Nya gröna trender

Visst är de nya ljuslyktorna fina, med mönster från monsterans blad, en grön växt som nu är trendig igen. Bladen är stora och blanka och är tacksamma som manschett till buketter. Den kan faktiskt blomma – fast knappast inomhus – och får frukter som ser ut som ett mellanting mellan små ananas och majs. När jag var på Madeira såg jag monsterafrukter på jättestora plantor i en trädgård och fick smaka. De var väldigt söta och goda.
Ljuslyktor med monsterablad

Djungel på gardinenDjungel på gardinen (2)Mycket grönt, frodigt, växande och slingrande har kommit även på gardiner, som dessa jag såg på rean. Gult sägs vara i ropet, men tydligen gick det inte hem, då gardinen nu står i reahörnan. Allt det gröna, däremot, tycker jag om – naturligtvis! Djungelgardinen här är kul, men känns svårplacerad. Modet brukar återspeglas också i trädgården och nu är den naturliga, lite vilda stilen populär. Lite som min trädgård då! HÄR kan du läsa mer om trender 2015.

Keramikvas med veckat mönster red(2)

Keramikvas med veckat mönster (1)De blanka vaserna med grafiskt veckat mönster känns då helt nya, jag minns inte av något liknande. De är inspirerade av japansk papperskonst och dem gillar jag lika mycket som det frodiga gröna. Flera trender brukar finnas jämsides och det mesta är fint, men allt passar inte överallt för det. Vaserna i svart, även träden skulle passa perfekt i vardagsrummet, men man kan inte köpa nytt hela tiden. Det får räcka att fantisera. HÄR kan du titta in i vardagsrummet där de skulle stå. Men jag kunde inte motstå en romantisk reagardin med stora rosa rosor och gröna blad i olika nyanser i akvarellstil. En stil som inte riktigt passar hos mig, men jag har många utrymmen och två hus, så någonstans ska jag kunna få upp den och njuta av rosor varje dag! Ingen bild på den förrän jag hittat ett lämpligt fönster!

Fina filtar i milda färgerFina sköna bomullsfiltar i milda färger, även grönt!, kändes också lockande. De borde väl komma på rean fram mot sommaren. Kanske då.

Alla bilder kommer från en runda på Åhléns. Inget jag har betalt för, utan jag har bara visat sådant jag själv gillar.

Bra med riktig vinter

Inte är jag någon vinterälskare, men för trädgården behövs det riktig vinter. SLU, Statens Lantbruksuniversitet, varnade nyligen för att den varma vintern gynnar allehanda skadedjur och svampsjukdomar. Däremot tar en rejäl tjäle död på mycket elände. När jag i somras hälsade på trädgårdsvännen Susie boende på Gotland blev jag både överraskad och avundsjuk då hon berättade att det aldrig är tjäle där. Ja, hon hade inga mördarsniglar, så då är det mest fördelar. Men Facebookvänner boende söderut har visat bilder på mördarsniglar som nyligen var på gång. Undras om snöstormen till slut tagit knäcken på dem? Ja, jag menar alltså inte att snön tagit knäcken på vännernas ryggar utan att kylan tagit sniglarna…

Rktig vinter

Här har vi haft minus 22 grader som kallast de senaste dagarna och har ett luftigt snötäcke på några dm, det isolerar lika bra som sågspån. Skulle tro att tjälen också är några dm. Alldeles perfekt. På tal om tjäle – när jag skulle bjuda amerikanska släktingar på mat när de var här på besök, ville jag bjuda på något speciellt för Norrland. Det blev tjälknöl, alltså en frusen köttbit som tillagas på låg värme i ugnen över natten. Riktig slow-food som blir ungefär som rostbiff. Jag kallade den frozen in the ground-knob. Jo, dom tyckte det var “different”, även hjortronen. Jag hoppas på besök från några av släktingarna igen och har försökt locka med vinter, skoterkörning och ishotellet i Jukkasjärvi, men de bävar för kylan. Hoppas de kommer i sommar då. R kan du se när vi hälsade på dem förra hösten i Kalifornien.