Godare saffransbullar finns inte, men så är det mycket godsaker i. Vanliga lussekatter kan bli torra, men aldrig dessa bullar.
Mina bästa saffransbullar med vit choklad
Saffransbullar med vit choklad 20 st stora 225 grader i ca 10 minuter
2-3 paket saffran 2 dl mjölk 1 dl grädde 50 gr färsk “blå” jäst 1 1/2 dl strösocker 1/2 tsk salt 100 g mjukt smör 1 ägg ca 11 dl vetemjöl special
Bullbak inför advent!
Fyllning: 150 gr mjukt smör ( ja det är rätt, så mycket ska det vara!) 3/4 dl råsocker 100 gr hackad vit choklad uppvispat ägg till pensling hackad sötmandel
Saffran mortlas med en sockerbit och blandas med lite av mjölken och körs i mikron till det är hett. Jästen blandas med den kalla mjölken och grädden, socker, salt, ägg och smöret i klickar. Saffransblandningen tillsätts när den svalnat. Mjölet tillsätts lite i sänder och degen bearbetas i maskin i minst 20 minuter. Lägg över en duk och låt jäsa till dubbel storlek i ca 1 timme. Stjälp upp degen och platta ut den till en avlång platta 1 cm tjock. Bred på smör och strö på råsocker och vit choklad över hela ytan. Vik degen dubbel och skär ut avlånga remsor som du gör ett snitt mitt i, längs med, så det blir två remsor som sitter ihop längst ut. Snurra ihop remsorna till en knut och lägg i pappersformar. Lägg på en bakduk. Ställ till jäsning ovanpå spisen, till dubbel storlek igen och pensla sedan med ägg. Strö på hackad mandel och grädda strax över ugnens mitt i ca 10 minuter.
Nackdelen är med dessa bullar är att de tar slut så fort, så varför inte göra en dubbel sats!
Vi är många som älskar luktpionerna. Visste du att den allra första registrerade i Europa togs fram för snart 200 år sedan i Frankrike? Det var ´Edulis Superba´ som jag just planterat i min trädgård. Den borde väl finnas i en visningsträdgård tänkte jag och planterade för några dagar sedan. Hösten är inte som annars, så även här i norr kan vi fortsätta att plantera.
Luktpion ´Edulis Superba´
´Edulis Superba´är fortfarande odlingsvärd. Den doftar mycket – rosdoft ska det likna – är rikblommig och trivs i tung lerjord. Men de tunga blommorna behöver rejäla stöd. När ´Edulis Superba´ kom utbröt pionfeber och sedan dess har massvis med nya luktpioner tagits fram. Den första luktpionen som kommit från början från Kina, var en enkel vit pion. Nu ville man korsa fram de stora fyllda, doftande som passade i den tidens mode. Från 1850-talet finns pioner vi fortfarande älskar, många är vi som har ´Festiva Maxima´, ´Duchesse de Nemours´och ´Madame Calot´. En period har inte pioner och inte heller dahlior varit populära. Mer sparsmakat har modet varit, men nu är de allra högsta mode. Febern håller fortfarande i sig! Titta in på Svenska Pionsällskapet, eller deras FB-sida ser du att det stämmer. Akta dig bara för att drabbas du också!
Luktpion ´Madame Calot´
Tack vare förädlarna finns så många underbara sorter. När ´Angel Cheeks´ blommade i somras tänkte jag: – Den lever då upp till sitt namn! En blomma i en vas är kanske det närmaste man kommer änglanärvaro.
´Angel Cheeks´ luktpion
´Angel Cheeks´ luktpion
Jag har precis gjort en ytterligare pionbeställning för BillaBlom, så att det finns nåt kul att köpa till våren och sommaren för er kära läsare. Där finns både `Angel Cheeks´och ´Madame Calot´ m fl luktpioner. Också ´Sarah Bernhardt´med sina ljusa kallrosa blommor som alltid är gångbar, en av världens populäraste. Den är sen så då har man pionblommor kvar länge. Min växer i halvskugga och det har hänt kalla somrar att den haft någon blomma även i augusti. Annars blommar luktpioner från ca midsommar och länge in i juli, men starten är beroende på plats och väder.
Luktpion ´Sarah Bernhardt´
´Joker´är en annan luktpion jag är förtjust i. Jättestora blommor fick den i år och en ganska lång blomning. Den kommer dock inte att finnas hos BillaBlom. Men kom gärna och kolla på den i trädgården nästa sommar!
Luktpion ´Joker´
I beställningen finns också några hybrider, de blommar före luktpionerna. Jag satsar på tre olika i Coral-serien, alla i aprikos. De ska få ett eget blogginlägg. Den hybrid jag vill nämna nu är ´Sunny Girl´. Riktigt ljus ljus citrongul. Jag hade en liknande förut som tyvärr gick åt under istäcket i våras. Måste bara ha en ny, liknande i alla fall! Och några få blir det även till kunderna. Kolla på videon:
Snart lackar det mot advent och jul, men marken är ofrusen och ingen snö, så jag fortsätter på pionspåret. Tänker dock inte plantera fler i höst, fast det går… Närmare helgerna bjuder jag på goda recept som vanligt.
Nu i gråa november får man leva på minnena. Många av mina rosor blommade fortfarande i september då jag plockade in i småvaser. Man får njuta så länge det går. De härdiga kanadensiska rosorna är speciellt bra, för de blommar hela sommaren och in i hösten, vilket inte är så vanligt för de gammaldags härdiga rosorna. En del mindre tåliga rosor har jag också lyckats med – hittills ska jag säga.
Mina fina rosor
I brist på bättre blev TV-skärmen bakgrund. Lite känsla av renässansmålning. Mest härdiga rosor (zon 5 el mer) har jag här, men också några som är mer tveksamma. Dem har jag planterat i sand och gräsklipp i den långa rabatt jag fick grävt förra sommaren. De har vuxit väldigt bra med näring från lagrat gräsklipp och regelbunden vattning. Nu hoppas jag på en bra vinter så att de återkommer. Klarar de bara första åren går det ofta bra. Jag har ju mina knep för att skydda dem första åren. Det kommer ett annat inlägg om det.
Fina rosor även på hösten
I den här videon får du namnen och lite fakta om sorterna.