Tredje Adventstävlingen om fröpaket från Impecta!

Sponsrat inlägg

I den tredje tävlingen blir det frön till mest ätbara godsaker. Info om tävlingen längst ner i inlägget. Mycket enkel! 6 finfina sorter får vinnaren. Först ut är Brytsockerärten ´Half Pint´som är helt perfekt att odla i stor kruka. Bra för den som har balkong men inte trädgårdsland. Bara 20 cm hög och snabbväxande så du fort får goda söta ärtbaljor att knapra på!

Brytsockerärt ´Half Pint´

Kapkrusbär är ju så goda! Plantan blir 75 cm hög och kan odlas inne såväl som ute. Förså redan i februari under tilläggsbelysning, så du hinner få frukter första sommaren. Kan du övervintra plantan inne ger den frukt också andra året.

Kapkrusbär

Rädisor måste vara bland det mest lättodlade. Växer snabbt och dessa blir riktigt långa – 8-10 cm.

Rädisa ´Patricia´

Chilipeppar ´Padron´är måttligt stark – ja, de flesta frukterna, men det kan komma någon enstaka vrålstark också. Ska passa till tapas. Behöver en varm odlingsplats. HÄR hittar du mina såråd.

´Chilipeppar ´Padro´

Rosenböna ger mängder av bönor att använda som brytbönor, eller till och med som torkade borlottibönor. Den blommar dessutom fint i rött och blir 2 m hög.

Rosenböna ´Prizegewinner´

Luktärter vill man väl ha i trädgården eller på balkongen. De är ju inte ätliga men man behöver en fröjd för ögat också. Och god doft för näsan! Denna gamla kulturarvssort har en gudomlig doft! HÄR hittar du mina enkla och säkra såråd för den! Både luktärten, rosenbönan och brytsockerärten förbättrar jorden där de växer, eftersom rötterna på dessa plantor fixerar kväve från luften som blir till gödsel när växterna förmultnat nästa år.

Luktärt ´Fransiscus Cupani´

Vill du tävla så läs under fliken Tävling eller klicka HÄR. Tävlingen avslutas söndag 13/12-2020. Lycka till!

Och nästa vecka kommer ytterligare en tävling!

Saftig mjuk pepparkaka och frosting med brynt smör. Riktig julsmak!

Mjuk pepparkaka går fort att baka jämfört med att kavla småkakor. Samma goda julsmak och så saftig! Med en lyxig frosting av brynt smör och färskost, blir den om möjligt ännu bättre.

Mjuk pepparkaka och frosting med brynt smör

Mjuk pepparkaka m frosting 175 grader ca 30 minuter

200 g mjukt smör
4 dl strösocker
4 ägg
3 dl gräddfil (alt vispgrädde+fil)
4 dl vetemjöl
3 msk pepparkakskrydda
2 tsk bikarbonat

Frosting: Brynt smörkräm
200 g smör
200 g färskost
4 dl florsocker

Garnering: clementinskivor eller lingon eller tranbär

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt gräddfilen ( jag använde överbliven grädde 2 1/2 dl, och 1/2 dl fil). Blanda ihop mjöl, pepparkakskrydda och bikarbonat och rör ner i blandningen. Grädda i en ugnsform 30×40, klädd med bakplåtspapper. Grädda i ca 30 minuter. Prova med en sticka – kakan blir väldigt saftig.

Frostingen: Bryn smöret, låt svalna och ställ i kylen tills det tjocknat. Vispa smöret och florsocker och rör ner färskosten. Bred ut på kakan och låt stelna i kyla innan du skär i rutor. Lägg på garneringen strax innan servering.

Bind adventskransar av klipp från sockertoppsgranen och pynta med hemgjord fusksnö!

Adventkransar kan man inte få för många av. I skogen och trädgården finns mycket material, så jag har faktiskt inte köpt annat än några kvistar eucalyptus. Sockertoppsgran tål bra att man klipper kvistar här och var, 5-10 cm långa. Jag klipper varje år och sommarn därpå växer granen till och inget syns. Små fina barr precis som enris men inte så vassa och fin mörkgrön färg.

Adventskrans av sockertoppsgran

Fusksnö är alltid fint och har man inte hemma är det bara att riva en vit ljusstump på fina sidan av kökets rivjärn. För att “snön” ska fästa sprayar jag först med vanlig hårspray innan jag strör på.

Ljuskrans av sockertoppsgran

En hög med “snö” hällde jag också där släden skulle stå. Och la till fejk-snöbollar och en miniljusslinga.

Binda adventskrans

Jag band ljuskransen på en stomme av oasis sec, den torra varianten av oasis. Det är den lilla kransen i bakgrunden. För att ståltråden jag binder med inte ska skära in i det mjuka materialet, snodde jag först plastremsor runt om och fäste ihop med tejp. Det går bra att klippa remsor ur en vanlig plastpåse. HÄR har jag en beskrivning med några tips för att binda krans. JO.. jag nämnde eucalyptus. Jag använde den till en annan typ av krans. Inlägg om det kommer också.

Ha det fint i advent!