Efter en mastig middag…

Det var länge sedan vi var på så fin middag på Varvsbergets restaurang. Restaurangen ligger högt med utsikt över Örnsköldsviks vackra stad. Mannen med maskinerna hade tydligen skött ett bygge bra, så nu ville husägarna bjuda på middag. En halv röding på tallriken smakar gott de, kan jag säga. Oj vad mätt man blev! Inget mer gick ner. Fast nu ikväll…

Grapefruktsallad med keso

Till kvällen blir man ändå sugen, så en fruktsallad med keso kan gå ner. Jag har skurit ut hinnfria klyftor från en grapefrukt och en blodapelsin. Våra egna Loboäpplen från i höstas är fortfarande användbara så de tärnade jag och ett granatäpple som legat i kylen sedan jul bidrog med söta kärnor. Beskt, syrligt och sött. 

 

Snabbmonterat rustikt staket i naturlig trädgård

Detta gäller 2015, men vi säljer fortfarande kastanjestaket. Aktuellt pris finns under fliken Kastanjestaket längst upp här på sidan. Välkommen med beställning eller förfrågan!
Den som vill ha en naturlig karaktär
kan välja kastanjestaket, riktigt grovhugget och rustikt. Det ger en känsla av mysig engelsk cottage garden. Många av oss blev förtjusta i staketet när Pernilla Månsson och gänget använde det i TVs Trädgårdsmåndag.

kastanjestaket vertical gardenEn del behöver ett skydd mot oönskade gäster som harar och rådjur, medan det för andra bara är skönt att ha ett hägn av något slag – det känns mer ombonat så. En egen avdelning i trädgården, exempelvis köksträdgår-den blir fin med ett kastanjehägn runtom. Inomhus slår vi ut väggar och vill ha öppet men ute vill vi gärna ha olika rum. Men det är klart – ute har vi betydligt “högre i tak”, så då behövs det mer väggar.

Här i Norrland är det vanligt med gärdsgårdar, som förstås passar in, men vill man förnya lite lagom så är kastanjestaket ett bra val ute på landet. Lantligt men ändå inte det gamla vanliga. Och det är ett jättejobb att sätta upp en gärdsgård efter alla konstens regler. Kastanjestaket däremot är bara att rulla upp, och fästa på stolpar av tryckimpregnerat trä eller kastanjestolpar som jag tycker blir finare. Ska man odla ätbart går också tryckimpregnerat bort. Det finns även färdiga kastanjegrindar att köpa. De tryckimpregnerade stolparna ca 70×70 mm förankras i jordankare som man bara slår ner i marken med två meters mellanrum. Kastanjestolparna slår du bara ner som de är. Virket grånar vackert och behöver inte behandlas då det innehåller mycket garvsyra. Ett vanligt staket måste målas ofta – inget kul göra när man har många meter! Kastanjestaketet har lång hållbarhet, kräver inget underhåll och monteras upp fort. Kan det bli bättre!

Kastanjestaket HPJ

Om du beställer senast 29/1-15 får du rabatt på kastanjestaketet hos BillaBlom. Det går naturligtvis även att beställa längre fram också fast då till vårt låga ordinariepris.   Prisexempel: 10 meters rulle med spjälor 120 cm med 7 cm avstånd kostar nu 1 620 kr + frakt. Ett riktigt pangpris, men vi måste ha beställning senast torsdag 29 januari. Detta låga pris är under förutsättning att vi får ihop flera beställningar.  Välkommen att beställa på 0736-372212 eller 0660-73212! Leveransen sker i maj i samband med andra beställningar så kan fraktkostnaden hållas nere.

PSST! Har du kommit ihåg att tävla om den nya Trädgårdskalendern? Läs mer under fliken “Tävling”

Bilder från Vertical Garden och HPJ Trading

Min favoritperenn?

Direkt när jag såg temat för Blommig Fredag tänkte jag på bitterskråp, Petasites japonicus. Den är så ståtlig med runda meterstora blad på höga stjälkar. Den är verkligen frodig och snart liknar det en djungel! Ja, det var just det – växtkraften! Den är både ståtlig och framfusig, en riktigt självsäker gynnare.

Bitterskråp med flikrabarberns höga blomställningar i bakgrunden (2)
Bitterskråp med flikrabarberns höga blomställningar i bakgrunden

Ja den blir som ett ogräs, men ack så vacker. De gulgröna blomkolvarna som sticker upp ur jorden tidigt på våren gör mig så glad. Men sedan… ja oj vad vi har grävt, både mannen med maskinerna och jag. Bitterskråpen sprider sig med blixtens hastighet och har snärjt in sig i rhododendron, grönlilja, bergvallmo och allt möjligt fint i mitt lilla woodland. Vi grävde bort nästan all bitterskråp i somras, men jag förstår att vi får ta en törn detta år också. Minsta rotbit blir en ny planta. Någon som vill ha? Jo med en rejäl rotspärr och koll så är det ändå en härlig perenn och inte så vanlig, faktiskt. Kanske på grund av spridningen. I närheten av min manchuriska valnöt skulle jag vilja göra en djungel – där passar den.

Petasites japonicus Bitterskråp
Bitterskråp i tidig vårblomning

Nån sorts hatkärlek känner jag till bitterskråpen, jag vill inte vara utan den, men den lever sitt eget liv och bryr sig inte om vad jag tycker. Visst är den en favorit men jag har egentligen massor av favoritperenner. Perenner är nog den kategori som har flest inlägg här på bloggen, och det finns många ädla sorter som borde lyftas fram. Men det kommer väl fler tillfällen… HÄR kan du i varje fall se en verklig skönhet, som håller sig på plats också! Många nya plantor ligger i sina krukor under snön och väntar på våren. De som köpte plantor ifjol kommer inte att ångra sig kan jag lova!

OBS!! Du har väl inte missat gårdagens tävling om den nya Trädgårdskalendern från Ordalaget?

HÄR hos Blommig Fredag kan du hitta många fler favoritperenner!