Glad idag! Nyårspresent!

Jag har gett mig själv en nyårspresent som jag väntat på länge. Ja, det rår jag själv för – att jag fått vänta, alltså. Min gamla Nikon D40 är en bra kamera men inte tillräcklig för mina behov. Sedan gäller det att hitta en så bra kamera som möjligt till ett så bra pris som möjligt förstås. Tung får den inte heller vara och så ett antal proffsiga objektiv behövs. Valet blev Nikon igen, nu D7100 som jag just fått hem. Inget paket med standardobjektiv utan bara kamerahuset, så kan objektiven handplockas.

Ny kamera nikon 7100

Sedan jag gick fotokurs har jag önskat mig ett makroobjektiv för alla blombilder och nu har jag äntligen ett Tamron 90 mm som ska ge pangbilder. Passar också för landskap och bröllopsbilder. Jag kostade på VR, vibrationsreducering, så jag får skarpa bilder även när jag undviker blixt i svagt ljus och ibland är det bökigt med stativ. För er som har följt mig vet ni att jag för fyra år sedan blev jag skadad i en otäck bilolycka – det blev även kameran. En väldig smäll var det då till och med en penna inuti kameraväskan blev smulor. Försäkringspengarna räckte bara till kamerareparation och nytt objektiv, men ingen ny blixt. Den inbyggda blixten är ganska kass, så därför använder jag den sällan. Men en bra blixt är också på väg. Så småningom ska det också bli ett ljusstarkt zoomobjektiv. Det betyder att bilderna på bloggen torde få ett lyft, fast inte än. Först ska jag noggrant läsa igenom bruksanvisningen och inte bara köra igång som när förra kameran var ny. Sedan blir ju aldrig…

Nytt år med frön till nytt liv

Frön om något, ger väl hopp om nytt liv. Den som sår ett frö räknar ju med att få se plantan växa och blomma eller ge skörd. Att så ett frö är att tro på framtiden. Så nyårsdagen måste vara en bra dag att titta i frökataloger och planera för sommarsäsongen. De blandas med julgran och nyårsblommor och det begynnande ljuset utifrån.

Nyår frön till nytt liv (2)

Några frökapslar är en rikedom för en trädgårdsodlare. Ofta kan man skörda egna frön och får så många att man kan dela med sig. Det gjorde gårdagens gäst som hade med sig frön till Törnrosas kjortel, som hon brukar ha mängder av.

Nyår frön till nytt liv (1)

Törnrosas kjortel Impectas bildRhodochiton atrosanguineum är en otroligt söt klängväxt, men den måste sås på nytt varje år. Frö finns att köpa bland annat hos Impecta.

Gott Nytt År till alla! Och lycka till med odlingen av livet!

 

 

 

 

 

Bild: Impecta

Saffranspannkaka = lyxrätt av julgröt

Sista dagen med yngste sonen och sambo bjöd de på gotländsk saffranspannkaka med salmbärssylt. Så klart, eftersom hon ursprungligen kommer från Gotland. Nästan hela familjen samlades igen för tredje gången under julen – alltid fattas några – men vi har fått träffa alla. Mannen med maskinerna hade gjort god rotfruktsgratäng som serverades med ett smaskigt rökt lammlår han fått i julklapp (från några hästar – ja han hade hjälpt till med ett vindskydd) Efterrätten kom som sagt från Gotland. Den vill vi äta fler gånger…

Saffranspannkaka med salmbärssylt (1)

Saffranspannkaka 175 grader i ca 30 minuter

Koka risgrynsgröt av 4 dl grötris, 8 dl vatten, 2-3 msk smör, 12-14 dl mjölk och 1 kanelstång. HÄR finns tips för att koka på enklaste sätt.

Blanda gröten med 8 uppvispade ägg, 2 dl socker, 1,5 gr saffran (3 paket) och 100 gr hackad sötmandel. Rör ev ner 2-4 dl mjölk.

Grädda smeten i en långpanna smord med lite matolja. Den här satsen räckte till en ordinär långpanna och en rätt stor ugnsform. Grädda tills pannkakan blivit lite ljusbrun. servera med grädde och salmbärssylt. Sylten är inte lätt att få tag på men björnbärssylt eller hallonsylt blir också bra.