig för mycket kalorier och börsen dessutom gapar tom. Gnocchi har italienskt ursprung och kan ersätta pasta. Då känns det bra att använda egen ekologisk potatis istället för att köpa pasta utomlands ifrån. Gnocchin tar en stund att göra men satsen räcker till flera måltider. Vi hade överbliven kokt potatis som fick en ny twist. Den färdigkokta gnocchin är också väldigt god som stekt till kött. Kan ersätta pommes frites, tycker jag.

Du behöver:
2 Kycklingbröstfiléer
Kycklingfond
salt, peppar
900 g potatis
2 ägg
ca 3 1/2 dl vetemjöl
valfria grönsaker
gott bröd

Kycklingsoppa med potatisgnocchi

Kycklingsoppa med potatisgnocchi 3 portioner

Potatisgnocchi:

Koka 900 g potatis, jag väljer gärna Amandine
Skala och pressa eller mosa potatisen (kall rivs) och blanda med
2 ägg, 1 tsk salt och 3,5 dl vetemjöl.

Koka samtidigt 2 kycklingbröstfiléer i vatten så att det täcker. Ta upp när den är klar och låt svalna. Sila ner buljongen i den gryta du vill servera ur och smaksätt med kycklingfond och lite peppar, jag valde cayennepeppar.

Koka upp saltat vatten för gnocchin.

Under tiden rulla ut degen på mjölat bakbord till 2 cm tjocka rullar och klipp dem i 2 cm bitar. Tryck till med en gaffel i varje blir det ett fint mönster eller gör bara en rand med skaftet på en bordskniv. Koka bitarna i omgångar i det saltade vattnet. När de flyter upp är de klara. Ta upp med en hålslev och lägg i ett durkslag. Spola med kallt vatten, låt rinna av och häll ut på en bricka.

Tillsätt grönsaker du har till hands, jag hade
strimlad purjo och
egna bondbönor från frysen
1 liten burk majskorn.
Koka en stund och skär under tiden
kycklingen i jämna kuber och tillsätt den tillsammans en del av gnocchin. Behövs mer buljong är det bara att tillsätta mer vatten och kycklingfond.
Du får mycket gnocchi över att frysa in och ta fram som snabbmat.

Ett gott bröd till, så är en god och billig måltid färdig. Vårt favoritbröd är hemgjort vitlöksbröd. Bara att bre på vitlökssmör och rosta i ugnen. HÄR finns det receptet. Jag brukar göra en större sats vitlökssmör och ha i kylen, så går det fort att göra sig ett bröd när man vill.