Gratis chilifrön till mina läsare! Och råden för att odla min favorit ´Jamaican Bell´.

Efter att ha provat olika chilisorter har jag fastnat för ´Jamaican Bell´. Kärt barn har många namn, så denna kallas också ´Christmas Bell´. Ja, den liknar små röda juleklockor. Man kan försöka övervintra plantan inomhus, då kanske jag hade haft några färska klockor på jultallriken. Men jag kastade fjolårets plantor. De blev mer än meterhöga, så stora och skrymmande. Med krukor stora som hinkar blir denna sort som buskar eller miniträd. Med liten kruka blir plantan liten men också känslig för torka. I somras använde jag jättekrukor med självvattningsfunktion.

Chili ´Jamaican Bell´ med sina vackra klockor

Ja, du vet, i min trädgård är det vackra viktigast, även om jag odlar mycket ätligt. Denna chili har bäggedera och är inte för stark. Den är en sk bärpeppar, Capsicum baccatum, och har en styrka på 100-14 000 scoville, vilket innebär mild till medelhet (uppgifter från Svenska Chilepepparföreningen).

Fröna gror bäst i 25-30 grader, HÄR kan du läsa om hur jag får dem att gro lätt. En del som verkligen satsar på chiliodling använder olika preparat och specialgödsel, men min filosofi är att köpa så lite möjligt, speciellt inte från utlandet. Jag använder istället kornad hönsgödsel som kan produceras i Sverige. Eget gräsklipp går också bra, det är verkligen närproducerat! Annars är det vanligt att använda basaltmjöl tillverkat av vulkanisk sten, epsonsalt och Neemcare som stärker växten mot insekter och sjukdomar. Min erfarenhet är att växter som odlas i de förhållanden de behöver, inte angrips. Chili får lätt löss, men jag brukar ställa en duschflaska med vatten och såpa bredvid plantorna så blir det av att duscha emellanåt. Sedan att ge plantorna tillräckligt stora kärl, och inte låta dem lida av torka.

Chilin är värmekrävande och måste ha minst 10 grader på natten, så växthus eller glasad altan är bäst. Om man toppar efter 2-3 bladveck blir plantan tätare och buskigare eller så behåller man bara ett skott och låter det bli en stam innan man toppar. Så får man en fin trädform. En del sorter grenar sig spontant. Chilin behöver planteras om flera gånger i större och större krukor. Den växer sämre om man tar en stor kruka direkt.

DU SOM FÖLJER BLOGGEN via prenumeration (se uppe t h) eller GladiGrönt på Facebook och vill ha frön – skicka namn och adress till info@gladigront.se. De 20 första skickar jag till!

TILLÄGG: NU ÄR POTTEN FYLLD OCH JAG SKICKA FRÖN TILL DE 20 FÖRSTA, MEN DET KOMMER FLER CHANSER!

Längre fram i januari delar jag ut frön till den gulliga slingerväxten Törnrosas kjortel.

Dadel- och jordnötsbollar

Efter helgernas frossande känns dessa godbitar fräscha och lagom söta. Skapligt nyttiga. Går fort att mixa ihop i en matberedare. Jag gjorde 30 st, så blir godbitarna inte så stora heller.

Dadel- och jordnötsbollar, i låga skålen mintkola med mycket socker…

Dadel- och jordnötsbollar 20-30 st

16 färska utkärnade dadlar
1 dl jordnötsmör
3 dl havregryn
2 msk kakao ev mer
2 msk vatten eller starkt kaffe
1 dl salta jordnötter
kokos eller sesamfrön att rulla i

Mixa dadlarna med jordnötsmöret, tills det blir en smet (jag hade färdig dadelmassa istället som jag delade i små bitar och tillsatte lite extra vatten) . Tillsätt havregryn, kakao och vatten och mixa så slätt det går. Tillsätt så jordnötterna och mixa allt tills nötterna blir i små bitar. Rulla smeten till kulor och sedan i kokos eller sesamfrön. Jag hade svarta hemma, annars kan man ta vanliga ljusa och rosta dem lite först i en stekpanna.

Sanningen att säga så hade jag inte tillräckligt med jordnötssmör, så 1/4 blev ersatt med Nutella. Lite mer socker och tillsatser blev det nu, men smaken blev mycket god!

Hållbara franska tulpaner

Franska kallas de tulpaner som har längre stjälk, blir upp till 90 cm. Stora blommor, och bäst av allt, att de håller mycket längre än vanliga.De hänger utanför vasen och fullkomligt tar över. Snyggt, tycker jag.

Dessa tulpaner är mycket dyrare, men är väl värda den pengen. Jag hittade faktiskt 5 st för 99 kr i matbutiken. Inte dyrare styck än en nejlika. Jag köpte tulpanerna i förrgår så jag ska kolla hur många dagar de står sig. De finns både med vanliga släta kronblad, krusiga liknade papegojtulpaner och dubbla som dem jag valde denna gång. Pionblommande kallas också den jag köpte. Visst är det härligt med lite gult och orange nu när julen snart är över! Granen står där i bakgrunden men ska ut så fort jag orkar. Bara jag blir bra från min jobbiga förkylning.