Egen äppelmust till söndagsfikat!

10 liter härlig äppelmust har vi nu i frysen. För oss två personer tog det bara 1 1/2 timme att pressa med vår nya maskin. Hörde på radion att folk mår dåligt över att de inte hinner ta vara på alla äpplen. Vi behöver i alla fall aldrig mer känna så, för nu har vi en så fantastisk supermaskin. Inte en gammeldags i trä som man står och vrider med handkraft. På trädgårdsutbildningen i Nordvik använde vi en sån. Det blev fin must men vad mycket jobb att stå och veva på. Dessutom måste äpplena först köras i en kvarn. Nu undrar du säkert över vår supermaskin.

Egen ekologisk äppelmust
Egen ekologisk äppelmust

Det är en så kallad juicemaskin, Philips Avanche Collection Juicer XXL Tube. Denna apparat har så stort inmatningsrör att de flesta äpplen går att stoppa ner hela. Musten är inte så klar, men lika god ändå, annars kan man låta äppelmusten står ett tag så flyter fruktköttet upp så att det går att skumma av. Vi fick inte hem maskinen förrän många äpplen redan blivit förstörda men nästa höst ska inget få förfaras. Nästan det bästa med maskinen är att den går så otroligt lätt att rengöra. Inte så mycket slabb som min gamla råsaftcentrifug. Denna Philips är inte billig, men värd varenda krona. Jag har inte fått betalt för dessa ovationer utan vill bara tipsa dig om det bästa och hoppas att du här på bloggen ska hitta mycket användbar information.

Nyttiga norrländska ekologiska vitaminer får vi och tänk vad gott! Den mesta musten vi gjorde står nu i frysen att tas fram under kulna vinterdagar. Till advent kanske det skulle gå att göra äppleglögg. Något att se fram emot!

Fira allhelgona med höstfärger från Holland

Inför den här helgen torde det ha varit högtryck här på blomstermarknaden i Aalsmer Holland. Nu vill vi ha blommor i mustiga höstfärger. Orange speciellt. Och visst är det roligt att pynta utifrån årstider och högtider. MEN FY för butikernas julskyltning som nu är i full gång! Vi hinner ju inte fira Allhelgona – den skyms av alla julgrejer! Förra hösten var jag i Chicago och där hade det vett att vänta med julen till helgen efter Allhelgona. Sverige är värre i det här avseendet. Köpvägra, tycker jag!

Blomstermarknaden i Aalsmer (4)

När jag handlar snittblommor skickar jag en tanke till den kvinnan i Holland – och alla andra – som sliter med odling och distribution. Just att sortera gerbera hela dagen verkar vara det mest uttråkande jobbet. Förutsättningen för min fina bukett.

Blomstermarknaden i Aalsmer (1)

Hos gerberaodlaren fick man sitt lystmäte av gerbera i långa rader. Med de glada färgerna önskar jag dig en skön Allhelgona!

Blomstermarknaden i Aalsmer (11)

Fler husmoderstips : nu den brända stekpannan

Någon tyckte att jag skulle skriva en bok med alla mina husmoderstips. Kanske det… men jag fortsätter här så länge. I min ovanligt vita teflonpanna syns allt som bränt fast. Den tål ju inte att bli skurad, men vilken tur då att det finns enklare sätt.

rengör den brända teflonpannan

Koka vatten med en tablett maskindiskmedel tills allt lossnat. Låt svalna och borsta ur med diskborsten. Kom ihåg att skölja mycket noga!